afr0dite Skrevet 22. november 2006 #1 Del Skrevet 22. november 2006 det blir ikke sprøtt! Hvordan skal jeg gjøre det? (Har en liten ovn, uten grill og varmluft og maxtemp er 250 grader) Oppskriften jeg fulgte sa at de skulle steke i 20 min på den ene side, snus og 10 min på den andre siden på 350 grader. Men etter 20 min var de fleste svidd i stykker og resten kunne i det fjerne minne om potetgull, men veldig dvaskt sådan. Hvordan får jeg det sprøtt? :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 22. november 2006 #2 Del Skrevet 22. november 2006 Potetgull må vel friteres i olje? Hadde det vært mulig å lage fettfritt potetgull som smakte noe godt hadde nok det vært gjort for lengst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. november 2006 #3 Del Skrevet 22. november 2006 Du må i allefall bruke noe olje av noe slag på potetene, men potetgull blir det neppe uansett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. november 2006 #4 Del Skrevet 22. november 2006 Vi har gjort noe slikt en gang, i litt "desperasjon" (snopestreik medførte at vi ikke hadde potetgull i huset, men "behovet" var absolutt tilstede, og poteter hadde vi.) Vi hadde noe olje på, og inn i ovnen, men jeg husker ikke detaljene. Det ble i alle fall sprøtt, men smakte ikke akkurat som potetgull da (dekket likevel "behovet" mitt, men det ble ikke mye av det.) Konklusjon: Olje tror jeg er en nødvendighet ja. Det vil ikke bli som potetgull, men det lar seg gjøre å få det sprøtt i alle fall. Se på det, følg med, vend på det, og ta det ut før det blir svidd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 22. november 2006 #5 Del Skrevet 22. november 2006 Vend potetskivene i litt olje, og legg de utover et brett, stek de på lavere varme, ca 200-225 i 10-15 min på hver side, så de blir møre. Sprø de tilslutt litt opp på varmluft, noen minutter, følg godt med så de ikke svir. Potetgull blir det ikke, men noe som ligner litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afr0dite Skrevet 22. november 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 22. november 2006 Ja, jeg hadde olje og litt salt på, men det var kanskje ikke nok? Hvordan kan jeg sprø de opp på slutten hvis jeg ikke har varmluft? Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. november 2006 #7 Del Skrevet 22. november 2006 Vi hadde heller ikke varmluft, men da det var min kjære som sto for "produskjonen" (det var han som hadde innføt snopestreik, og jeg hadde "behov" for potetgull, så han måtte bare finne på noe) så vet jeg ikke detaljert hva vi gjorde. Satte det langt oppe, og brukte overvarme? Nja, vi hadde grill, mulig den var i bruk. Jeg husker dessverre ikke, men det gikk. Prøv deg frem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kermit Skrevet 22. november 2006 #8 Del Skrevet 22. november 2006 Det beste resulatet får en nok ved å fritere i olje, men skivene må være t y n n e for at det skal bli sprøtt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå