Gå til innhold

Dattern min er syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta mi på 16 mnd har siden i går morges kastet opp og feberen ligger mellom 38.5 - 39.4, altså ikke faretruende høy.

Hun har ikke vært syk en dag siden hun ble født så dette er veldig uvant for meg og jeg er litt grønn på hva jeg skal gjøre.

Alt hun spiser og drikker kommer opp igjen og hun vil stort sett bare sitte på fanget eller ligge i sengen sin og sove. Av og til går hun litt rundt og prøver å leke, hun smiler og ler innimellom og vil gjerne ha både frukt, kjeks og drikke.

Så kaster hun opp alt sammen igjen etter en liten stund og er like elendig igjen.

Hun er ganske tynn fra før så jeg lurer på hvor lenge dette kan gå greit med så lite næring.

Jeg har ringt legen og fikk råd om å gi nok væske - men hvor mye er nok egentlig?

Ikke skulle jeg vekke henne når hun sover, men hvor lenge skal hun ligge i sengen sin uten noe å drikke. (i går gikk jeg inn for å se til henne etter ca 2 timer og da reiste hun seg opp i sengen og ville opp, så sover hun egentlig eller ligger hun bare der? Dette gjentok seg i hele går)

Skal jeg prøve å gi henne noe å spise, eventuelt hva? Hun virker sulten når hun får noe, men alt kommer opp igjen.

Skal ringe legen igjen på torsdag dersom hun ikke er bedre, men det er jo lenge til torsdag og lurer derfor på om andre har vært igjennom dette og har noen gode råd til meg - blir litt nervøs av dette merker jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd akkurat det samme for et par mnd siden. Datteren min er noen få mnd eldre enn din.

Hun er også veldig sjelden syk, men hun fikk noe fra bhg.

Hun kastet opp alt hun spiste og drakk, men virket sulten og tørst. Og slapp som jenta di. Ville bare slappe av og kose.

Det gikk veldig fint for jenta mi og bare ta det med ro og følge hennes tempo. Hun fikk litt mat innimellom selv om hun kastet opp.

Det gikk fredag, lørdag og søndag, men så var hun bra igjen. Og da hun ble bra virket det som hun ble mer sulten enn vanlig - så hun spiste mer mat enn vanlig et par-tre dager.

Skrevet

Sørg for at det alltid står drikke tilgjengelig, gjerne på en tett flaske som hun kan ha i sengen også. Tilby henne drikke ofte. Hvis du er redd for at hun skal bli uttørket, kan du kjøpe et pulver som heter GEM på apoteket. Det blandes med vann og inneholder de riktige mengdene med salter og andre ting man behøver. Så lenge hun ikke har tørre bleier, får hun i seg drikke.

Skrevet

Hvis hun har våt bleie er det et godt tegn på at hun får i seg det hun trenger av væske-

Tegn på uttørking kan feks være hvit ring rundt munnen og aceton-lukt av pusten.

Skrevet

50/50 blanding av eplejuice og farris (kan godt røre ut kullsyren før du blander det sammen) er en god blanding for barn som ikke får i seg så mye.

Da får hun både litt sukker, og salter uten at det blir for søtt.

Det viktigste er at hun drikker, maten kommer i andre rekke, i all fall hvis det kommer raskt opp igen.

Men det går jo an å prøve seg frem, melkeprodukter er vel ikke så lurt om jeg ikke husker feil.

Gi henne heller små slurker ofte de gangene hun er våken, eksempelvis en skje hvert 5-10.min. Ikke la henne drikke mye av væsken fort.

For å sjekke om hun får nok væske stiller jeg meg bak det noen andre skrev her om å sjekke bleien for urin. Den skal, som en tommelfingerregel, være ordentlig våt minst tre ganger i døgnet. Eller går det an å kjenne på fontanellen hvis den ikke er grodd igjen enda. Er den velsig nedsunket kan det være et tegn på dehydrering.

God bedring! Håper hun blir frisk snart.

Skrevet

Det er viktig å holde henne unna melkeprodukter når hun har dette, siden omgangsjuke fører til akutt melkeallergi, som vil gå over igjen. Det er viktig at hun får i seg væsle med sukker i, samt salter. Da mitt barn nettopp hadde dette gikk det på julebrus og elias potetgull, og det var ingen problem å få henne inn i sunne matvaner etter hun var frisk. Det at hun sover mye er bare bra, for kroppen henter krefter når en sover, sjekk heller ofte barnet. Lykke til :)

Skrevet

Omgangssyke fører ikke til akutt melkeallergi. Tvert imot sier helsesøster Nina Misvær i boken sin at hvis barnet vil ha melk, skal det få det.

Skrevet
Omgangssyke fører ikke til akutt melkeallergi. Tvert imot sier helsesøster Nina Misvær i boken sin at hvis barnet vil ha melk, skal det få det.

Min fastlege sa at en skal unngå melk og melkeprodukter i den akutte fasen og gjerne ei stund etterpå, pga akutt laktoseintoleranse... Tror hun vet hva hun snakker om.

Skrevet
Min fastlege sa at en skal unngå melk og melkeprodukter i den akutte fasen og gjerne ei stund etterpå, pga akutt laktoseintoleranse... Tror hun vet hva hun snakker om.

Min sier det motsatte, altså er dette noe man ikke har et entydig svar på. Dermed kan man prøve seg fram.

Skrevet
Min sier det motsatte, altså er dette noe man ikke har et entydig svar på. Dermed kan man prøve seg fram.

Selvfølgelig kan en prøve seg frem på det meste, det finnes vel like mange råd som det finnes mennesker. Et annet tips, til ts, er å kjøpe idoform på apoteket. Det er kapsler med melkesyrebakterier som er bra for å regulere bakteriefloraen i mage og tarm. Kan trygt gis til små barn, det er bare til å knekke kapselen og blande innholdet i juice eller lignende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...