Gå til innhold

Psykologistudier på nett

CherryBlossom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny bruker på forumet, og har et spørsmål vedr. psykologistudier. Jeg har kommet i uttakt med studieplanen min, og må stokke om litt på rekkefølgen i bachelorgraden. Jeg har veldig lyst til å ta et par psykologifag som valgfritt emne, men kan ikke se at det starter noe over jul på UIO. Har jeg rett?

Jeg ringte NKI for info. om deres tilbud, da de kom opp da jeg googlet på årsstudium i psykologi. Fordelen med denne varianten er jo at jeg kan starte umiddelbart etter nyttår, ulempen at det koster 30000kr!? Det er mye penger, men skal jeg vente til høsten vil jeg bli et helt år forsinket med studiene og det har jeg absolutt liten lyst til...

Er det noen som har erfaring med slike nettstudier - det kan vel umulig være verdt pengene?

Finnes det ev. noen andre alternativer? Jeg kan ikke se at det er noen andre instutisjoner som tilbyr faget på østlandet?

Setter kjempestor pris på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det starter kurs hvert halvår på uio! Jeg ville ikke betalt 30K for noe man kan få gratis i allefall! Men det er et veldig spennende fag, så du har gjort et godt valg! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! Ikke noe problem! :-) Stikk innom eller ring til SV- infosenter, så får du den informasjonen du trenger!

Er du immatrikulert ved UiO forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Tusen takk for svar :) Jeg er ikke immatrikulert ved UIO, går på høyskole... Gjenstår å se om poengsummen min holder nå da, synes det er vanskelig å regne ut...

Dårlig gjort at ikke karakterene fra høyere utdanning teller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har regnet ut den riktige poengsummen, og den holder! :hoppe:

Men, jeg kan ikke se at det finnes noen nettsøknad hos samordnet opptak for kursene som starter over nyttår...

Vet du hva slags søknadsfrist UIO har for disse kursene? Jeg mener å ha lest noe om desember et sted, men har ikke funnet noen konkret frist.

Dette blir utrolig spennende, jeg håper det ordner seg, og at de faktisk finnes kurs som starter i januar....

Jeg skal ringe å booke en time hos en av veiliederne, håper eg. de tar telefonkonferanser, hvis ikke blir det en togtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. jeg tror kanskje du må være immatrikulert for å ta emnene.. Men du kan alltids ta dem som enkeltemner, og bygge de inn i bachelorgraden når du er immatrikulert. Samordna opptak tror jeg faktisk bare er en gang i året...

Ble veldig usikker.. er en stund siden jeg startet opp på universitetet! Men du kan ringe til SV- infosenter: http://www.sv.uio.no/studier/svinfo.html

Håper det ordner seg for deg! Så bra at du har høy nok poengsum!! Bra jobba! Jeg hadde ikke kommet inn i dag med mine vgs karakterer! Priser meg lykkelig for den gangen det var åpent studium! :ler:

(Og så er jo sosial psykologi et godt valg også da! :blunke: )

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å studere på et program, må du søke som alle andre gjennom samordnaopptak den 15. april. Siden du bare skal ta enkeltemner og ikke søke på et program (så vidt jeg forsto?), må du først registrere deg som student gjennom søknadsweb, les mer om det her: http://www.uio.no/studier/opptak/emneopptak/ 12. januar blir emnene med ledig kapasitet lagt ut på studentweb. Altså, hvis et emne blir fullt, kan du ikke ta det, og dette får du altså ikke vite før 12. januar. Denne dagen er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder. Poengsum har ikke noe å si her, de gjelder bare for å komme inn på programmet.

Blei du noe klokere?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg faktisk ikke. Har ikke sett på det de andre semesterne da det ikke er noe jeg studerer. Du må nok bare vente og se i januar, eventuelt ta en telefon til universitetet og høre hvordan det pleier å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring i morgen og hør! Kan godt være det ordner seg! Hvis ikke kan du jo dra et semester til Vietnam og ta det der nede! Anbefales! :blunke:

(Kulturstudier hvis du vil titte på det!)

Det kan du gjøre! Kjempegod idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen det er en kjempegod idé! Du drar sammen med andre norske, så du blir ikke helt aleine, og eksamen går gjennom universiteter her hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta sosialpsykologi som enkeltemne til vårsemesteret ja :) Siden dette er et av fagene man kan ta i 2. semesteret for programstudentene er det nok litt vanskeligere å få undervisningsopptak enn på høstsemesteret, men du får jo alltids rett til å gå opp til eksamen. Og forelesningene er det jo sannsynligvis plass på.

Jeg skal ta sosialpsykologi førstkommende semester på UiO. Da sees vi kanskje da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta sosialpsykologi som enkeltemne til vårsemesteret ja :) Siden dette er et av fagene man kan ta i 2. semesteret for programstudentene er det nok litt vanskeligere å få undervisningsopptak enn på høstsemesteret, men du får jo alltids rett til å gå opp til eksamen. Og forelesningene er det jo sannsynligvis plass på.

Jeg skal ta sosialpsykologi førstkommende semester på UiO. Da sees vi kanskje da?

Men dette blir jo da som privatist, koster endel, du har ikke rett til å følge seminarene eller få veiledning.....men det er jo mulig, ja.

CherryBlossom, her kan du lese mer om det: http://www.sv.uio.no/studier/emnefist_privatist.html (scroll ned til oppmelding til eksamen som privatist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...