Gå til innhold

Barnets navn

Anbefalte innlegg

Gjest Leiababe
Skrevet

Hvordan er det med rettigheter rundt barnets navn? Har ei venninne hvor barnets far ikke ønsker barnet. Kan mor bestemme hvilket etternavn barnet skal ha, eller har far noen rettigheter her? Han kan nemlig finne på å lage problemer fordi han misliker mor, ikke fordi han nødvendigvis ønsker at barnet skal ha hans etternavn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn får mors etternavn hvis foreldrene ikke er enige om noe annet.

Uansett kan hun bestemme alene hvis hun har foreldreansvar alene, og det får hun vel, for jeg forstår det som at de ikke bor sammen.

Skrevet
Barn får mors etternavn hvis foreldrene ikke er enige om noe annet.

Uansett kan hun bestemme alene hvis hun har foreldreansvar alene, og det får hun vel, for jeg forstår det som at de ikke bor sammen.

Du har rett. Hun kan også gi barnet farens etternavn om hun ønsker. Så lenge det er offisielt hvem som er far. Dette tror jeg ikke far kan motsette seg.

Gjest Leiababe
Skrevet
For en trist start på livet  :tristbla:

Uff ja.. men moren er heldigvis veldig oppegående og kommer til å bli en kjempefin mamma. Men tragisk at det skal være sånn..

Skrevet

Er kjempetrist at fedre kan prøve å ødelegge så mye som tilogmed navn. Hva med å heller stille opp. Men nå var jo ikke dette sakens tema. HUn bestemmer navn. Heldigvis kan man vel si. Ikke ville jeg hatt navnet til en far som ikke ville ha meg.

Skrevet

Når foreldrene ikke er gift får barnet automatisk morens navn om ikke annet blir oppgitt.

Kanskje det er samme regler for samboende, det vet jeg ikke...

Skrevet

Jeg valgte først navn til barnet og fikk det registrert hos folkeregisteret.

Etterpå fikk far delt foreldreansvar. Da kunne han ikke si noe på navnet.

Nå visste jeg at han likte fornavnet da. Etternavnet ble det søsken hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...