Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 Begge foreldrene kjemper nå om omsorgsretten til barna. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article758230.ece.
Far til 2 Skrevet 21. november 2006 #2 Skrevet 21. november 2006 Utifra det lille som er skrevet håper jeg virkelig at barna blir boende hos moren. Det må ikke bli slik at kidnapping gjør at en for gjennom sine personlige ønsker.
Tule Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 hei denne saken har jeg faktisk lest en del om her før og jeg tror og jeg har lagt inn et inlegg om den her før og, det er bare og søke på tule Dette er og et glansekesempel på ensidig vinkling av pressen og dårlig journalistikk, skal man presantere en slik sak bør man se på flere sider jeg har fulgt denne saken i flere år og jeg vet litt Jeg vil si at far til to svarer litt uten og vite her, jeg har da lyst til og legge ut litt kjensgjerningene her. 1. Da mor og far gikk fra hverandre så tok moren med seg barna til Norge uten at hun og faren hadde blitt enige om omsorgen og før retten rakk og ta stilling til det, og uten og ta hensyn til at barna hadde oppvokst der og kanskje var mest tilknyttet det landet det er altså hun som først har kiddnappet barna her 2. Sa da far hadde dem på samver holdt han dem tilbake, vi vet ikke grunnen men det kan ha vert at barna ikke ønsket ogdra, det har blit sakt og det er mulig, jeg er helt enig i at det er ulovlig og ikke bra men jeg kan alikevel forstå han litt, uanset det mor har gjort er vel heller ikke lovlig. 3. Saken skal opp i både Portugisisk og Norsk rett det er vel fordi den har vert der før det Jeg mener slik jeg ser dette er blitt at det er vanskelig og finne en riktig eller god løsning, jeg håper di finner en løsning som vil vere best for barna hilsen
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 (endret) Det beste må da være for barna å få bo der de har venner, skole osv. Uavhengig av hva foreldrene ønsker. Og egentlig burde far tape av den enkle grunn at han gjorde noe ulovlig. Jeg synes ikke vi skal la kriminelle få omsorgen for barn. Og hvordan vil det virke for andre i samme situasjon, vil flere ha lavere terkel for å gjøre noe lignende? Endret 22. november 2006 av jack
Tule Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Det beste må da være for barna å få bo der de har venner, skole osv. Uavhengig av hva foreldrene ønsker. Og egentlig burde far tape av den enkle grunn at han gjorde noe ulovlig. Jeg synes ikke vi skal la kriminelle få omsorgen for barn. Og hvordan vil det virke for andre i samme situasjon, vil flere ha lavere terkel for å gjøre noe lignende? ← Hei Ja jeg er egentlig enig så sant den forelderen kan gi dem forsvarlig omsorg. Jeg er også enig i det andre du sier, men her snakker du mot deg selv. Barna her har vokst op i Portugal og har venner og miljø der, moren tok dem først med til Norge før hun fikk lov til det og det er vel da hun som først har kidnappet dem, sa hun har også her begått en kriminel handling, etterpå på samver har far holdt dem tilbake, da er vel begge like ille, dette vet jeg fordi jeg har fulgt saken før va skal man gjøre da, hilsen
Tule Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Hei Jo mer jeg ser på dette mer i tvil blir jeg om far faktisk kan ses og ha gjort noe ulovlig her Lovens ordlyd er at og "holde barn borte fra sine lovlige omsorgspersoner" er ulovlig, her er det slik at da mor dro fra portugal var ikke omsorgen fastsat, saken var lagt in for retten men moren dro til Norge, det er ingen daglig omsorg, ellers hadde ikke moren trengt og gå til retten Det retten kunne gjort her var midlertidig forføyning, og det er det vel ikke gjort, vil tro at far da hadde hat omsorgen midlertidig siden han bor i portugal, det er tvilsomt om moren har det da måtte hun jo ha vert villig til og bli i portugal eller bli pålakt det og det ser det ikke ut som hun har vert Hvis ingen har hat omsorgen sa har ikke mor hat noen større ret en faren til og ha barna hos seg, vis barna har hat lyst til og bli hos far etter samveret og ikke reise tilbake så kan jeg ikke se at det han har gjort er ulovlig. Så lenge daglig omsorg ikke har fastsatt så kan vel ikke noen kidnappe barna fra en omsorgsperson når person med daglig omsorg ikke fins Dette skal retten ta stilling til vi far håpe di finner en god avgjørelse
Far til 2 Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Ydmyk som jeg er må jeg tilstå at det var en del ny og interesant informasjon i denne saken som jeg ikke visste fra tidligere. Slik jeg ser det er det kansje like mye et spørsmål om hven som EGENTLIG kidnappet disse barna. Det skal bli interesant å se om pressen følger opp denne saken.
Tule Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 Ydmyk som jeg er må jeg tilstå at det var en del ny og interesant informasjon i denne saken som jeg ikke visste fra tidligere. Slik jeg ser det er det kansje like mye et spørsmål om hven som EGENTLIG kidnappet disse barna. Det skal bli interesant å se om pressen følger opp denne saken. ← Hei pressen har skrevet mye om denne saken alerede, og moren var på tv i 2005, jeg kan se om jeg kan søke opp noe i morgen men begynner og bli trøtt nå. Det jeg tror desverre er at denne saken kan bli advokat mat i lange tider hilsen
Gjest Miloine Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 (endret) Her kidnappet først mor barna vekk fra far - og så når far endelig fikk barna til seg - så holdt han dem vekk fra mor mest sannsynelig i tilfelle gjentagelse av "kidnapping" Begge har gjort en feil her, men far holdt igjen barna fordi mor faktisk viste at hun var istand til å kidnappe barna fra et trygt miljø for sin egen skyld(slik jeg leser det) Vel, ingen av de to er bedre enn den andre, og det blir for dumt av meg å si hvem jeg håper får retten på sin side da jeg ikke vet annet enn hva jeg har lest i media og her! Saken kan stille seg helt anderledes i virkeligheten, men utifra det jeg har lest om saken tror jeg at far står sterkest! Endret 23. november 2006 av Miloine
abelille Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 Har vært borti en liknende sak fra USA. Der mener retten at de alltid har rett og at saker hvor barn blir tatt ut fra USA skal føres der. Den norske retten gav medhold i det. Spennende å se hva Portugal mener, men dersom barna faktisk bodde der, så ville det jo være rart om det skulle være annerledes.
Gjest allium Skrevet 23. november 2006 #11 Skrevet 23. november 2006 Har vært borti en liknende sak fra USA. Der mener retten at de alltid har rett og at saker hvor barn blir tatt ut fra USA skal føres der. Den norske retten gav medhold i det. Spennende å se hva Portugal mener, men dersom barna faktisk bodde der, så ville det jo være rart om det skulle være annerledes. ← Norge har signert Haag-konvensjonen, som sier nettopp dette. Omsorgstvist skal føres i det landet der barna bor. Blir barna flyttet til et annet land før det er avgjort hvem som skal ha omsorgen, er landet barna ble flyttet til forpliktet til å utlevere dem.
Far til 2 Skrevet 23. november 2006 #12 Skrevet 23. november 2006 Norge har signert Haag-konvensjonen, som sier nettopp dette. Omsorgstvist skal føres i det landet der barna bor. Blir barna flyttet til et annet land før det er avgjort hvem som skal ha omsorgen, er landet barna ble flyttet til forpliktet til å utlevere dem. ← I så tilfelle tyder alt på at saken blir ført i Portugal. La oss håpe at barna også blir hørt i Portugal ettersom det er deres situasjon som skal avgjøres for lang tid fremover.
Tule Skrevet 23. november 2006 #13 Skrevet 23. november 2006 I så tilfelle tyder alt på at saken blir ført i Portugal. La oss håpe at barna også blir hørt i Portugal ettersom det er deres situasjon som skal avgjøres for lang tid fremover. ← Hei det som er rart er at mor har fat barna utlevert til Norge da hilsen
Gjest allium Skrevet 23. november 2006 #14 Skrevet 23. november 2006 Hei det som er rart er at mor har fat barna utlevert til Norge da hilsen ← Og det tyder kanskje på at det er mer bak denne saken enn noen av oss vet. Hva med å droppe spekulasjoner om den?
Tule Skrevet 23. november 2006 #15 Skrevet 23. november 2006 Og det tyder kanskje på at det er mer bak denne saken enn noen av oss vet. Hva med å droppe spekulasjoner om den? ← hei ja det er egentlig det jeg sier og, men tråden ble lakt inn og det var fristende og svare, jeg kommenterte det også da saken var oppe sist, jeg syns det er rart at moren anmelte faren for kiddnapping mens hun sel og tok barna ut av landet før det var fastlakt omsorg, da. hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå