Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen forklare meg litt om hva Kbps er? Jeg forstår at det har med hastighet å gjøre, og antar da et det er snakk om hvor lang tid det tar å laste ned de forskjellige saker og ting. Men hva er "normalt" i så måte, hva er minimum av hva man bør ha, og hvor fort kan det gå??

Hilsen en som lurer.... :oops:

Skrevet

1 Kbps er ( 1 kilobit per sek)

1024 Kbps= 1Mbps (1 megabit per sek)

En vanlig overøfringshastighet for ADSL er 704/384 Kbps. Dvs. 704 inn og 384 ut. ADSL har samme pris uansett hvor mye du bruker det.

For ISDn så er det 64Kbps eller 128 Kbps avhengig av om du bruker 1 eller 2 kanaler. Ved bruk av 2 kanaler løper tellerskrittene dobbelt så fort.

Eks: skal du laste ned en fil som er 1 MB(Mega byte), du har en linje som er 64 Kbps (kilo bits per sek.), så vil det ta: (1024 *8) / 64 = 128 sek.

Husk at liten b = bit mens stor B=Byte. Det er 8 bit i hver Byte.

I tillegg legges det noe kontroll informasjon på pakkene som skal overføres, så egentlig vil det ta lengre tid.

Fila som overføres til deg vil automatisk bli delt opp i pakker ved overføring (du merker det ikke) og satt sammen igjen når de kommer fremt til deg.

MItt råd: velg ADSl, så får du kontroll over kostnadene. Minste hastighet som Telenor eller Nextgentel tilbyr er vanligvis nok.

ISDn er uansett for tregt.

Håper dette hjalp!

Skrevet

ISDN for tregt? Tja.. Kommer an på hva man skal bruke internet til det. Lesing av nyheter og chatting... da holder det med ISDN.. Hvis man skal spille over internet eller laste ned store filer/data kan man trenge bredbånd/*DSL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...