Gå til innhold

Ny hage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er muligvis litt tidlig ute......men sitter her og grubler litt.

Vi flytter snart inn i nytt hus med NY hage. Hagen er grovplanert bare. Jeg har aldri hatt min egen hage, så aner ikke hva som må gjøres. Vi har jo ikke hatt det så kaldt enda, så kanskje noe kan gjøres i år? (løk eller no'?)

Hva skal gjøres til våren? Jeg vil ha en liten plen, et blomsterbed og kanskje litt krydderurter/grønnsaker. En del av hagen består av en steinete skråning (delvis berg).

Noen som har gode tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Leiababe
Skrevet

Går med samme tanker selv. Så er også interessert i gode forslag om hva en kan gjøre i hagen. Forslag til lettstelte planter en ikke trenger å ta inn vinterstid, og som kommer igjen året etter?

Skrevet

Vi startet på en nyplanert hage i fjor. Det første vi gjorde (tidlig i mai) var å jevne plenen, gjødsle og ev ha på mer fruktbar jord der det var behov. Så sådde vi i plen. Dere bør på forhånd tenke over hvor dere skal ha bed så dere ikke sår gress der. Når gresset begynte å spire, og ble mulig å gå på plantet vi i hekkplanter og andre busker og blomster.

Vil tro at det er litt for sent til å så plen i år, men dere kan kanskje plante litt blomsterløk, tulipaner ol. Sjekk på gartneri om det er for sent å plante de i jorda, eller om du må ha de i krukker.

Skrevet
Vi startet på en nyplanert hage i fjor. Det første vi gjorde (tidlig i mai) var å jevne plenen, gjødsle og ev ha på mer fruktbar jord der det var behov. Så sådde vi i plen. Dere bør på forhånd tenke over hvor dere skal ha bed så dere ikke sår gress der. Når gresset begynte å spire, og ble mulig å gå på plantet vi i hekkplanter og andre busker og blomster.

Vil tro at det er litt for sent til å så plen i år, men dere kan kanskje plante litt blomsterløk, tulipaner ol. Sjekk på gartneri om det er for sent å plante de i jorda, eller om du må ha de i krukker.

Takk for at du deler dine erfaringer! :)

Jeg tar gjerne i mot flere.

(Regner m at det er for sent m plen. Tenkte mest på andre lure tips nå før kulda setter inn.)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ikke gidd å gjøre noe fysisk ute i hagen i høst, det må sannsynligvis gjøres om igjen til våren likevel. Og det er mye jobb når det er grovplanert :)

Bruk vinteren til å planlegge, og ikke forvent å få fiks ferdig hage i løpet av sommeren - det tar tid og koster penger før det blir sånn som du vil. Og uansett hvor mye du planlegger, så kommer du til å forandre mening :)

Kjøp deg en hagebok, jeg er veldig glad i Aschehougs store hagebok, der får du masse tips og hjelp til planlegging.

Skrevet
Ikke gidd å gjøre noe fysisk ute i hagen i høst, det må sannsynligvis gjøres om igjen til våren likevel. Og det er mye jobb når det er grovplanert :)

Bruk vinteren til å planlegge, og ikke forvent å få fiks ferdig hage i løpet av sommeren - det tar tid og koster penger før det blir sånn som du vil. Og uansett hvor mye du planlegger, så kommer du til å forandre mening :)

Kjøp deg en hagebok, jeg er veldig glad i Aschehougs store hagebok, der får du masse tips og hjelp til planlegging.

Helt enig med deg. Jeg ville ha venta med å gjøre noe. Les bøker og blader i vinter, og planlegg. Hvor er det mest naturlig å ha sitteplass, og hvor vil du ha blomster. Leplanting og trær... Det er bare å sette i gang å lese og få inspirasjon. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...