Gjest Svimle Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Det hender at lutefisken bare blir gelé når jeg koker den. Hvorfor blir det sånn? Egentlig blir den vel oftere bare nesten flytende gelé enn faste stykker (dissende). Jeg koker fisken i langpanne med folie over, uten vann, og lar den stå med salt på seg i 15-20 min på forhånd. Koker jeg den for lenge kanskje? Jeg bruker frossen lutefisk fra Enghav om det skulle ha noe å si.. Blir sånn nedtur når fisken blir sånn.. Noen som har tips?
Lillesøster Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Jeg tiner alltid fisket helt før jeg steker den i form i ovnen. Hvor lenge "koker" du den da?
Gjest Svimle Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Jeg tiner den også. Koker den i 40 min slik det står på pakken.
Plym Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Jeg tror at frossen lutefisk har lettere for å ende opp som gele.
Gjest Svimle Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 kanskje jeg skal prøve "fersk" til helga da
Gjest Kermit Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Hvis fisken er lutet for mye ender det ofte opp sånn som du beskriver.
Gjest Svimle Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 aha! Hvordan finner jeg ut om den er mye lutet? Gulere på farge hvis den ikke er så mye lutet? Synes det er greit at den er LITT fast, og ikke bare flytende..
Gjest Bertine Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Prøv fersk lutefisk du! Nam, nå ble jeg sulten gitt
Gjest Svimle Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 Jeg skal gjøre et forsøk på det. Vet bare at mamma fortalte en gang at hun hadde funnet mark i den ferske lutefisken... derfor har jeg liksom holdt meg til frossen.. men takk for tips, jeg tror jammen meg at jeg skal prøve det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå