Gå til innhold

Snakke med presten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser ut til å komme i mål med bryllupet vårt, det meste er i boks og vi har fremdeles nesten 6 uker igjen. Skal ta en telefon og få avtalt møte med presten, men har et par spørsmål i den forbindelse:

Når pleier man å snakke med presten? Trodde det skjedde temmelig nære bryllupet, men nå begynner flere av våre nærmeste å få panikk fordi vi ikke har vært hos presten ennå. Men sist jeg snakket med kirkekontoret fikk jeg inntrykk av at det ikke var noen hast.

Jeg er gravid og er ca 13 uker på vei under bryllupet. Tror ikke det kommer til å synes, da jeg har greit med plass i kjolen, men det er nå tilfelle allikevel. Skal vi si noe om dette til presten? Føler kanskje at det blir dumt å ikke si noe, da det mest sammsynlig blir samme prest i barnedåp neste høst, men er det teit å si? Er det noe man skal si, eller later man som ingenting inntill den dagen det blir synlig. Kan presten nekte å vie oss fordi jeg er gravid?

Tror ikke det blir noe problem, da den lokale presten virker hyggelig og vidsynt, men har hørt om folk som ikke fikk gifte seg i en bestemt kirke fordi de hadde barn sammen uten å være gift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde samtale med presten ca 10 dager før vielsen.

Når det gjelder din graviditet - hvorfor i alle dager har presten noe med det og gjøre???

Skrevet

Hvis det nå skulle være en prest av den litt gamle skolen, så tror jeg heller at h*n vil være glad for at dere gifter dere når du først er gravid. En graviditet er ikke noe å skamme seg over - heller noe hyggelig! Skal dere offentliggjøre graviditeten under bryllupsfesten, da?

Skrevet

Takk for svar! :) Jeg føler egentlig ikke at presten har noe med graviditeten å gjøre, men er redd for å gjøre noe "feil" om jeg ikke sier noe.

Det blir vel neppe noe særlig til offentliggjøring på bryllupsfesten, for innen den tid tror jeg de fleste av gjestene vet det. :)

Det ser ut til at det ikke haster veldig med å få tak i presten til samtale, men det er sikkert greit å avtale om ikke så lenge.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Vi hadde heller ikke noen samtale med presten før ca 14 dager før vielsen. (Noe som vi syntes var dumt, for vi hadde veldig dårlig kjemi med presten, og skulle gjerne hatt tid til å finne en annen. Nå var jo dette midt i fellesferien også da.)

Jeg var forøvrig 4 og en halv måned gravid, selv om det knapt syntes, men vi nevnte absolutt ikke noe til presten om dette.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Vi ser ut til å komme i mål med bryllupet vårt, det meste er i boks og vi har fremdeles nesten 6 uker igjen. Skal ta en telefon og få avtalt møte med presten, men har et par spørsmål i den forbindelse:

Når pleier man å snakke med presten? Trodde det skjedde temmelig nære bryllupet, men nå begynner flere av våre nærmeste å få panikk fordi vi ikke har vært hos presten ennå. Men sist jeg snakket med kirkekontoret fikk jeg inntrykk av at det ikke var noen hast.

Jeg er gravid og er ca 13 uker på vei under bryllupet. Tror ikke det kommer til å synes, da jeg har greit med plass i kjolen, men det er nå tilfelle allikevel. Skal vi si noe om dette til presten? Føler kanskje at det blir dumt å ikke si noe, da det mest sammsynlig blir samme prest i barnedåp neste høst, men er det teit å si? Er det noe man skal si, eller later man som ingenting inntill den dagen det blir synlig. Kan presten nekte å vie oss fordi jeg er gravid?

Tror ikke det blir noe problem, da den lokale presten virker hyggelig og vidsynt, men har hørt om folk som ikke fikk gifte seg i en bestemt kirke fordi de hadde barn sammen uten å være gift.

Samtalen er ganske nærme vielsen, ja. Du kan da godt fortelle at du er gravid.

Skrevet

Jeg synes godt du kan si det. Presten skal jo lage en tale til dere på bakgrunn av samtalen, og da kan det jo være naturlig å trekke inn at dere snart blir tre? Som Hera antyder lever de fleste prester i nåtiden, og blir verken overrasket eller forferdet over at folk får barn før de gifter seg - men om dere nå skulle treffe på en litt gammeldags en, synes han sikkert det er bare hyggelig at dere velger å gifte dere.

Skrevet

Helt enig med Hera og Tuji.

Jeg fortalte det til presten når vi skulle gifte oss. Jeg var vel 18 uker eller så når vi giftet oss. Han gjorde et koselig poeng ut av det, men så kjente jeg presten litt fra før da. Han hadde vært læreren min. Jeg synes det ble en fin ting å ta med. Da slapp vi også noen spekulasjoener om jeg bare var blitt tykk :ler: (Selv om onkelen til mannen min ikke skjønnte det og laget en scene ut av at kona hans sa jeg var gravid :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...