Nanaluanna Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Jeg har vunnet budrunden på drømmeleiligheten og skal i gang med flytting om en måned. Jeg vil at leiligheten skal være stilfull og koselig. Det eneste jeg vet er at jeg skal ha svart høyglanset kjøkken fra ikea. Det er lyse(hvite) vegger i hele leiligheten som jeg har planer om å beholde og eikeparkett. Har dere noen gode interiørsider å komme med? Trenger inspirasjon Ellers må badet pusses opp men har hørt at det omtrent ikke er mulig å komme under 100.000 når ett bad skal pusses opp. Er det sant? Hva er det som gjør at det blir SÅ dyrt?? Noen måter å gjøre det billigere på? Har lyst på mørkt gulv (grått el. ) og lyse vegger. Takker for alle tips og linker!
CherryBlossom Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Hei, du! Å pusse opp et bad trenger ikke koste 100.000,- Det kommer an på hva du skal gjøre med det. Det er håndverkerene som koster. Rørlegger og elektriker er spesielt dyrt, og mureren skal ha sitt hvis du ikke skal flislegge selv. Selve flisene trenger ikke koste så mye, i hvert fall hvis du skal ha et bad i grå og hvite glaserte fliser. Her kommer flisene fra 100kr kvadratmeteren. Skal du derimot ha stein, som feks. marmor (det har vi) må du ut med opptil 1500kr kvadratmeteren, men disse kommer også på salg i ny og ne. Skal du gjøre om på planløsningen på badet? Utvide eller flytte toalett, avløp til sluk etc.? Det er omfattende og prisen vil bli der etter. Skal du imidlertid bare pigge opp eksisterende flis og legge ny membran og flis, blir det ikke like dyrt. Ellers koster jo baderomsinnredning og sanitærutstyr alt ettersom hvor fancy du vil ha det.. En servant kan fort komme opp i over 10000kr hvis du er kresen på stilen, men let litt rundt på nettsidene til de forskjellige leverandørene og du vil finne billigere alternativer som likner designutgavene du ev. har falt for. Jeg falt for en servant hos Sit In på Frogner, den kostet 14000kr, men jeg fant en tilfredsstillende erstatning hos Foss Bad på nettet til ca 3000,- Badet vårt med utvidelse og flytting og omlegging av rør kom på ca 100.000, men når vi snart skal gå i gang med bad nr to oppe på eksisterende vakserom, skal ingenting flyttes på og vi går for billige fliser, så jeg vil tro vi ender på rundt 30.000 - 40.000kr En siste ting: innhent ALLTID tilbud fra flere håndverkere i god tid før du skal starte opp. De har ofte lang ventetid og kan variere voldsomt i pris og dyktighet. Sjekk flere referanser!
Badlands Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 (endret) Eg har pussa opp eit bad heilt sjølv, med hjelp av ein i familien som hadde gjort dette før, og det vart ikke dyrt i det helie tatt. men mykje jobbing og slit, sjølvsagt. Tror alt kom på 20 - 25 000 totalt, og da reiv vi alt og bygga opp frå grunnen av (OK, murvegger og murgolv var det fra før ) Eg valde ein kombinasjon av ikea-servant og andre møbler som var fine og billige, laga vegg av glassbyggjarstein, brukte ein del tid på å planleggje korleis eg ville ha det, teikna skisser, målte opp, etc etc. Det står mykje nyttig info på sidene til ifi.no (i "gjør det selv"-delen), og eg googla mykje og fann mykje nyttig info og fine løsningar på forskjellige sider i inn- og utland. Endret 23. november 2006 av Badlands
MiniMjau Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Bad i dag skal/bør(?) være utført i henhold til Våtromsnormen, dvs at det skal være gjort av fagmenn.
brumma* Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Bad i dag skal/bør(?) være utført i henhold til Våtromsnormen, dvs at det skal være gjort av fagmenn. ← Bør. Det er også vitig å være klar over at ikke alle fagfolk er "våtromsnorm-godkjente", det er kun de som har gått på kurs og tatt eksamen som kan kalle seg godkjent bedrift ift våtromsnormen. Hvis man ikke pusser opp i henhold til normen kan man få problemer med forsikringen, dette er det lurt å sjekke opp! Ikke noe særlig om det er massive fuktskader pga badet og man ikke får det dekket. Mener det er mulig å gjøre endel selv, og så få en godkjent fagmann til å godkjenne det. Problemet er at mange ikke vil gå god for arbeid de ikke har gjort selv (det er jo evt de og deres forsikring som blir ansvarlige hvis noe skjer).
Gjest Asti Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti
Nanaluanna Skrevet 23. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2006 Takk for svar folkens! Takk for masse flotte linker Vanedis, de skal jeg sjekke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå