Gå til innhold

Digitalt speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i dag et digitalt kompakt-kamera, og har lyst til å kjøpe et speilrefleks-kamera. Vi regner med at vi kommer til å ta mye naturbilder, selvsagt i tillegg til familiebilder. I dag er vi veldig nybegynnere, men vi ønsker å kjøpe et kamera som kan holde en god stund og også til mer avansert bruk. Vi regner for eksempel med at vi kommer til å ønske å utvide utvalget i linser osv etterhvert, og da er det selvsagt viktig med en modell og produsent som tilbyr det vi vil trenge over tid også.

Jeg har søkt en del på nettet og lest noen tester, men må innrømme at jeg er for amatør til egentlig å forstå den tekniske siden av en del av dem. Er det noen som kan hjelpe meg med anbefalinger?

Jeg har fått konkrete tips om Canon 30D og Canon EOS 400D. Synspunkter på disse tas veldig gjerne imot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Som redaktør for Akam.no, ønsker jeg selvfølgelig å henvise deg dit, og på forumet der er det mange som kan gi deg gode tips. Men det er viktig å vite litt om hva slags bruk det er beregnet til, og hvor mye penger du har lyst til å bruke.

Hvis du er nybegynner, er det ofte lurt å begynne litt forsiktig, da de rimeligere kameraene også ofte er enklere å bruke.

Noen kameaer har fordeler framfor andre, og betydningen av disse avgjøres litt av hva du skal bruke det til, men kortversjonen er at du ikke bommer veldig med noen av de nyere kameraene på markedet i dag.

Erik

Skrevet

Da har jeg vært på siden din og lest! :) Skal ta en tur til inn i forumet etterpå.

Vi er veldig mye på tur (sommer som vinter), og det er først og fremst i den sammenhengen vi ønsker et kamera med flere muligheter enn kompaktkameraet vårt. Dermed blir vel både batterikapasitet og "robusthet" viktig, for det er ikke spesielt nyttig med et fantastisk kamera hvis det ikke virker. I utgangspunktet tipper jeg at det blir mer landskapsbilder enn action-fotografering, men det er ikke helt entydig.

Det med pris er litt vanskelig å svare på. Vi har selvsagt ikke lyst til å betale mer enn nødvendig, men samtidig tenker vi at dette er en investering vi vil ha glede av over tid, og dermed at vi skal kunne bli dyktigere og oppgradere utstyr uten å måtte bytte ut alt. Rundt 10 000 er vel kanskje en slags maks-grense, med mindre det dukker opp noen eksepsjonelt gode argumenter.

Skrevet

Det med pris er litt vanskelig å svare på. Vi har selvsagt ikke lyst til å betale mer enn nødvendig, men samtidig tenker vi at dette er en investering vi vil ha glede av over tid, og dermed at vi skal kunne bli dyktigere og oppgradere utstyr uten å måtte bytte ut alt. Rundt 10 000 er vel kanskje en slags maks-grense, med mindre det dukker opp noen eksepsjonelt gode argumenter.

Da ville jeg satset på en av de rimeligere modellene, og kjøpt litt ekstra optikk. Landskapsbilder blir for eksempel fantastiske med litt vidvinkel, slik som her:

http://www.akam.no/images/andre/erik/img_0522.jpg

Bildet er tatt på 14mm med et Canon EOS 30D med Canon EF-S 10-22mm vidvinkelzoom og et polarfilter for å gjøre himmelen mer dramatisk.

De litt dyrere kameraene er krafigere bygd, men dersom du ikke har tenkt å slenge det borti alt mulig, og kanskje miste det i bakken, vil de rimeligere gi deg mer bildekvalitet for pengene.

Erik

Skrevet

vi har canom eos 350 og har i tilegg til den linsen som fulgte med en som går opp til 300 mm...

du har vel adressen til siden min? bildene der (minus bryllupsbildene.. de er tatt med nikon et eller annet) er tatt med eos 350

Skrevet

Ville heller kjøpt et av de mer rimelige, som Canon 350D og 400D, eller en av Nikon-kameraene i samme prisklasse, og heller investert i linser. Det får du mye igjen på.

Skrevet
Vi har i dag et digitalt kompakt-kamera, og har lyst til å kjøpe et speilrefleks-kamera. Vi regner med at vi kommer til å ta mye naturbilder, selvsagt i tillegg til familiebilder. I dag er vi veldig nybegynnere, men vi ønsker å kjøpe et kamera som kan holde en god stund og også til mer avansert bruk. Vi regner for eksempel med at vi kommer til å ønske å utvide utvalget i linser osv etterhvert, og da er det selvsagt viktig med en modell og produsent som tilbyr det vi vil trenge over tid også.

Jeg kjøpte mitt første digitale speilrefleks i høst etter å ha innsett at det vanlige digitalkamraet rett og slett ikke holdt mål når det kommer til naturbiler, motiver langt unna, bevegelse etc. Har kjøpt Nikon D80 og nikkon 18-200 mm linse, og er VELDIG fornøyd. Tenkte i utganspunktet på noen rimeliger og enklere, men angrer ikke et sekund på valget. Tar litt ekstra tid og innsats å lære kameraet å kjenne, men ser at resultatet blir veldig bra. Superfornøyd med at det å ta bilder i bevegelse (tog, bil, buss, fly...) gir utrolig bra resultat.

Skrevet
Ville heller kjøpt et av de mer rimelige, som Canon 350D og 400D, eller en av Nikon-kameraene i samme prisklasse, og heller investert i linser. Det får du mye igjen på.

Meg og sambo kjøpte CANON EOS 400D, og det er kjempebra!

Veldig enkelt mht knappene og dvs. og, og det tar veldig gode bilder.

Meg og sambo tar også mange natur bilder og sambo bruker de å når han skal ta bilde av hus osv. i jobben og resultatet blir bra!

Virkelig og anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...