Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 http://www.childafrica.org/no/children.asp Har noen erfaringer med denne organisasjonen?
Gjest Gjest_Bjørn_* Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 http://www.childafrica.org/no/children.asp Dette er en meget seriøs organisasjon. Har noen erfaringer med denne organisasjonen? Jeg har vært fadder i denne organisasjonen siden 1996 og har korrespondert med mitt fadderbarn, sendt gaver og fått både bilder og svar på alt i hele perioden. Det beste med organisasjonen er at siden starten i 1996 så har alle pengen jeg sender gått til MITT fadderbarn og ikke til administrasjon. Jeg vet også at de starter opp sin egen skole i Uganda i september, hvor de for første gang pga innsamling gjennom telefonselgere blir istand til dette. Så vidt jeg vet så har ingen av grynderne har noen gang tatt ut lønn da de arbeider med dette ideelt.
Donpedro Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Sjekk om de er medlem av innsamlingskontrollen.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 Jeg stusser på følgende: "Alle penger fra fadderne øremerket til et bestemt barn, går til det barnet. Våre administrasjonskostnader dekkes fra andre kilder. " Flere av barna op nettsiden kommer fra familier med flere barn. Derfor er det feil å si at pengene går til akkurat det barnet som er avbildet. Det som nok er sannheten er at de bruker den av barna i familien som er best egnet, mest fotogen, gjerne yngst - for å skaffe donorer. Så får all hjelp. Det er selvsagt en god ting at alle får hjelp, men da bør man spille med åpne kort, og ikke pakke det inn slik denne organisasjonen gjør. Og hvorfor bare disse barna som er poå nettsiden? Hva med alle de andre i alndsbyen som trenger hjelp? Jeg synes det virker naivt, og jeg tror ikke på denne organisasjonen,
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Jeg stusser på følgende: "Alle penger fra fadderne øremerket til et bestemt barn, går til det barnet. Våre administrasjonskostnader dekkes fra andre kilder. " Flere av barna op nettsiden kommer fra familier med flere barn. Derfor er det feil å si at pengene går til akkurat det barnet som er avbildet. Det som nok er sannheten er at de bruker den av barna i familien som er best egnet, mest fotogen, gjerne yngst - for å skaffe donorer. Så får all hjelp. Det er selvsagt en god ting at alle får hjelp, men da bør man spille med åpne kort, og ikke pakke det inn slik denne organisasjonen gjør. Og hvorfor bare disse barna som er poå nettsiden? Hva med alle de andre i alndsbyen som trenger hjelp? Jeg synes det virker naivt, og jeg tror ikke på denne organisasjonen, Dette er en meget urettferdig kommentar. Hvordan i all verden går det an å tillegge Child Africa en slik holdning uten å vite noe om dem? Denne organisasjonen har arbeidet ideelt siden 1991 i Uganda og gjør en kjempejobb der. De har som den første organisasjonen i Uganda inkorporert 20% døve barn i sin skoleplan, når de åpnet sin første egne skole i Kabale i Uganda i september i år. Sannheten ER at en fadder kun gir penger til et bestemt barn IKKE hele familien eller til andre ting, men du har tydeligvis ikke greie på hvordan ting fungerer i Afrikanske familier. Når ETT barn får støtte betyr dette automatisk at de andre barna i familien får større mulighet til å gå på skole, da pengen som er i familien blir fordelt også til de andre, NETTOPP fordi ett av barna allerede kommer på skolen gjennom Child Africas fadderordning. Skal organisasjonen lastes for at det også er mange millioner andre barn som IKKE får støtte? DET er naiv tenkemåte hvis noe er naivt her. Barna som registreres blir også valgt ut på helt andre kriterier enn det du tror, det blir gjort i samarbeide med folk i skolestyrer, prester, lærere og eldre i kommunene der de arbeider, som anbefaler de barna som trenger det mest. Jeg anbefaler deg derfor å ikke tillegge en seriøs organisasjon dine tanker om hvordan de arbeider, før du vet noe mer
Liset Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Min erfaring med denne organisasjonen er ikke så bra... Liker ikke tlf selgere i utgangspunktet.. Men så ringte det en hyggelig dame og jeg sa ja til og støtte de. Da smalt det fra dama: 500 kroner da?! Nei det er for mye sa jeg. 300 kr da? Nei. 200? Ok greit sier jeg. Regningen kom og den var på 500 kroner!!!! Jeg ble sååå sur!!! Jeg betalte 200 kroner på den regningen. 2 måneder etterpå ringer de igjen! Jeg fortalte hva som hadde skjedd og at jeg ikke var villig til og støtte de mer. Mannen beklaget seg og la på.... Jeg er redd barna fadder med god samvittighet
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Jeg synes det virker naivt, og jeg tror ikke på denne organisasjonen, Privat veldedighet er naivt. Jeg tror ikke på slikt i det hele tatt. Skal det bli noe vei i vellinga må det statlige/offentlige ordninger til.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Child Africa drives av Rino Solberg, som tidligere har vært/er involvert i Green Planet, Better Globe. Solberg benekter ovenfor media at de ovennevnte selskapene er pyramidespill. Selskapet er et NUF (norsk utenlandsk foretak) som ikke skatter i Norge. Kortene de "selger", er kun for å unngå MVA. Norwatch har hatt Solberg i siktet, under mistanke om at han ikke spiller med alle kortene på bordet. Støtt dem de som vil.
Gjest Gjest_Coco_* Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 Kortene selges for å unngå moms. Hadde de sendt blanke giroer, tar staten nemlig 25% i moms av dette beløpet - og det er visselig ikke staten disse pengene er tenkt til. Selges kortene som kunst, går dermed 100% av beløpet ned til barna i Kabale. Rino Solberg samarbeider forøvrig også med Wangari Maathai som vant fredsprisen i 2004. Hvorvidt folk velger å tro eller ikke tro på Child Africa får bli opp til dem, men når de kan legge den faktaen på bordet som de faktisk gjør, finner jeg selv ingen grunn til å ikke støtte dem om man har råd til det. Med tanke på at disse barna lever på kun 3 kroner dagen, og nordmenn flest lever på langt mere, tror jeg nok mange kan kutte ut caffe latten i lunsjpausa og donere 10% av den til disse stakkars barna som blir sett på som ei straff fra Gud og må prostituere seg for å overleve i en alder av 5-6 år. Det er ingen god start på livet, og hadde dette vært norske barn det var snakk om, ville det vært uhørt og uverdig og folk ville donert i bøtter og spann. Vi er alle like?
Gjest Gjest_kari_* Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Kortene selges for å unngå moms. Hadde de sendt blanke giroer, tar staten nemlig 25% i moms av dette beløpet - og det er visselig ikke staten disse pengene er tenkt til. Selges kortene som kunst, går dermed 100% av beløpet ned til barna i Kabale. Rino Solberg samarbeider forøvrig også med Wangari Maathai som vant fredsprisen i 2004. Hvorvidt folk velger å tro eller ikke tro på Child Africa får bli opp til dem, men når de kan legge den faktaen på bordet som de faktisk gjør, finner jeg selv ingen grunn til å ikke støtte dem om man har råd til det. Med tanke på at disse barna lever på kun 3 kroner dagen, og nordmenn flest lever på langt mere, tror jeg nok mange kan kutte ut caffe latten i lunsjpausa og donere 10% av den til disse stakkars barna som blir sett på som ei straff fra Gud og må prostituere seg for å overleve i en alder av 5-6 år. Det er ingen god start på livet, og hadde dette vært norske barn det var snakk om, ville det vært uhørt og uverdig og folk ville donert i bøtter og spann. Vi er alle like? Jeg klipper bare fra Norwatch sin hjemmeside: "Green Planet har misbrukt fredsprisvinner Wangari Maathai til å markedsføre seg selv. – En misforståelse, sier selskapets leder Rino Solberg. Green Planet har fjernet all informasjon om en angivelig avtale med Maathai etter at Norwatch begynte å grave i saken." Dette er altså den samme Rino Solberg som driver Child Africa. Jeg hadde aldri sendt penger til en organisasjon drevet av den mannen! Lureri!
Gjest Bjørn Pedersen Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Det er typisk for mange "forståsegpåere" å ha meninger om ting de ikke har greie på eller vet noe som helst om. Alle kan jo mene noe om hva de vil, men tror de som er negative til Child Africa og Rino Solberg ALT journalister skriver? I Uganda får Child Africa de beste skussmål for den uegennyttige jobben som er gjort av Julie og Rino Solberg siden 1991, UTEN noen form for lønn annet enn gleden ved å se barna utvikle seg. At Rino Solberg var styreformann i ett år i GreenPlanet var det slett ikke noe galt med og han hadde et utmerket forhold til fredsprisvinner Wangari Maathai helt til daglig leder (og tidligere venn) i GreenPlanet skrev et internt notat til sine medlemmer som han ikke burde ha skrevet om forholdet og som en journalist "misforsto". Hva med at Solberg har holdt over 800 kurs og foredrag for for norsk og utenlandsk næringsliv gjennom 35 år og har oppnådd meget gode resultater i denne sammenheng? Hva med forholdet at Solberg har som konsulent over 10 år hjulpet over 100 større bedrifter i Uganda og Kenya til å bli ISO 9000 sertifiserte i regi av norske NEMKO? Hva med at en professor ved Cambridge University er fadder hos Child Africa og at hun reiste til Uganda for å se hvordan Child Africa arbeidet og at dette førte til at hun har laget en egen webside i Cambridge for å støtte dette arbeidet? See denne link: http://www.cambridgetoafrica.org/sponsor.htm Hva med at Solberg lanserte sin 9. bok "Put Integrity First" i mars-08 i Uganda for å bekjempe korrupsjon og at den norske Ambassadøren i Uganda var "Æresgjest",samt den Ugandiske finansministeren var tilsstede? Denne boken gis forøvrig bort GRATIS som e-bok til studenter ved skoler og universiteter i Afrika. Jeg kjenner nemlig Rino Solberg og det er tydelig at det er noen her som IKKE gjør dette. Så vær snill og ikke tillegg han din negative mening, selv om det skulle finnes en avisartikkel som kan refereres til som "sannhetsvitne". Det er svært meget som står i avisen som IKKE er sant. Hvis du er oppriktig interessert så følg heller med på hva Child Africa virkelig oppnår, bl.a. med døve barn, DET er i hvert noe å ta av seg hatten for.
Gjest Stril Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Hei. Jeg ble oppringt av en dame som sa hun var fra "Foreningen for Aids syke barn". Jeg har støttet foreningen for hjertesyke barn i en årrekke, og forvekslet dette i starten. Hun sa at jeg hadde støttet dem i 2005 med nærmere 1000 kr, noen mine bankutskrifter ikke kan bevitne... Hun ønsket å selge meg en pakke med postkort til 1900 kroner. da jeg ikke kan erindre å ha støttet denne organisasjonen ba jeg om å få informasjon. Jeg har nå fått 7 postkort, regning på 1004 kr og en brosjyre i posten. Det er da Child Afrika, Kenya som er avsender og ber om penger til oppussing av en skole i Kenya. alt ser veldig flott ut i brosjyren, og det eg ser på internet sidene. Men jeg er veldig i tvil ift fremgangsmåten, mener jeg ville husket å ha støttet noen med 1000kr, selv om det er 3 år siden, og burde iallfall funnet betalingen i banken min (som jeg har brukt siste 15år) Det er lagt med et "Angrerettskjema", som eg vurderer å bruke... Noen som har samme opplevelse eller tanker om dette?
Gjest Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Sjekk om de er medlem av innsamlingskontrollen. Det er de ikke (innsamlingskontrollen)
mysan Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Child Africa drives av Rino Solberg, som tidligere har vært/er involvert i Green Planet, Better Globe. Solberg benekter ovenfor media at de ovennevnte selskapene er pyramidespill. Selskapet er et NUF (norsk utenlandsk foretak) som ikke skatter i Norge. Kortene de "selger", er kun for å unngå MVA. Norwatch har hatt Solberg i siktet, under mistanke om at han ikke spiller med alle kortene på bordet. Støtt dem de som vil. Er det Rino som driver det? Hans kone driver et barnehjem i Uganda, hvor hun selv kommer fra, gjorde i hvert fall det sist jeg hadde noe med dem å gjøre. Han har jobbet i MLM i årevis, og er en dyktig nettverksbygger og en kunnskapsguru i Norge på det området. Hva dette har med hans engasjement i Child Africa å gjøre, må du gjerne utdype nærmere. At du velger å kalle MLM for pyramidespill sier nok mer om deg enn om Rino Solberg, og har absolutt ikke noe i denne debatten å gjøre.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 17. mars 2009 #15 Skrevet 17. mars 2009 http://www.childafrica.org/no/children.asp Har noen erfaringer med denne organisasjonen? Ja, bare dårlige!
Gjest Mashlash Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Samma om dette er en seriøs organisasjon eller svindel: De telefonselgerne de hyrer for å samle inn penger ER svindlere. Jeg ble oppringt av en overdrevent kjekk og slesk type som også nevnte dette med at de måtte fylle inn beløp på forhånd, for "Vi vil jo ikke at staten skal få noen av disse pengene, vil vi vel?". Jeg forsikret meg fire-fem ganger om at jeg IKKE forpliktet meg til noe som helst, IKKE kom til å få purring på giroen, og at alt han skulle sende meg var informasjon om hva dette var for noe, samt en giro jeg kunne bruke hvis jeg ville. Så la vi på, og han var sikkert fornøyd med å ha fått provisjonen sin. En ukes tid senere får jeg informasjon og giro for 500 kr. i posten. Og et par uker etter det får jeg "betalingspåminnelse", med trussel om purring og mulig inkasso. Ikke faen om jeg betaler. Jeg driter i angrerettskjemaet som var på baksiden av arket også. Jeg har ikke bestilt noe som helst, så jeg har ingenting å angre. Hvis du blir oppringt av noen som skal samle inn penger til dette selskapet: Vær på vakt, selgeren lurer deg.
Gjest Stril Skrevet 12. mai 2009 #17 Skrevet 12. mai 2009 Hei. Disse telefonselgerene fra Child Afrika fortsetter og fortsetter å ringe. De har plaget meg jevnlig nå i over 6 mnd. Hver gang sier de takk for tidligere støtte. Har aldri støttet dette, og kommer aldri til å støtte de! Vurdrer å anmelde de, da de ikke klarer å fjerne meg fra listene sine. reservasjon i brønnøysund er utført for lengst og kontrollert ok.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #18 Skrevet 12. mai 2009 Han har jobbet i MLM i årevis, og er en dyktig nettverksbygger og en kunnskapsguru i Norge på det området. Akkurat ja. Det er jo ikke noe annet enn pyramidespill Mysan. (Du må ikke være så godtroende). --------- Det som kommer frem i denne tråden er mer enn god nok grunn til å skygge unna. Når en erfaren nettverksbygger (pyramidejævel) er involvert i fjernadopsjon bør man virkelig være på vakt. Formålet spiller på folks samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #19 Skrevet 24. juni 2009 Noe av det verste jeg vet er folk som spiller på medlidenhet og i tillegg bruker pågående telefonselgere for og presse noen kroner ut av godtroende mennesker. Og jeg må se gode dokumenterte resultater for og motbevise dette som virker som en avskyelig svindel. Når det er så mange ting som peker mot det, så er det sannsynligvis nettopp det det er. Organisasjonen blir ledet av en tidligere nettverksbygger som har blitt etterforsket i tidligere selskaper. At det er et NUF er nok ikke for og spare moms men for og skjule regnskapet for myndigheter. Det er dessuten plikt til og betale 25% mva hvis det du kjøper koster over 200 kroner selv om det blir sendt fra et NUF. Dette gjelder alt du kjøper fra utlandet, betaler du 500 for en pakke kort skal det betales 125 kroner i moms. Svindel, skygg unna!
Gjest Gx2 Skrevet 5. juli 2009 #20 Skrevet 5. juli 2009 http://www.childafrica.org/no/children.asp Har noen erfaringer med denne organisasjonen? Jeg har jobbet i organisasjonen gjennom fullfilment.. under 50% av pengene som går inn går til Uganda. vi får beskjed om å si at 100% kommer fram og at vi får lønn fra sponsorer. jeg sluttet så fort jeg fikk lest om dette i et Finansblad. jeg liker ikke å få betalt utifra hvor god jeg er til å lyve over telefon!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå