ceca Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Vi har to forskjellige motiver på pakke-jule-kalenderne. I begynnelsen hadde vi kun en, men lagde en til da barna ble litt større. Men begge barna er veldig glade i ene av dem, og begge ønsker den. Så de er seg imellom blitt enige om annethvert år. Men i år mente begge at de hadde hatt "den ingen vil ha" i fjord. Og det sier seg selv at ikke er riktig. Barna er begge 8 år. 48 ting er handlet inn, og i går pakket jeg det inn og hengte på kalenderne. Kalenderne lå på kjøkkenet i dag morges, og den ene ungen ble kjempeglad da den så at pakkene hang på den "fine" kalenderen, mens den andre ble sur /lei seg og tårene rant, fordi dette var feil og dårlig gjort. Det ble et spetakkel ut fra en annen verden - pga en kalender - og tilslutt klippet jeg av alle pakkene og la i en pose. Pakket kalenderne vekk også. Den ungen som hadde syntes at det var feil utganspunktet gråt og bar seg mens den andre satt der med tårer i øynene. Da den verste frustrasjonen hadde lagt segsnakket jeg med dem om dette virklig er e ting å skape så stort spetakkel over. Og at man av og til må gi seg og godta. Men det er hos oss den ene som alltid gir seg, - den ungen som gråt. Og den sa og at ok, jeg kan ta den kalenderen da... Jeg spurte den andre om hvorfor ikke den kunne tilby seg å ha den kalenderen, men fikk kun et "vet ikke" til svar. Nevnte for dem alle de barna som ikke får pakke-kalender, og som syntes det er stort bare det å få en liten ting hver dag i advent. (jeg var en av dem) De hadde nok ikke brydd seg om hva pakkene hang i... Nå er de begge på skolen. Kalender og pakker er pakket vekk. Dette så de jo. Og jeg har dårlig samvittighet for jeg tenker jeg overreagerte med åt a vekk pakkene fra kalenderne. Ringte pappan og fortalte og vi skal snakke med barna sammen i kveld. Men pakkekalender skal de få. Det er en del av advents-tiden. De kan jo ha en kalender sammen igjen. Overreagerte jeg? Hva synes dere jeg skulle gjort / sagt? Og hva bør vi si til barna senere i dag - som jeg ikke har sagt til dem allerede?
Gjest Madam Felle Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Skal dere først ha en ordning der de har kalenderen annethvert år, så bør en voksen skrive opp hvem som hadde den sist. Barn husker ikke så godt, og da blir det lett til at de har glemt hvem som hadde den. Når det er sagt, så syns jeg ikke du overreagerte. De må jo lære at de ikke kan oppføre seg som de vil, og derfor syns jeg du valgte å gjøre det rette. Men dette kunne vært unngått, om noen holdt rede på hvem som hadde den sist. Eller så hadde jeg gått ut og kjøpt to like, for å slippe mer bråk i fremtiden. Men det lærer de jo ikke så mye av, men det blir husfred på det området da
Malama Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Det burde jo ikke være et problem å henge alle pakkene på den samme kalenderen? Jeg og min bror delte kalender helt til jeg flyttet hjemmefra, og da broderte mamma en LIKEDAN til min bror. Vi er jo ikke små, men vi har et sentimentalt forhold til kalenderen (og den er min, jeg er eldst, hun broderte den til meg, og det står mitt navn bakpå, og årstall før min bror ble født, derfor tok jeg den med meg, og han fikk altså en likedan) Så sånnsett skjønner jeg deres forhold til dette med kalender, en kalender betyr i alle fall for meg veldig mye... Muligens problemer dersom dere har store/tunge pakker og det ikke går å henge to på hver dag, da får de heller få annenhver dag, eller hva om du henger opp på begge kalenderene og de får annenhver dag fra hver av dem? Mange muligheter... (ellers burde det kanskje være mulig å fremekaffe bevis for hvem som hadde "den ingen vil ha" i fjor da, det finnes kanskje bilder?)
Gjest Rognebær Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Det jeg og søsteren min (med en godmodig, spøkefull tone) har kranglet mest om hvem som skal arve når den tid kommer, er kalenderen og hytta på sørlandet - så her skjønner jeg veldig godt at det er følelser i sving hos barna dine. Jeg foreslår at du sier at de kan velge mellom ett av to: - ha den annethvert år, som dere har, men at du skriver opp hvem som har hvilket år - dele på den "fine" og ha pakke annenhver dag. For at det ikke skal bli så trist, kan begge få 1. og 24. desember. (Vi gjorde det sånn, og det funka fint!)
Tiger Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Hva om du og mannen din tar en prat med de i kveld, og så ber barna selv foreslå løsninger på problemet?
ceca Skrevet 22. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 22. november 2006 takk for svar ! Faktisk er det godt høre at jeg ikke overreagerte. Og jeg burde jo ha skrevt opp hvem som hadde kalenderen i fjor, men det er ikke gjort. Og som jeg sa til barna, det er -umulig- for mamma å huske ett år tilbake. De henger i trappegangen og der har vi desverre ingen bilder ifra. Jeg har laget begge kalenderene, sammen med barna. Nå har jeg ingen kalender selv fra jeg var liten , så det var en vekker dette med tilknyttningen som er så sterk til en kalender. Den kalenderende begge liker satt jeg , og de innimellom,hver dag i 2 måneder med. Den andre var enklere og jeg brukte kun en uke. Men jeg liker den siste best selv Tanken på å lage en ny tidkrevende kalender frister ikke. Godt alternativ det siste, de har sikkert pratet sammen på veien til skolen, og tenkt mye. Så det kan hende de har mange gode forslag til løsning selv. Selv tror jeg nok det blir alle pakkene på den ene kalenderen i år. Så får den andre henge tom ved siden av Samvittigheten er her ennå - men mest at to triste barn ble sendt på skolen. Ikke moro. Men ja - de la opp til det selv.
:-) anna Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Jeg syntes det var en god løsning å finne en ordning sammen med dem. Da lærer de konfliktløsning. Her er noen løsningsforslag: - Trekk hvem som skal ha hvilken kalender - Fest små merkelapper på pakkene (blå til den ene og rød til den andre f.eks) Og heng halvparten av pakkene på hver kalender. - Heng pakkene deres på den kalenderen ingen ville ha, og sett dem i gang med å lage en oppgavekalender til hele familien som skal henge på den andre. De skal lage 24 lapper, gjerne dekorert med tegninger, der de gir familien en oppgave for hver dag. Oppgavene skal være noe som er koselig å gjøre sammen, og det skal være noe som gjør adventstida ekstra hyggelig (uten å koste noe særlig penger), eller noe som skaper glede for andre. (Eksempel på oppgaver er f.eks å spille et spill, å ringe til noen man ikke har snakket med på lenge, å skrive julekort, å si noe fint til noen på jobben eller barnehagen o.s.v)
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Jeg brukte samme kalender til ungene mine. Alle pakkene til et barn hadde samme innpakningspapir. Ta den praten med ungene dine så finner dere sikkert en løsning for i år. Skriv en lapp om hvem som hadde hvilken kalender sist og fest på selve adventskalenderen. Da er informasjonen lett tilgjengelig hvert år.
Eliza Doalot Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 Synes ikke du overreagerer! Hva med å be dem finne en løsning selv. Fks. at de må bli enige om hvem som skal ha hvilken kalender uten å krangle, ellers dropper du hele kalenderen. Kan hende jeg blir oppfattet som veldig streng nå, men jeg synes reaksjonen minner litt om generell utaknemlighet og det synes jeg bør slås hardt ned på.
ceca Skrevet 22. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 22. november 2006 Her var det mange gode forslag! Kan hende jeg blir oppfattet som veldig streng nå, men jeg synes reaksjonen minner litt om generell utaknemlighet og det synes jeg bør slås hardt ned på. Enig med deg på denne, det var derfo jeg reagerte om jeg gjorde også. Ungene har forskjellig innpakknings-papir på tingene sine, så en kalender går det og. Men sist de hadde en kalender smmen , ble jeg nemlig lei av å høre grin etter at ene hadde klippet av "feil" pakke til stadighet. Dette gjorde de begge to altså. Oppgavekalender var lurt! og så koelig da !! Den likte jeg. Og bruke den fine kaleneren til det - er også en måte å vise sin mening på. Utakknemlige barn er nemlig noe jeg ikke vil ha ! Kunne klart å gitt bort både gavene og kalenderne jeg, men pappan ble helt over forslaget ikke så rart kanskje... De er kommet hjem ra skolen nå, og begge har skrevet lapp til mamman sin om at de godt kan ha den andre kalendere. Men den samtalen skal vi ha etter at pappan er kommet hjem og vi voksne har blitt enige om ha vi ønsker /vil godta. Kjempeglad for innspill fra dere !!
Gjest Talula Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Jeg synes ikke du overreagerte. Hvorfor ikke bare ha en kalender(den de vil ha)og la dem dele den og få pakke annenhver dag? Slik gjorde jeg og min bror helt til jeg flyttet hjemmefra, fungerte bra.
Helen Skrevet 22. november 2006 #12 Skrevet 22. november 2006 Jeg synes du gjorde det rette, hadde nok gjort det samme selv.
Vingedama Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 Synes ikke du overreagerte. Jeg hadde nok blitt litt amper selv Synes annen-hver-dag-løsningen som ble foreslått høres bra ut.
Gjest Gjesta Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 Med åtte år gamle barn hadde jeg ikke orket dille så mye rundt dette, så jeg hadde nok forklart dem at det blir for dumt å lage bråk om noe sånt, og at det ikke spiller noen rolle hvilke kalender gavene henger ned fra og at gavekalender ikke er noen selvfølge. Også ville jeg vel trukket lodd om hvem som skulle ha hvilke i år. Tror ikke jeg ville orket å forholdt meg mer til det eller gjort mer ut av det, et sånt dillema hadde rett og slett ikke vært akseptabelt.
Gjest Lovely Skrevet 22. november 2006 #15 Skrevet 22. november 2006 Jeg synes ikke at du overreagerte Og du har fått mange gode forslag her.. Det jeg ønsker å si er at en gang i fremtiden skal kanskje ungene få hver sin kalender med seg videre - hvordan skal dere løse det da Kanskje bruke 2007 til å lage en ny likens kalender? Fri til en bestemor? Bare en tanke fra meg som poppet opp jeg leste om noen andre her som hadde fått kalenderen med seg videre Håper diskusjonen i kveld blir lærerik for barna, det er slike situasjoner de vokser på, lykke til
Cilla Skrevet 22. november 2006 #16 Skrevet 22. november 2006 Mamma hadde en fin og en mindre fin (som likevel er kjempefin, men den andre er finere), og hun sa at den som først fikk barn fikk velge kalender som vi fikk med oss. Det ble meg og hvert år henger den fine kalenderen på kjøkkenet!
Gjest Mayamor Skrevet 22. november 2006 #17 Skrevet 22. november 2006 Her er det en kalender til 5 barn. Småting går fint å henge opp 5 av hver. Blir det større ting lager jeg en rebus/gåter (med varierende vanskelighetsgrad) som ender opp med kallenderpakkene.
Kittykat Skrevet 22. november 2006 #18 Skrevet 22. november 2006 Jeg hadde gjort det enkelt og hengt alle pakkene på en og samme kalender. Det gjorde søsteren min med sine barn. Da slipper du kranglingen og alle blir fornøyde.
Gjest Miloine Skrevet 23. november 2006 #19 Skrevet 23. november 2006 (endret) Med åtte år gamle barn hadde jeg ikke orket dille så mye rundt dette, så jeg hadde nok forklart dem at det blir for dumt å lage bråk om noe sånt, og at det ikke spiller noen rolle hvilke kalender gavene henger ned fra og at gavekalender ikke er noen selvfølge. Også ville jeg vel trukket lodd om hvem som skulle ha hvilke i år. Tror ikke jeg ville orket å forholdt meg mer til det eller gjort mer ut av det, et sånt dillema hadde rett og slett ikke vært akseptabelt. ← Istedenfor å gjenta det Embla s sier, så sier jeg meg bare ENIG med det Embla s skriver! Endret 23. november 2006 av Miloine
Blueberry Skrevet 23. november 2006 #20 Skrevet 23. november 2006 Vi var 3 søsken som delte kalender, men det hang bare 1 pakke på hver dag. 1 desember ble vi enige om hvilken rekkefølge vi skulle få trekke i og alle holdt seg til det. Jeg var eldst og klarte alltid å regne ut hvordan jeg skulle få den 24. dagen... Men søskenene mine var jo så utålmodige også og ville ha pakke først, så da ble det enkelt sånn jeg ville ha det. Men har du først vent de til å få en pakke hver dag så synes jeg heller du like godt kan henge alle pakkene på den samme kalenderen. Men Anna over her hadde jo kjempegode forslag også da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå