mallina Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Dere som har besteforeldre som av og til sitter barnevakt, lar dere besteforeldrene få si hvem og hvor dere ikke kan gå når dere har barnevakt av dem? Er det normalt å stille betingelser fordi man sitter barnevakt? greit at de vil hvite hvor vi går, og at man er tilgjengelig hvis noe skulle skje, men å bestemme at man ikke kan gå til den og den personen når fordi de sitter barnevakt er vel litt for mye for langt?
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Har bare et ord å si. Kontrollerende besteforeldre. De få gangene besteforeldrene satt barnevakt var fordi jeg skulle noe spesielt. Jeg spurte og de kunne velge om de sa ja eller nei. Aldri i verden om jeg hadde godtatt at de skulle bestemme hvor og med hvem jeg skulle tilbringe tiden.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Det har aldri vært noe spørsmål eller forsøk på å kontrollere hvor vi skal hvis de skal sitte barnevakt, nei... Det pleier å foregå omtrent sånn: - Hei svigermor, lurte på om dere kan passe jenta vår på tirsdag neste uke, jeg. - Ja, det kan jeg, skal dere ut på noe? - Ja, det er Maiden-konsert som vi kan få billetter til. - Det går greit det, da kommer jeg på tirsdag kveld. Klart hvis det er noen spesiell grunn til at besteforeldrene skulle være mistenksomme eller lignende, så hadde nok saken stilt seg annerledes. Hadde det vært snakk om ei tredagers fyllekule midt i uka, eller omsorgssvikt inne i bildet, eller femte gang på to uker at besteforeldrene måtte trå til fordi vi skulle på swingersparty, da hadde jeg vel forstått at de hadde satt foten ned. Det er forskjell på å gjøre noen en tjeneste og å bli utnyttet.
Gjest lazuli Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Tja...det bør jo være en grunn til at de stiller betingelser. Er det ikke det ville jeg funnet meg en annen barnevakt.
Fakse Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Jeg sitter en del barnevakt selv, og jeg tar det som en selvfølge at jeg får vite hvorfor det er behov for barnevakt når jeg blir spurt. Strekker meg gjerne lengre fordi lillesøster skal på noe studierelatert en kveld, enn fordi hun skal på cafe med venner. Ikke fordi jeg bestemmer at hun ikke skal få gå på cafe, men fordi jeg vil prioritere min egen tid. Tror ikke jeg hadde giddet å sitte om foreldrene ikke engang kunne si hvorfor de trengte barnevakt.
mallina Skrevet 22. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 22. november 2006 Det har aldri vært noe spørsmål eller forsøk på å kontrollere hvor vi skal hvis de skal sitte barnevakt, nei... Det pleier å foregå omtrent sånn: - Hei svigermor, lurte på om dere kan passe jenta vår på tirsdag neste uke, jeg. - Ja, det kan jeg, skal dere ut på noe? - Ja, det er Maiden-konsert som vi kan få billetter til. - Det går greit det, da kommer jeg på tirsdag kveld. Klart hvis det er noen spesiell grunn til at besteforeldrene skulle være mistenksomme eller lignende, så hadde nok saken stilt seg annerledes. Hadde det vært snakk om ei tredagers fyllekule midt i uka, eller omsorgssvikt inne i bildet, eller femte gang på to uker at besteforeldrene måtte trå til fordi vi skulle på swingersparty, da hadde jeg vel forstått at de hadde satt foten ned. Det er forskjell på å gjøre noen en tjeneste og å bli utnyttet. ← Ja det skjønner jeg, men dette gjelder bare enn viss person, fordi de ikke er på bølgelengde, men det blir litt feil i mine øyne, for jeg gidder ikke å blande meg inn i hva deres krangel, ogjeg syns ikke det skal bli slik at jeg ikke får barnevakt hvis jeg går til den personen. Men jeg har ikke spurt etter barnevakt for å gå til den personen, jeg fikk bare beskjed at hvis jeg skulle til den personen så kunne jeg bare glemme å spørre etter barnevakt.. For min del så klarer jeg meg uten barnevakt, jeg har ei som sitter barnevakt mot betaling hvis jeg skulle trenge det, så for meg går det fint, men jeg mener bare at hvis de ikke kan sitte barnevakt for meg uansett hvor jeg skal, så trenger de ikke å sitte barnevakt i det hele tatt.
ToveM Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Nå er det ikke ofte vi trenger barnevakt lengre, siden eldstemann er 20 og vi pleier å bruke han hvis vi skal noe. Men jeg pleier å si til besteforeldrene (svigerforeldre) hvor vi skal, men ikke forde de forlanger å få vite noe
Helen Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Samboeren til faren min vil veldig ofte ha minstemann i de helgene de andre barna er hos far/mor. Da er han der fra fredag til søndag, vi har aldri fått noe spørsmål om hvor vi skal, hvis vi skal ut på noe da. Men når vi trenger barnevakt er det helt naturlig for meg å fortelle hvor vi skal, selv om de ikke har noe med det. Synes det blir litt rart å ikke fortelle det. Selv om de hadde hatt imot at vi skulle til en bestemt person hadde jeg sikkert fortalt alikevel samtidig som jeg hadde presisert at de ikke hadde noe med det og hvis de da ikke vill værebarne vakt pga det så hadde jeg funnet ny barnevakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå