Gjest Tex Skrevet 10. februar 2003 #41 Skrevet 10. februar 2003 Det var jeg som skrev at det er gnient å ta betalt for det som serveres i et selskap. Du kan jo ikke sammenligne det å rett og slett ikke severe alkohol med det å servere alkohol og ta betalt for det. Min mening er at det som serveres i et selskap skal være gratis.
fruenge Skrevet 10. februar 2003 #42 Skrevet 10. februar 2003 I denne diskusjonen tror jeg nok bare vi må konkludere med at vi er uenige. Temaet har vært heftig diskutert her inne før, uten at noen er blitt enige. Men den sammenlginingen med å dra inn hvorvidt man er gnien eller ei når man har alkoholfritt bryllup var malplassert. Hvis jeg hadde kommet i et brylluo hvor det ikke hadde vært servert alkohol, så hade det vært helt ok, og jeg regner med at grunne til dette var at brudeparet ikke ønsket alkohol. Og det kan være mange grunner til et og det respektere jeg. Derimot synes jeg at man skal velge med omhu hvor man velger å ha bryllupsfesten. Mange skriver at de skal ha det på hotell og steder man ikke kan ha med alkohol. Hvorfor ikke velge et annet sted da, hvis dere synes det blir for dyrt med full pris på alkohol. DEt er mange ting som skal tenkes på når man ikke velger sted, og ikke bare utseende på festlokalet. MAn trenger ikke få "lokkale" selv om en velger et sted hvor alkohol kan medbringes. Vi hadde et hyggelig sted hvor det ble servert 4 retters gourmet middag.
Gjest Stjernesol Skrevet 10. februar 2003 #43 Skrevet 10. februar 2003 Så da er det med andre ord tilstedeværelsen av alkoholen som gjør det gnient.... Går det ikke an å se det slik: Den alkoholen som SERVERES (dvs som velkomstdrink, til maten og til kaffen), skal gjestene ikke betale for. Jeg er helt enig i at det er for kjipt å sende vinflasken rundt bordet med en påfestet sparebøsse . MEN den alkoholen som etterpå vil være tilgjengelig i "baren", blir jo ikke servert gjestene. Det er bare et tilbud til de som absolutt må drikke seg fulle (jeg tror de færreste tåler noe mer enn fordrink,3-4 glass vin til mat, avec til kaffe og kanskje en/to gratis drink(er) ettertpå uten å bli påvirket ut over det behagelige). Man kunne valgt å ikke ha alkohol til festen (med unntak av avec til kaffe samt en/to drinker til hver). Ville det også blitt oppfattet som gnient..? Det er ikke meningen å kverulere, så hvis det er noen som oppfatter meg slik, ber jeg på forhånd om unnskyldning. -Stjernesol
Susie Skrevet 10. februar 2003 #44 Skrevet 10. februar 2003 Som sagt tidligere skal vi ikke ha fri bar, selv om jeg gjerne skulle ønske det.. Men økonomien sier nei.. Men det er en ting til med den "frie" baren som ikke er nevnt. Det hender veldig ofte når det er gratis drikke at folk ikke drikker opp før de tar seg noe nytt å drikke. Enten de ikke finner glasset sitt igjen, de likte ikke den drinken, ølen har blitt lunka, osv Og da begynner det å bli en litt større utgiftpost enn først anntatt!! Og det er litt flaut å ikke ha råd til å betale regningen når den kommer :-?
Gjest Tex Skrevet 10. februar 2003 #45 Skrevet 10. februar 2003 For oss er det der veldig greit. Vi kjøper inn alt på forhånd og har lukket fest på eget lokale. Når det er tomt er det tomt og det som står igjen tar vi med oss hjem. Vi serverer champagne til velkomstdrink, hvitvin til forretten, rødvin til hovedretten, dessertvin til desserten og kaffe avec til kakene. Derretter er det fritt frem. Og om noen skulle bli ubehagelig beruset sender vi de hjem i selvpåkostet taxi. Enkelt og greit. I baren setter vi det som trengs, min bardamevenninde setter opp liste over hva som trengs og hvor mye. Hun serverer ingen som ikke trenger mer, og har laaang erfaring fra Oslos harde uteliv. Så det er vel den minste bekymringen vi har i forhold til festen tror jeg!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #46 Skrevet 11. februar 2003 Hei ! Herregud, for et hett tema ! Jeg for min del synes det er smålig å invitere til fest hvis man ikke har råd til å spandere på gjestene ! Er det fordi man har det på restuarant eller lign. og må betale dyrt for det, ja da mener jeg man heller for leie et annet lokale om man ikke har råd til fri bar. Herregud, det er da uansett ikke snakk om å drikke seg snydens selv om det er gratis ?! Man kjenner vel vennene sine som man inviterer ? Synes, det iallefall er et tåpelig argument for ikke å ha fri bar. Vi skal ha ca 90 stykker og fri bar eller ikke, har aldri vært tema. Vi inviterer våre venner til å feire den store dagen sammen med oss og spanderer med den største glede. Ja, vi skal betale alt selv og ja det er kostbart ! zeta5......glemte å logge meg på
fruenge Skrevet 11. februar 2003 #47 Skrevet 11. februar 2003 Stjernesol, for å forklare deg hva jeg menr i klartekst. Hele tankegangen på å la gjester betal for noe som helst i et bryllup passer ikke til meg. Er de gjester så er de gjester og hvis mang velger å legge festen til et hotell så får vertsskapet ta støyten av det, det er et valg de har gjort.
Salamandra Skrevet 11. februar 2003 #48 Skrevet 11. februar 2003 Vi skal ha 64 gjester og fri bar. (ikke i lokale hvor vi kan ha med selv) Det kommer til å koste skjorta (har regnet med en ca 100 000 i mat og drikke til gjestene, inkl. bryllupskake, og blomsterdekorasjoner i lokalet og servering) men regner jo med at det blir verdt det.. Bare 2 1/2 mnd igjen nå.. :o Frk. Busybody
E Skrevet 11. februar 2003 #49 Skrevet 11. februar 2003 Vi skal også ha fri bar til over 70 gjester i lokale hvor vi ikke kan ta med selv. Vi gifter oss jo bare en gang, og vi fant ut at det vi eventuelt kunne spare ved å ikke ha fri bar var så lite i den store sammenhengen. Dessuten tror jeg faktisk ikke at det er så utrolig dyrt med fri bar som mange frykter. Som påpekt tidligere, bør man jo kunne stole såpass på gjestene sine at de ikke drikker seg snydens bare fordi det er gratis! Før baren åpner har man allerede drukket aperitif, vin til maten og kanskje konjakk til kaffen. De fleste er nok da godt forsynt. Hvertfall husker jeg fra de gangene jeg selv har vært i bryllup at jeg ikke en gang har hatt særlig lyst på mer alkohol etter alt det. Men likevel: Skjønner også godt dere som velger andre løsninger, men å ta betalt fra gjestene er ikke naturlig for oss!
Engeline Skrevet 11. februar 2003 #50 Skrevet 11. februar 2003 Må bare si at jeg er fullstendig enig med stjernesol og susie om dette temaet. Ikke alle har like god råd, og det må man bare akseptere. Høres det bedre ut om vi sier at etter kakene og avec'en så er det stopp på alkoholen? Er det også gnient? Ingen kan vel forlange at det må være alkohol i bryllupet? Sammmenliknet med de som ikke skal servere alkohol i bryllupet sitt? Gjestene som vil ha mer alkohol kan jo få ta med drikke til resten av kvelden selv... Da slipper jo gjestene å betale for noe som helst, men da har de heller ikke mulighet til å skaffe seg en billig drink (hvis de ikke tar med seg selv da).
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #51 Skrevet 11. februar 2003 Jeg synes det høres merkelig ut å ta betalt for drinker som man har kjøpt inn selv. Har faktisk aldri vært borte i lignende. Selv har jeg deltatt i nesten 20 bryllup nå, og til sommeren skal vi i det første bryllupet der det ikke er fri bar etter middagen men bonger. De arrangerer bryllupet på et dyrt sted der man ikke kan ta med alkohol selv, men alle får fordrink, vin til maten, avec og 3 bonger hver. Vi kunne heldig vis fylle baren vår selv og tok ikke betalt for drinkene folk forsynte seg av. Og det ble faktisk en del igjen - mitt inntrykk er at folk jevnt over ikke drikker så mye når de er i bryllup. Ville rådet deg til å knipe inn på andre ting i stede - sett vin selv, brygg øl, ta en tur til Sverige...
Leo Skrevet 11. februar 2003 #52 Skrevet 11. februar 2003 Jeg må si at jeg reagerer når jeg må betale for meg på et sted hvor jeg faktisk er invitert som gjest. Har man ikke råd, så får man heller redusere antallet gjester. Det trenger ikke å koste en "god bruktbil" å gifte seg slik noen later til å tro! Bryllupshysteriet later til å ha "tatt av" i takt med velstandsutviklingen og nå kan det nærmest virke som om man ikke er ordentlig gift før man har hatt et bryllup i ren "Gudfaren"-stil. Jeg blir også sur når jeg blir invitert på "kaffe" 60 mil hjemmefra. (Tror dere det er morsomt å tilbringe fem timer på en nedsnødd kinarestaurant i Orkdal'n mellom vielsen og den såkalte "kaffen"? :evil: ) Alkoholfrie bryllup synes jeg derimot er helt greit! Det er et personlig valg som må være opp til hvert enkelt brudepar.
Engeline Skrevet 11. februar 2003 #53 Skrevet 11. februar 2003 OK, OK... Jeg er omvendt... Har snakket med den kommende mannen, og vi går for fri bar. Men når det blir tomt så er det tomt...
Pip Skrevet 11. februar 2003 #54 Skrevet 11. februar 2003 Hos oss blir det null alkohol. Dermed blir selvsagt alt gratis for gjestene - vi tenker å servere Farris og Mozell, og det koster jo ikke allverdens... Men, for å leve meg litt inn i situasjonen (hvis jeg kan) - tror ikke jeg ville følt det så naturlig å ta betalt for noe i bryllupet mitt nei... Det kan kanskje virke noe smålig...? Har aldri vært i bryllup der det har blitt gjordt på den måten, men det sier kanskje ikke så mye... (Jeg har sikkert vært i flere alko-frie brylluper enn de fleste av dere andre, kan jeg tenke meg...hehe) Kan jo bare legge til at jeg heller aldri har klart å forsone meg med idèen om å ha noen gjester bare til kaffe... På meg blir det litt sånn: 'her kommer de nest-beste, som vi ikke ville spandere like mye penger på...' Men det er sikkert bare meg... Uansett så kommer vi til å invitere alle gjestene til middag, da... (Vi kuttet ned på gjestelisten med 'jernhånd' for å komme innenfor det vi har råd til (skal ha festen på hotell), så nå har vi innskrenket det til slekt (familier, tanter + onkler og besteforeldre) og de vennene som er 100% naturlig å invitere (ca. 15-20 stk). Slik har vi nå ca. 60 stk. på gjestelisten, fordi vi vil at alle gjestene skal få være med på hele festen...) Uansett så kjenner man jo seg selv og sine egne gjester, og vet hva som kommer til å falle i smak og ikke, så jeg syns ikke man utelukkende skal bry seg om hva andre mener om dette...
fruenge Skrevet 12. februar 2003 #55 Skrevet 12. februar 2003 Flott innlegg PIP. Jeg slutter ikke å undre meg over hvordan vi/de blir når det er snakk om bryllup. Da legger vi det meste av egne meninger til side og følger skikk og bruk og leser bøker om hvem som skal ha knapphullsblomst, hvem skal sitter her og der og hvem skal betale. Det går da virkelig an å bruke litt sunn fornuft som PIP Piper*S* Du kjenner da dine venner og familie, og vet hva de setter pris på. Pip skriver: "Uansett så kjenner man jo seg selv og sine egne gjester, og vet hva som kommer til å falle i smak og ikke, så jeg syns ikke man utelukkende skal bry seg om hva andre mener om dette..." Nettopp, gjør det du selv vil og som føles natulig for deg.
Tosca Skrevet 12. februar 2003 #56 Skrevet 12. februar 2003 Pip og Fruenge: Enig med dere.Dette burde bli siste ord i denne diskusjonen. Her blir man ikke enig uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå