Gekko Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 Kommer med flere bryllupsspørsmål, jeg... Min mor har i alle år irritert seg over bruder som gifter seg i kirken og har skuldrene bare. Det er visst fryktelig fy-fy i hennes verden. Jeg har valgt en kjole med stropper over skuldrene (Bilde her). Skuldrene blir altså temmelig bare. Jeg skal ikke ha slør til kjolen, da jeg tror det blir litt for mye av det gode. Jeg har ikke hørt andre prate om dette med bare skuldre, og nå er jo nesten alle brudekjoler stroppeløse, så jeg har fått med meg at bare skuldre i kirken ikke er unormalt, men er det greit likevel? Jeg skal få sydd en lang, blå cape til kjolen og har lekt litt med tanken på å bruke den under vielsen, men det blir vel litt feil? På en måte høres det lurt ut, for det blir nok temmelig kalt i kirken vår da vi gifter oss i romjula, men på den annen side vil jeg jo gjerne vise med frem i den pene kjolen i kirken, ikke gjemme meg bort under yttertøyet. Blir det regnet som litt "uanstendig" å ha temmelig bare skuldre i kirken, eller er det bare min mor som er fryktelig gammeldags? Klarer liksom ikke helt å se hvordan jeg skal klare å gjøre alle fornøyd...
tuji Skrevet 21. november 2006 #2 Skrevet 21. november 2006 Jeg tror ikke det er så mange som vil reagere på det, med unntak av de litt eldre i forsamlingen, kanskje. Du kan jo ha et tynt sjal eller noe hvis du føler det blir for nakent. Kan jo bli kaldt også.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #3 Skrevet 21. november 2006 Fiiiine kjolen Jeg har ikke hørt før at man ikke skal ha bare skuldre i kirken, så jeg hadde ikke reagert om jeg hadde vært i et bryllup der noen hadde hatt bare skuldre. Men om du vil ta hensyn til dette, så kan kanskje kjolen la seg kombinere med f.eks et hvitt satengsjal?
Gjest gjesta Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 Jeg synes bare skuldre i kirken er helt O.K når man er brud. Ellers bør man dekke seg til litt.
water1 Skrevet 21. november 2006 #5 Skrevet 21. november 2006 Jeg spurte på brudesalongen om dette...de sa at det var mest i gamle dager at det var et tema. Nå i dag tenker man ikke på det. Så det er nok sikkert noen som fremdeles synes at det er mer anstendig å dekke seg til, men det er nok ikke noe jeg kommer til å ta hensyn til.
Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2006 #6 Skrevet 21. november 2006 Leste i en annen tråd at det ble snakket om noen som stilte i svart kjole i et bryllupp - ett år i etterkant(!) så kanskje sånne mennesker vil bry seg veldig med om du har bare skuldre? Men kjolen var kjempefin, og tidene forandrer seg, heldigvis!
Gekko Skrevet 21. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2006 Jeg tror ikke jeg vil blande inn flere klesplagg... Men tenker stadig mer på at kanskje det kan være lurt å bære capen i kirken. Den blir i marineblå velour med hvit "pelskant" rundt hele, så den blir pen og varmende. Tror jeg må se det litt an i forhold til temperatur på den store dagen. Rundt nyttårsaften er det ikke uvanlig at temperaturen kryper ned mot 30 minus og da tviler jeg på om det er varmt og godt i kirken... Derfor har jeg utstyrt meg med egne støvletter, tror de lekre sandalene mine skal få vente til mottakelsen etterpå, selv om jeg helst skulle gått med dem hele dagen! Må tenke litt mer på saken. Har vurdert et kortere slør, men det blir nok fort kaos med både slør og kjole og cape som skal organiseres.
Marianne78 Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Gjør det DU og din kjære er mest komfortable med. Jeg skal ha en stroppeløs kjole, mne har en tynn kåpe i blonder over..
Gjest Gjesta Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 Blir det regnet som litt "uanstendig" å ha temmelig bare skuldre i kirken, eller er det bare min mor som er fryktelig gammeldags? Klarer liksom ikke helt å se hvordan jeg skal klare å gjøre alle fornøyd... ← Tror nok din mor er ganske gammeldags der ja... Men hun er jo din mor da, så meningen hennes betyr vel litt mer for deg enn andres... Jeg har egentlig aldri hørt den regelen før her i landet, men husker jo at det ikke var videre populært i Italia. Men det var som turister i singlet da. Vet ikke hvordan det er som brud. Jeg ville nok valgt å droppe capen når jeg gikk ned midtgangen. Da vil jeg for min egen del at kjolen virkelig skal komme til sin rett. Så hadde jeg heller vurdert å ta på meg capen når jeg kom opp til alteret for å holde varmen.
Gjest Gjesta Skrevet 22. november 2006 #10 Skrevet 22. november 2006 Jeg syns ikke man skal ha bare skuldre i kirken. Men din kjole har jo ikke bare skuldre, så den kunne jeg fint brukt som den er. Men jeg valgte selv å ha bolero over min stroppeløse kjole i kirken, fordi det for meg har med respekt for Guds hus å gjøre.
Malama Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Jeg klarte ikke helt å bli komfortabel med en stroppeløs kjole nettopp av denne grunn, jeg følte det ble veldig bart, i forhold til kirken. Min kjole har bare tynne stropper, men kombinert med slør som jeg fester langt oppe på hodet slik at det faktisk legger seg rundt skuldrene og i alle fall noe løst hår (muligens har jeg håret ganske så fritt, ikke bestemt meg enda) så synes jeg det blir greit. Det er jo uansett bare skuldre, men ikke like bart. Men, det er jo vanlig med stroppeløse kjoler, og det er normalt helt akseptert, så jeg synes du skal tenke mer på hva du føler enn hva andre vil tenke, for kjolen din er helt akseptabel den (og lekker forresten!)
Montezuma Skrevet 22. november 2006 #12 Skrevet 22. november 2006 Å, fy flate, for en rålekker kjole!!!!! Måtte bare få sagt det! Blir helt andektig av å sitte her og se på den jeg.........! Må visst gifte meg igjen Men over til poenget: DENNE kjolen må du absolutt ikke dekke til med noe som helst! DEn skal vises i all sin prakt og ta pusten fra forsamlingen når du skrider inn i kirken! Men jeg selv føler litt på det med helt stroppeløse kjoler, og kunne ikke hatt det selv i kirken. Men jeg hadde stropper lik det som er på din kjole. Men til sommeren skal jeg være forlover til en stroppeløs, og det er helt ok for min del. Spurte henne flere ganger da vi fant kjolen i helgen om hun følte seg komfortabel med å være så bar, og det gjorde hun. Så da synes ikke jeg det er noe problem. Det er heeelt opp til bruden selv! Men jeg ville ikke vært komfortabel med en slik kjole. Konklusjonen er altså: Du skal IKKE dekke til din drøm av en kjole. De som har stroppeløs kan ha det om de føler seg vel med det selv. De som mener det er upassende får holde munn !
Malama Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 Konklusjonen er altså: Du skal IKKE dekke til din drøm av en kjole. De som har stroppeløs kan ha det om de føler seg vel med det selv. De som mener det er upassende får holde munn ! ← Det synes jeg var en god konklusjon. (og siden jeg ikke føler meg vel med det skal jeg altså ha en kjole med stropper, men de er helt tynne da, så jeg er sånnsett like bar, bare føler meg mer komfortabel med det )
Gjest LilSweetie Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 Veldig fin kjole! Og den er jo ikke i stroppelos i det hele tatt, go for it! (Da jeg var forlover hadde jeg kjole med veldig tynne stroppe -helt ulik din- og tenkte ikke paa det. Ble spurt om jeg kunne ha paa meg et sjal i kirken, og siden det ikke var mitt bryllup gjorde jeg det. Men naar jeg skal gifte meg skal jeg ha paa meg akkurat det jeg vil!)
Gjest 3llie Skrevet 22. november 2006 #15 Skrevet 22. november 2006 Jeg skal ha stroppeløs kjole, men har faktisk ikke tenkt på at det kan bli feil med bare skuldre i kirken. Til vanlig har jeg skjønt at man ikke bør gå i kirken med bare skuldre, men jeg trodde faktisk at man var unntak når man var brud.. jaja. Jeg kommer ikke til å dekke til skuldrene, men jeg skal ha slør da.. vet ikke om det holder jeg?
Gjest Ballerina Skrevet 23. november 2006 #16 Skrevet 23. november 2006 For en utrolig nyyydelig kjole!!!! Jeg synes absolutt ikke at du bør ha noe over skuldrene når du har såpass tykke stropper! ...hadde den vært stroppeløs, så hadde saken vært en helt annen. ...men hvis du fryser når du har kommet deg opp til alteret, så bør du kanskje ta capen på deg?? Lykke til
Søta Skrevet 24. november 2006 #17 Skrevet 24. november 2006 Når jeg skal i bryllup i kirken passer jeg alltid på å ha sjal for å dekke skuldrene - det er en gamel tradisjon i kirken. Tror nok det betyr endel for mange, og egentlig handler det vel om respekt..... De fleste bruder går med slør i kirken - det går jo for å være tildekkete skuldre... Men tror nok ikke jeg ville gått med noe over for å skjule den nydelige kjolen da.... Men hva med et tynt sjal i kirken - et i sånn stoff som slør vanligvis er i?
Gjest Labellamia Skrevet 24. november 2006 #18 Skrevet 24. november 2006 Synd å gjeme en slik kjole umder en cap eller et sjal i kirken. Før i tiden var det nokl slik at man ikke skulle vise skuldrene, men slik er ikke lenger. Gå med den vakre kjolen slik den er du, og tror ikke du trenger å tenke på at de blir kaldt i kirken, du vil nok føle deg varm no av begivenheten og gleden du vil føle. En blå cap til kjolen blir nudelig til og fra bil og slikt. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå