Gå til innhold

Plan eller SOS barnebyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært Plan-fadder for to barn i snart to år, men nå begynner jeg å bli usikker på om det er det rette.

Jeg får flere ganger i året tilsendt hjemmelagde kort, tegninger, brev, osv og det er jo for så vidt hyggelig. Problemet er at man også blir oppfordret til å kjøpe gaver til disse barna. Dette er selvsagt frivillig, men kortene osv jeg får, oppleves som en slags forventning om å få noe tilbake.

Jeg ser for meg at barna sammenligner fargeblyanter og fotballer og annet de får tilsendt fra sine faddere, og at dette kan være med på å skape misunnelse i et samfunn hvor verdiene bør ligge på helt andre plan (ut iftra den situasjonen de er i).

Jeg vurderer nå å avslutte faddeskapet i Plan, for å heller støtte SOS barnebyer eller evt en annen organisasjon. Hva er deres synspunkter på dette? Er det egoistisk av meg å trekke meg ut når jeg først har begynt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har støttet plan i flere år og er helt enig med deg. Jeg har ikke selv avsluttet, men nå nærmer vel barnet seg voksenalder snart og da avsluttes det automatisk. Jeg ville ikke ha støttet SOS-barnebyer, da barnebyene ofte er separate fra lokalsamfunnet og det er store tilfeldigheter som gjør om de er utenfor eller innenfor.

Neste gang støtter jeg Redd Barna.

Gjest Gjest_elisif_*
Skrevet

Jeg er også Plan-fadder og føler at Plan som organisasjon er den beste. Det er den hjelpeorganisasjonen i Norge som bruker minst på egne administrative utgifter, men bruker pengene på det vi givere/faddere ønsker - nemlig på de fattige barna i den 3. verden.

Når det gjelder gave, så har jeg fått vite av Plan at barna er veldig flinke til å dele seg i mellom. Kjøper man feks. en fotball så vil denne ballen være til glede for mange barn i samme området.

Jeg skal i hvert fall sende en slik ball ned til mitt fadder-barn til jul, men jeg føler ikke noe press på at jeg MÅ sende noe som helst.

Skrevet (endret)
Jeg ville ikke ha støttet SOS-barnebyer, da barnebyene ofte er separate fra lokalsamfunnet og det er store tilfeldigheter som gjør om de er utenfor eller innenfor.

Neste gang støtter jeg Redd Barna.

Dette er ganske feil. SOS opererer mye i lokalmiljøet, med barnehager, sosialsentre, helsestasjoner, mødrekurs mm.

http://www.e-fadder.no/cgi-bin/sos/jsp/ret...gcfkmdhkhdffj.0

Man legger vekt på at barnebyen er en intergret del av lokalsamfunnet, og at barna får en solid utdanning. Alle SOS-barn får grunnleggende skolegang med individuell, faglig oppfølging. Gjennom yrkesopplæring og videreutdanning blir de som voksne i stand til å forsørge seg selv, og bidra med viktig kompetanse i sitt lokalmiljø.

I tillegg til å gi foreldreløse og forsømte barn et nytt hjem, arbeider SOS-barnebyer også for å forebygge foreldreløshet. Tiltak i barnebyens nærmiljø gir barneledede og andre vanskeligstilte familier muligheten til å hjelpe seg selv til en bedre og mer stabil tilværelse. Dette hindrer splittelse av familier, og sikrer en bedre livssituasjon for barna. Gratis familierådgiving, medisinsk hjelp, yrkesopplæring og aidsforebyggende tiltak er eksempler på organisasjonens utvidede virksomhet.

Denne virksomheten finner sted i SOS-barnebyers barnehager, skoler, yrkesopplæringssentre, sosialsentre, medisinske sentre og nødhjelpsprogrammer - prosjekter SOS-barnebyer bygger og driver i tillegg til barnebyene. Slik bedres de sosiale forholdene for SOS-barna og barna og familiene i barnebyens nærmiljø.

http://www.e-fadder.no/cgi-bin/sos/jsp/ret...av=show&nav=2.5

De fleste barnebyene har en funksjon i sitt lokalsamfunn, både SOS-barna og barna fra områdene rundt barnebyen går på SOS-skolene eller i SOS-barnehagene. SOS-sosialsentrene gir støtte til nabobefolkningen. Hensikten er å gi familier i nød en langsiktig bistand for å hjelpe dem ut av fattigdommen, og forebygge at enda flere barn mister sin familie og sine foreldre.

Uansett er det barn som hjelpes.

Endret av Donpedro
Skrevet

Vi er planfadder på 6 året og jeg er enig med Donpedro!

Kjenner meg ikke igjen i det andre som ble skrevet tidligere.

Skrevet

Vi har to fadder barn i SOS barnebyer og syns det er veldig bra! man blir oppfordret til å sende penger vhsi man vil gi gave, da det å sende fysiske gaver ofte bare er en ekstra utgift for barnebyen da de ofte må betale toll ol. Pengene som man gir i gave, går ikke rett til barnet, men gjør at forholdene for barnet blir bedre, jeg syns det er en bedre måte å gjære det på, men det er min mening.

Får desverre ikke noe fra barna ennå, men håper det kommer i fremtiden (de nærmer seg 5 år nå... tvilling gutter, veldig søte, får bilder til jul, så nå er det snart nye bilder med de, jippi). Vi har blitt enige med barna våre at vi skal ønske oss litt mindre gaver i år, og heller be om penger til fadderbarna våre. Dette gjelder også oss voksne!

Skrevet
Pengene som man gir i gave, går ikke rett til barnet, men gjør at forholdene for barnet blir bedre, jeg syns det er en bedre måte å gjære det på, men det er min mening.

Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde pengene gikk til en konto de fikk tilgang til når de ble voksne, samt at moren kan bruke den til innkjøp for barnet. Uansett er det en bra sak!!

Gjest gurimalla
Skrevet
Dette er ganske feil. SOS opererer mye i lokalmiljøet, med barnehager, sosialsentre, helsestasjoner, mødrekurs mm.

Dette fungerer ikke så bra i virkeligheten, etter å ha besøkt flere steder med SOS-barnebyer er mitt inntrykk at det er for stor forskjell på innenfor og utenfor. Uansett mener jeg at Redd Barna gjør en bedre innsats for lokalsamfunnene.

Skrevet (endret)
Dette fungerer ikke så bra i virkeligheten, etter å ha besøkt flere steder med SOS-barnebyer er mitt inntrykk at det er for stor forskjell på innenfor og utenfor. Uansett mener jeg at Redd Barna gjør en bedre innsats for lokalsamfunnene.

Mulig. Akkurat som at det antakelig (forhåpentligvis!) er forskjell på en vanlig fattig landsby og en landsby plukket ut av Plan. Og et sted der Redd Barna bidrar, kontra der de ikke bidrar. Hadde det ikke vært forskjell på innenfor og utenfor, ville jeg vært rimelig skeptisk til organisasjonen...

At man skal la være å hjelpe en barn, fordi de rett og slett får det FOR bra i forhold til fattige er for meg et dårlig argument.

Det viktigste for meg er administrasjonskostnader på lavt nivå, hjelp som nytter og at pengene kommer frem. Og der tror jeg alle de tre nevnte organisasjonene står støtt. Ihvertfall redd Barna og SOS (lan har jeg ikke satt meg så mye inn i pga aldri støttet dem)

Endret av Donpedro
Skrevet

Jeg hadde en gutt i SOS barneby, og syntes det fungerte helt utmerket, sendte enkelte småting i presang, men aldri noen dyre ting, gav da helelr penger, og fikk vite at de da brukte litt av pengene til å kjøpe ting han trengte, fikk brev der de listet opp hva de hadde kjøp, resten gikk inn på konto til guttens framtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...