Gå til innhold

Motivasjon

tjamsa

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å bli motivert til å lese? Tenker du kortsiktige mål eller drømmer du deg langt inn i fremtiden i hverdagen? Noen metoder eller råd å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har første eksamen 6. desember, og begynte med dagsplaner fra forrige uke... skrev opp alle dagene frem til eksamen, og hva som skal leses hver dag. Da ser jeg både at alt stoffet er dekket opp + at det fungerer motiverende for meg.

Når jeg har nådd målet mitt for den dagen, kan jeg slappe av og f.eks kose meg med en julebrus eller noe :)

Samtidig har jeg lagt inn et par dager med lesefri inni der, slik at jeg har de å se frem imot.

Det viktigste jeg ser i forhold til motivasjon, er å belønne seg selv når man når målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også en metoden med å belønne meg selv om jeg har 'vært flink', og setter meg kortsiktige mål så jeg ikke skal miste motet. Det fungerer, men jeg ender alltid med å legge på meg før eksamen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med kortsiktige mål er ganske effektivt. Planlegger f.eks at jeg skal ha lest de og de kapitlene innen den og den uken f.eks. Belønninger er fint. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Men jeg kan fort bli så stresset av alt jeg skal gjøre at jeg ikke klarer å gjøre noen verdens ting - blir helt lammet. En ting som hjalp mot det, var en hyttetur med kollokvien! Vi fant frem til en veldig god arbeidsmåte der vi vekslet mellom å jobbe for oss selv rundt et avtalt tema, og deretter jobbe med det sammen.. Da ble alle veldig motiverte til å få jobbet ferdig om temaet (for vi kom aldri helt gjennom). Så hvis man har anledning til å jobbe slik sammen med andre, kan jeg anbefale det.. :)

Ellers har jeg prøvd å lese inn litt self-talk og brenne det på en CD/høre på på mp3-spiller. Skrevet og lest inn en dag jeg var skikkelig inspirert - og ment brukt til dager da jeg er nede. For å hjernevaske meg selv til å jobbe..

Dere andre, har dere noen forslag til belønninger? De har en tendens til å glippe ut for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belønninger kan jo være så mye. En kveld fri fra lesing hvis man har vært effektiv, eller en sjokolade, eller kanskje noe annet man ønsker seg, eller ta seg tid til å gå på kafè eller noe man har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker motsatt metode. Jeg gir meg ikke belønninger hvis jeg har gjort noe, men derimot straff hvis jeg -ikke- har gjort det. Det funker mye bedre for meg.

Jeg har satt av hvor mye jeg skal gjøre hver dag. Jeg får ikke gå hjem før jeg har gjort alt jeg skal gjøre.

Jeg har også satt meg langsiktige mål, ikke som i "jeg skal ha den og den jobben", men jeg en klar formening om hvilket snitt jeg kan leve med.

En annen ting er at jeg ser på studiene som en konkurranse. Jeg skal være best. Det å måle meg mot andre studenter, og mot meg selv, er bra motivasjon for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønninger kan jo være så mye. En kveld fri fra lesing hvis man har vært effektiv, eller en sjokolade, eller kanskje noe annet man ønsker seg, eller ta seg tid til å gå på kafè eller noe man har lyst til.

Jepp, samme som jeg bruker ca... f.eks hvis jeg klarer å lese halvparten av dagens pensum innen en viss tid, tar jeg meg tid til å ta en tur på kafe for å være litt sosial :) Eller bare mindre ting som; når jeg er ferdig med dette kapitlet kan jeg ta en bit julemarsipan.

Man må jo bare legge opp etter hva man selv har lyst på, og hva som vil virke motiverende for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker motsatt metode. Jeg gir meg ikke belønninger hvis jeg har gjort noe, men derimot straff hvis jeg -ikke- har gjort det. Det funker mye bedre for meg.

Jeg har satt av hvor mye jeg skal gjøre hver dag. Jeg får ikke gå hjem før jeg har gjort alt jeg skal gjøre.

Jeg har også satt meg langsiktige mål, ikke som i "jeg skal ha den og den jobben", men jeg en klar formening om hvilket snitt jeg kan leve med.

En annen ting er at jeg ser på studiene som en konkurranse. Jeg skal være best. Det å måle meg mot andre studenter, og mot meg selv, er bra motivasjon for meg.

Ikke vondt ment, men det hørtes ut som et slitsomt liv. Bare masse jobb og straff om du ikke alltid gjør det du skal.. Men funker det for deg, så for all del fortsett sånn. (Bare håper litt på at du ikke tar en lederutdanning og tar med deg denne filosofien ut i arbeidslivet....)

Jeg er mer fan av belønning for godt utført arbeid. Hadde flere venninner som jeg leste mye sammen med som fulgte samme plan. Eksemplevis når vi øvde til eksamen sa vi at vi gjør ferdig et eksamensoppgave sett og så spiser vi lunsj på Peppes. Etterpå tok vi kanskje et nytt sett og belønnet oss med en kaffe mocca og kake. :) Hadde alltid noe positivt å se frem til! For meg er det veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...