MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197382 Skrevet 13. juni 2020 Helg igjen allerede. Tiden går fort føles det som, som om jorden går fortere rundt enn bare for 1-2 år siden. Men tid er jo bare en illusjon, det finnes bare nåtid og det vi regner på er bevegelse i space, rundt solen. God helg alle sammen. 😊 1
Dr. A. Kula Skrevet 13. juni 2020 #197383 Skrevet 13. juni 2020 49 minutter siden, MarieLo skrev: Helg igjen allerede. Tiden går fort føles det som, som om jorden går fortere rundt enn bare for 1-2 år siden. Men tid er jo bare en illusjon, det finnes bare nåtid og det vi regner på er bevegelse i space, rundt solen. God helg alle sammen. 😊 Relativt sett går faktisk tiden fortere dess eldre du blir! Når du er 20 år er siste året 1/20 del av livet ditt, eller tiden du har levd. Når du er 40 år, er siste året kun 1/40 del av livet ditt, og altså halvparten av hva det var da du var 20. Sånn tidsmessig relativt sett. 1
MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197384 Skrevet 13. juni 2020 (endret) 36 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Relativt sett går faktisk tiden fortere dess eldre du blir! Når du er 20 år er siste året 1/20 del av livet ditt, eller tiden du har levd. Når du er 40 år, er siste året kun 1/40 del av livet ditt, og altså halvparten av hva det var da du var 20. Sånn tidsmessig relativt sett. Hm? Man har levd 1% av livet uansett hvor gammel en blir? I så fall burde livet bli lengre og lengre, jo eldre en blir. Hvis man har levd 1/40 del av livet når man er 40, så skal man bli 1600 år gammel da. Tid er relativt siden vi opplever den forskjellig. Hvis jeg står på toppen av er fjell og du står i bunnen, så går tiden fortere for meg, siden jeg beveger meg i en større diameter i space. Endret 13. juni 2020 av MarieLo
Dr. A. Kula Skrevet 13. juni 2020 #197385 Skrevet 13. juni 2020 39 minutter siden, MarieLo skrev: Hm? Man har levd 1% av livet uansett hvor gammel en blir? I så fall burde livet bli lengre og lengre, jo eldre en blir. Hvis man har levd 1/40 del av livet når man er 40, så skal man bli 1600 år gammel da. Tid er relativt siden vi opplever den forskjellig. Hvis jeg står på toppen av er fjell og du står i bunnen, så går tiden fortere for meg, siden jeg beveger meg i en større diameter i space. Hvor kom den 1% i fra Jeg skrev at sist levde år er en mindre del av ens totale levetid dess eldre man er. Jeg skrev ikke at man har levd 1/40 del av livet når man er 40! Og eksempelet med fjell tror jeg er feil (Husker ikke all teori på strak arm), for jeg mener at om man befinner seg i et romskip som beveger seg med lysets hastighet (sett i forhold til den på jorden), så eldes de på jorden fortere. 2
MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197387 Skrevet 13. juni 2020 (endret) 45 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Hvor kom den 1% i fra Jeg skrev at sist levde år er en mindre del av ens totale levetid dess eldre man er. Jeg skrev ikke at man har levd 1/40 del av livet når man er 40! Og eksempelet med fjell tror jeg er feil (Husker ikke all teori på strak arm), for jeg mener at om man befinner seg i et romskip som beveger seg med lysets hastighet (sett i forhold til den på jorden), så eldes de på jorden fortere. Du som snakker om 1%, men jeg misforsto deg tydeligvis. Sist levde år er en mindre del av ens totale levetid dess eldre man blir. Jeg skjønner ikke, kan du prøve å forklare det annerledes? Hvordan er dette en indikasjon på at tiden går fortere jo eldre en blir? Og eksempelet med fjell har blitt bevist mange ganger, du kan bare søke det opp hvis du vil. Klokken på fjellet har gått fortere (og kommet lengre) enn den på bunnen, fordi å reise i space, er som å reise i tid. Men hvis du ikke tror på det en gang, vil du sikkert ikke tro på resten heller. Det er sånn at jo fortere du reiser, jo fortere går tiden, men man eldes like fort. Hvis man tar et romskip og reiser fortere enn jorden beveger seg, så går tiden fortere for de på skipet enn de på jorden. Altså, man kan reise rundt i space i 5 år og komme tilbake til jorden og se at det har gått 20 år der, men ingen eldes fortere enn andre, de har bare opplevd tiden annerledes. Og hvis man er i et romskip som står i ro, og ser på at jorden rolig beveger seg bort fra skipet i sin naturlige bane f.eks, så vil også tiden stå stille. Og man eldes jo likevel. Endret 13. juni 2020 av MarieLo
Chantielle Skrevet 13. juni 2020 #197388 Skrevet 13. juni 2020 Jeg er jaffal den som kjører fortest -Ordet 2
Dr. A. Kula Skrevet 13. juni 2020 #197389 Skrevet 13. juni 2020 28 minutter siden, MarieLo skrev: Du som snakker om 1%, men jeg misforsto deg tydeligvis. Sist levde år er en mindre del av ens totale levetid dess eldre man blir. Jeg skjønner ikke, kan du prøve å forklare det annerledes? Hvordan er dette en indikasjon på at tiden går fortere jo eldre en blir? Og eksempelet med fjell har blitt bevist mange ganger, du kan bare søke det opp hvis du vil. Klokken på fjellet har gått fortere (og kommet lengre) enn den på bunnen, fordi å reise i space, er som å reise i tid. Men hvis du ikke tror på det en gang, vil du sikkert ikke tro på resten heller. Det er sånn at jo fortere du reiser, jo fortere går tiden, men man eldes like fort. Hvis man tar et romskip og reiser fortere enn jorden beveger seg, så går tiden fortere for de på skipet enn de på jorden. Altså, man kan reise rundt i space i 5 år og komme tilbake til jorden og se at det har gått 20 år der, men ingen eldes fortere enn andre, de har bare opplevd tiden annerledes. Og hvis man er i et romskip som står i ro, og ser på at jorden rolig beveger seg bort fra skipet i sin naturlige bane f.eks, så vil også tiden stå stille. Og man eldes jo likevel. https://www.businessinsider.com/do-astronauts-age-slower-than-people-on-earth-2015-8?r=US&IR=T Sjekket, og du har både rett og feil. Tiden har to krefter som påvirker den relativt; tyngdekraft og hastighet. Hastighet påvirker mer enn tyngdekraft. Klokken på fjellet går fortere enn klokken i dalen, men klokken i romskipet som beveger seg fort, går saktere enn den på jorden (slik jeg beskrev) kilden finner du over. Nei, jeg har ikke nevnt prosent! Jeg mistenker at du ble litt for opphengt i fysikkens lover da du prøvde å forstå hva jeg illustrerte. Fordi 1 år er en mindre del av livet som 40 åring enn som 20 åring, vil 40 åringen oppleve 1 år som mye mindre (av totalen) enn 20 åringen. Dette er relativt til alder (20vs40) og hvor stor del av ens egen levetid en gitt tidsramme (her 1 år) utgjør. For 20 åringen er 1 år 5% mens 1 år for 40 åringen er bare 2,5% Tiden går selvsagt ikke raskere for 40 åringen, men 1 år oppleves som kortere 2,5%) enn for 20åringen (5%). 17 minutter siden, Chantielle skrev: Jeg er jaffal den som kjører fortest -Ordet Korte ben og lav sportsbil i høy fart gjør at tiden går senere på begge vis. Da holder du deg ung lengre. 2
MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197391 Skrevet 13. juni 2020 10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: https://www.businessinsider.com/do-astronauts-age-slower-than-people-on-earth-2015-8?r=US&IR=T Sjekket, og du har både rett og feil. Tiden har to krefter som påvirker den relativt; tyngdekraft og hastighet. Hastighet påvirker mer enn tyngdekraft. Klokken på fjellet går fortere enn klokken i dalen, men klokken i romskipet som beveger seg fort, går saktere enn den på jorden (slik jeg beskrev) kilden finner du over. Nei, jeg har ikke nevnt prosent! Jeg mistenker at du ble litt for opphengt i fysikkens lover da du prøvde å forstå hva jeg illustrerte. Fordi 1 år er en mindre del av livet som 40 åring enn som 20 åring, vil 40 åringen oppleve 1 år som mye mindre (av totalen) enn 20 åringen. Dette er relativt til alder (20vs40) og hvor stor del av ens egen levetid en gitt tidsramme (her 1 år) utgjør. For 20 åringen er 1 år 5% mens 1 år for 40 åringen er bare 2,5% Tiden går selvsagt ikke raskere for 40 åringen, men 1 år oppleves som kortere 2,5%) enn for 20åringen (5%). Ja, gravitasjon spiller en stor rolle, selv om den spiller en ganske passiv rolle i Einsteins relativitetsteori, men jeg anser ikke den som perfekt og jeg er ikke mye opphengt i fysikken egentlig, det er for mye løgner og misinformasjon der til at jeg orker å saumfare gjennom det, enn så lenge. Liker Tesla sitt arbeid da, han oppdaget mye mer enn hva mainstream science ønsker å anerkjenne, og det inkluderer forståelsen av gravitasjon også. Det å eldes blir ikke bare avgjort av gravitasjon og tid heller, men også på hva en spiser, hvor aktiv en er og hvor mye en hviler. Vurderte å nevne dette i sted, men jeg ville at dette skulle handle om tid, ikke det å eldes. For det er egentlig en helt annen diskusjon. Og klokken på skipet kan gå fortere også ja, man kan reise rundt i space i 5 år og komme tilbake og se at det har gått 2 år her. Det er ikke en fasit, det spørs på hvor langt og hvor fort man reiser, gjennom space. Men jeg skjønner hva du mener nå i det minste. Jeg vet ikke helt om det er årsaken til at det føles som tiden går fortere nå, men ett år blir jo en mindre andel av livet jo lengre man lever, så det hjelper kanskje på. 🙂 1
Dr. A. Kula Skrevet 13. juni 2020 #197392 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, MarieLo skrev: Ja, gravitasjon spiller en stor rolle, selv om den spiller en ganske passiv rolle i Einsteins relativitetsteori, men jeg anser ikke den som perfekt og jeg er ikke mye opphengt i fysikken egentlig, det er for mye løgner og misinformasjon der til at jeg orker å saumfare gjennom det, enn så lenge. Liker Tesla sitt arbeid da, han oppdaget mye mer enn hva mainstream science ønsker å anerkjenne, og det inkluderer forståelsen av gravitasjon også. Det å eldes blir ikke bare avgjort av gravitasjon og tid heller, men også på hva en spiser, hvor aktiv en er og hvor mye en hviler. Vurderte å nevne dette i sted, men jeg ville at dette skulle handle om tid, ikke det å eldes. For det er egentlig en helt annen diskusjon. Og klokken på skipet kan gå fortere også ja, man kan reise rundt i space i 5 år og komme tilbake og se at det har gått 2 år her. Det er ikke en fasit, det spørs på hvor langt og hvor fort man reiser, gjennom space. Men jeg skjønner hva du mener nå i det minste. Jeg vet ikke helt om det er årsaken til at det føles som tiden går fortere nå, men ett år blir jo en mindre andel av livet jo lengre man lever, så det hjelper kanskje på. 🙂 Flott, da er vi samsnakket og forstår hverandre. Men spørs om Ordet liker at du tar opp mat som faktor i aldringen. Det spiser nemlig uhorvelige mengder mat og det utligner nok effekten av de korte bena på stutt-tjukken (S. T. - som det også kalles).
MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197393 Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Flott, da er vi samsnakket og forstår hverandre. Men spørs om Ordet liker at du tar opp mat som faktor i aldringen. Det spiser nemlig uhorvelige mengder mat og det utligner nok effekten av de korte bena på stutt-tjukken (S. T. - som det også kalles). Spørs om det betyr noe hva Ordet synes da, det er jeg/vi som har/tar/bruker ordet, ikke omvendt. 🙂 Og det var du som tok oss inn på det å eldes, og da burde mat også nevnes. Jeg tror vi kunne ha levd mye lengre uten alle giftstoffene de sprayer på og putter i maten også. Men stutt-tjukken? Det hørtes ikke så koselig ut. Skjønner jo at hvis noe(n) spiser middag/mat like ofte som dere gjør til sammen så kan det bli litt mye, men bare et magisk vesen kan spise så mye og fortsett leve. Og magiske vesen kan vel når som helst velge sin egen størrelse?
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. juni 2020 #197394 Skrevet 13. juni 2020 Jeg og ordet, har kost oss på skogstur i dag. 🙂
Hoppetaujenta Skrevet 13. juni 2020 #197395 Skrevet 13. juni 2020 Ordet og jeg syns at mengder med lang tekst og sent på kvelden er en slitsom kombinasjon og vi dropper det. 2
MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197396 Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Ordet og jeg syns at mengder med lang tekst og sent på kvelden er en slitsom kombinasjon og vi dropper det. Du kan droppe det du vil. Alle synes ikke at et par avsnitt er langt og slitsomt på kvelden så vi skriver så mye vi vil. 😊 1
Chantielle Skrevet 13. juni 2020 #197397 Skrevet 13. juni 2020 15 minutter siden, Catalina Culès skrev: Jeg og ordet, har kost oss på skogstur i dag. 🙂 Høres herlig ut
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. juni 2020 #197398 Skrevet 13. juni 2020 10 minutter siden, Chantielle skrev: Høres herlig ut Det var det og passelig temperatur 🙂 Nå har det forresten begynt å regne.
Chantielle Skrevet 13. juni 2020 #197399 Skrevet 13. juni 2020 Lengste jeg har vært i dag,er i hagen Vært uvant varmt her, høres forfriskende ut med regn
MarieLo Skrevet 13. juni 2020 #197400 Skrevet 13. juni 2020 59 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Flott, da er vi samsnakket og forstår hverandre. Men spørs om Ordet liker at du tar opp mat som faktor i aldringen. Det spiser nemlig uhorvelige mengder mat og det utligner nok effekten av de korte bena på stutt-tjukken (S. T. - som det også kalles). Visste du forresten at Tesla oppdaget at gravitasjon kan brukes som en conduct, eller "kabel" på en måte? Det er teknologi som kunne ha revolusjonert hele samfunnet vårt på et globalt plan, men så brukes det bare som en bordlampe. Nesten som indianerne som brukte hjulet bare som en leke for små barn. https://eu.flyte.se/pages/levitating-light-bulb-flyte 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå