Gjest Hannah (ikke logget inn) Skrevet 5. februar 2003 #21 Skrevet 5. februar 2003 Ett par kommentarer. Forst til det paret som skal ha alkolholfritt bryllup. Syns det hores helt greit ut. Ikke det vi hadde, men det er deres dag og dermed dere som bestemmer. Jeg syns ikke det er noe vits med alkolholfri vin til maten - like greit og servere bare farris/brus/mozell etc. Det jeg derimot reagerer paa er dere som tar dere betalt for drinker etc. etter middagen naar dere selv ordner med alkoholen. Om man har det paa ett sted hvor man ikke kan ta med noe selv men maa kjope av stedet - syns jeg det er ok om man ber gjestene betale selv etter ett vist antall eller tid. Men til dere som ordner med alkoholen selv og da tar dere betal f.eks 20 kr per baileys etc syns jeg er merklig. Man faar jo kanskje mange glass med f.eks bailes ut av en flaske og selvom man ikke gjor det for a "tjene" paa gjestene sine saa kan det virke litt slik. Jeg hadde syns det hadde virket gjerrig og gjore det paa den maaten. Tenk om noen inviterte deg paa fest og du ville ha betaling for hvert glass vin. Om jeg har misforstaatt situasjonen ber jeg paa forhaand om unnskyldning. I allefall saa er det bare min mening.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #22 Skrevet 6. februar 2003 Her var det mange innspill For det første, jeg ville ikke blitt sur om det ikke var alkohol i et bryllup jeg var bedt i, men jeg ville blitt overrasket, mest fordi ingen jeg kjenner eller har hørt om ikke har hatt alkohol. Kanskje er det mer vanlig andre steder, hvis ikke, så spre "ryktet" så slipper det å bli en overraskelse :blunke: For det andre, hvis man handler inn alkohol selv og skal ta betalt, så regn ut hva drinken, ølet osv koster dere, og ta den prisen, hvis brudeparet skulle "tjent" på meg så hadde jeg reagert. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men på "vårt" vinmonopol så får vi levere tilbake det som blir til overs, av uåpnede flasker selvfølgelig snartgift
Charly Skrevet 6. februar 2003 #23 Skrevet 6. februar 2003 Vi hadde lokaler hvor vi hadde med drikke selv og hadde selvsagt fri bar. Det blir ikke så dyrt som man tror. Husk på en ting, blilr det tomt for noe - er det ingen sure miner av den grunn. Det kan være lurt å kjøpe inn endel vodka og blandevann, pils og lettøl samt kaffe og whiskey. Mange av damene holder seg til vin som de drakk til maten. Det er også lurt og avtale der man kjøper øl, lettøl og mineralvann at man returnerer det som ikke blir brukt. Min mening av å selge drikke i leid lokale er smålig, man skal ikke tjene penger på gjestene. Om man sier at gjestene skal betale kost pris på drinker i baren om man har det på restaurant eller hotell, så skjønner jeg det. Vi hadde totale drikkekostnader på: 10000,- og da tar jeg i... Vi var 55 til middag og 80 totalt til festen. Og det var masse drikke igjen som vertskapet delte seg i mellom til å fylle opp barskapet med...
Augustbrud02 Skrevet 6. februar 2003 #24 Skrevet 6. februar 2003 Vi hadde fri bar i vårt bryllup, og vi hadde et enormt utvalgt også faktisk. Men den eneste grunnen til det var nok det at vi fikk alle drikkevarene gratis av min mor. Hun har handlet kvoten sin på alle utenlandsreiser i alle år, men har sjelden brukt noe av det i det hele tatt. For henne var dette en gylden mulighet til å bli kvitt noe av det. Dette er altså grunnen til at vi hadde en fyldig bar. Hvis vi måtte ha handlet alt selv, tror jeg nok at baren ikke hadde bestått av så mye forskjellig, men noe ville vi nok allikevel hatt.
Tosca Skrevet 6. februar 2003 #25 Skrevet 6. februar 2003 Det er jo ikke meningen at brudeparet skal tjene penger på det som selges i baren. Vi kommer til å ta kostpris på alkohol, mens all alkoholfri drikke er gratis. Som jeg nevnte tidligere i denne diskusjonen, så er det ikke uvanlig at gjestene betaler litt i baren. Dette har jeg altså fra en som har servert i mange brylluper. Hennes erfaring er at det faktisk er sjelden fri bar der hun har servert. Vi er av de som må betale hele bryllupet selv, og alle drikkevarene må kjøpes til dyre priser hjemme. Ingen av oss eller i familien reiser noe særlig utenlands. Da føler vi at vi er nødt å gjøre det på denne måten. Om vi får lov til å levere tilbake noe, det må vi sjekke. Trodde ikke at det var mulig jeg. Så jeg tror de fleste synest at dette er OK, så lenge en vet om det på forhånd. Vi kommer selvsagt til å få dette med i invitasjonen.
fruenge Skrevet 6. februar 2003 #26 Skrevet 6. februar 2003 Selvsagt så finnes det ingen regler for fri bar eller ei. Det er jo mange ting som spillr inn, noen vil ikke ha det fordi de vil begrense alkoholinntaket, noen har alkholisme i familien. Og andre har ikke råd. Og alt er like riktig. Når vi giftet oss var det fri bar, men min svigerfam var ikke vant til dette og trodde det kom til å bli en stor utgift og mange fulle. Vi hadde festen et sted hvor hvor vi tok med drikkevarer og det meste var innkjøpt på taxfree. Det ble ingen stor utgift i det hele tatt, alle var overrasket. For meg og min mann var det dette aldri en problemstilling, vi har alltid fri bar hjemme hos oss. Men vet at det ikke er sånn hos andre. Gjør det du føler for er riktig, men å ta betalt for drinker på et sted der dere står for alkoholen synes nå jeg er kipt. Hvorfor i all verden går det ikke an å korte ned på noe annet i stede? Og hva er vitsen med å ta 20 kr for en drink? Jeg er sikker på at med medbrakt drikevarer snakker iv om en 3-8000 kr for fri bar, og dette er vel ikke den største utgiften? Skal være enig med den andre generasjonen, skal det være så skal det være.
Gjest Tex Skrevet 6. februar 2003 #27 Skrevet 6. februar 2003 Vi blir over hundre og skal også ha fri bar. Det blir nok noen turer til Sverige her også men vi har allerede hamstret en stund så jeg tror ikke det blir så veldig ille. I baren setter jeg en venninde jeg har som er bartender til daglig, så hun vet godt hvordan hun skal takle både fulle folk og hvordan hun skal servere ekte drinker. En annen venninde av meg hadde bare satt frem alt de hadde på et bord.... Det ble kjempekaos!!! :o Men jeg synes vel egentlig,med fare for å irritere noen..., at når man har invitert gjester og de har med seg presang....skal de vel ikke betale for seg....??
VesleBråka Skrevet 9. februar 2003 #28 Skrevet 9. februar 2003 Tradisjonen med fri bar kommer ofte når bryllup holdes på lokkalet i bygda, og fri bar består av hjemmebrent. I min familie er det akseptert at når man gifter seg i by, gjerne med selskap på restaurant, så går det ikke an med fri bar. Vi skal ha et selskapslokale i en by, og skal ha bar med noen venner bak baren som er blandemestere, og vi selger til kostpris så får folk betale fylla si selv. De får jo velkomstdrink og drikke til middag og avec av oss da, det må til synes jeg for gjestfrihetens skyld. Ang. fylleslag, en i familien min var i bryllup i sommer, de var invitert til kaffen, og da de kom satt bruden på trappa og spydde og fikk nedover kjolen og greier..hun måtte gå hjem og legge seg, hun var dritings.. Tenker hun var glad hun husket å få manikyr på den store dagen
Gjest Tex Skrevet 9. februar 2003 #29 Skrevet 9. februar 2003 Fysj så heslig!! Nei jenter, det er nok best vi gjør unna fylledrikkingen på utdrikkingslaget. Jeg og min tilkommende skal i allefall fylle opp magene med vann og brus heller enn bli så fulle at overnattingen i brudesuiten er fullstendig bortkastet! Og det står jo champis og venter på oss der...
meta Skrevet 9. februar 2003 #30 Skrevet 9. februar 2003 Vi skal ikke ha fri bar. Litt fordi vi ikke egentlig har råd (skal holde bryllupet et sted der vi ikke kan ha med noe selv) og litt fordi vi er redd for at det skal bli en fyllefest. Vet det er noen som står på gjestelisten som ser på bryllup som en gratis fest og anledning til å drikke så mye de vil.. Et vennepar giftet seg i sommer og hadde 64 gjester. De fikk en barregning på over 30 000 kr. Det var altså i tillegg til velkomstdrink, vin til maten og cognac/likør. Må innrømme at vi er så gnitne at så mye gidder vi ikke betale på alkohol! Vi har opplyst at det ikke er fri bar i invitasjonene og vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Virker som de fleste forstår.
fruenge Skrevet 9. februar 2003 #31 Skrevet 9. februar 2003 Veslebråka. Nå er det tydeligvis at det er forskjeller i Tr heim og på Østlandet. Nokså kategorisk å ai at fri bar er på "lokkaler" med hjemmerbrent. Og når du snakke rom spyin gol, er det tydeligvis at gjestene ikke er vant til å omgås alkohol på en siviliert måte. Du gør det lommeboken føler for og det hjerte sier. Med middag ala stek og is med varme bær er det helt klart at du ka kan be gjensten om å kjøpe sin egen sprit. men du gjør ikke det hvis du servere gourmet mat og ike har spart på noe eller. ynes det er så snodig at alkoholen til gjestene kan bli en salderingspost. MEn igjen, jeg har forståelse for hvis man ikke har råd.
Engeline Skrevet 9. februar 2003 #32 Skrevet 9. februar 2003 Ærlig talt så synes jeg ikke det er for ille å ta betalt 20 kroner (ca. gjennpmsnittlig kostpris) for drinker etter at gjestene har fått velkomstdrink, drinker til forrett, hovedrett, dessert, samt to bonger i baren etterpå... Vi føler på denne måten at vi har en viss kontroll over både alkoholinntak på gjestene og vår egen økonomi... Vi har ikke hamstret inn noe på forhånd, og det blir ikke noen turer over til Sverige eller Danmark heller. Vi regner med å handle inn alkohol for ca. 14000,-, og det er på 90 gjester. Det er ikke snakk om å tjene på gjestene ihvertfall! Vi har vel alle forskjellig økonomi, og dette er altså måten vi har valgt å gjøre det på!
Engeline Skrevet 9. februar 2003 #33 Skrevet 9. februar 2003 Et spørsmål til dere som synes at det er "gnient" å ta betalt kostpris for alkoholen deler av kvelden; hvor mange av dere er det som betaler hele bryllupet selv? Det er nemlig fort gjort å ta litt lett på kostnadene om man får det delvis dekket av foreldrene sine... For vår egen del betaler vi hele gildet selv...
fruenge Skrevet 9. februar 2003 #34 Skrevet 9. februar 2003 Min mann betalte alle drikkevarer til etter maten, mine foreldre betalte eller alt. Men hvis vi ikke hadde vært så heldige hadde vi likevel hatt fri bar. Og nei, jeg synes det ikke er ille å ta 20 kr for en drink, bare tåpelig. Man kan jo likevel drikke seg full, hvis det er det dere ønsker å unngå.
Engeline Skrevet 9. februar 2003 #35 Skrevet 9. februar 2003 Tåpelig og tåpelig fru Blom Hovedintensjonen er å lette litt på utgiften... Uansett skal vi ha to stykker som skal stå i baren, og disse jobber i bar til vanlig, så noe fyllekalas blir det uansett ikke!
Tvilling76 Skrevet 10. februar 2003 #36 Skrevet 10. februar 2003 Et spørsmål til dere som synes at det er "gnient" å ta betalt kostpris for alkoholen deler av kvelden; hvor mange av dere er det som betaler hele bryllupet selv? Det er nemlig fort gjort å ta litt lett på kostnadene om man får det delvis dekket av foreldrene sine... For vår egen del betaler vi hele gildet selv... Vi betaler absolutt ALT selv. Skal ha middagen/festen på restaurant, fri bar, og 52 til middag og 65 til kaffe/fest. Likevel syns jeg det er gnient å ta 20,- for en drink (det går 17 1/2 drink pr flaske). Og at noen bruker det at dere har betalt middagen og drikke til maten som argument, holder ikke. Tar man 20 kr for en drink, tjener man 350 kr på en flaske sprit. Så mye betaler man ikke på polet i Sverige...
Engeline Skrevet 10. februar 2003 #37 Skrevet 10. februar 2003 På polet i Sverige? :o Jeg for min del hamstrer ikke inn i Sverige, men kjøper inn her i Norge. Det er heller ikke snakk om bare vodka, men også rød og hvit vin, rusbrus (som koster ca. 25,-) og konjakk. Dette er heller ikke fast bestemt, men vi tenker at det er slik vi må gjøre det. Det er ingen i vår slekt som forventer fri bar. Vi blir tross alt 92 voksne mennesker, og det er jo kun hvis de vil ha mer drikke etter middagen, kaffe avec'en og de to gratis drinkene de får etterpå, at de må betale. Det er overhodet ikke meningen at vi skal tjene på gjestene
Engeline Skrevet 10. februar 2003 #38 Skrevet 10. februar 2003 Jeg synes forresten det er mer gnient å invitere 52 til middag og utelate 13 stykker som "bare" får komme til festen...
Tvilling76 Skrevet 10. februar 2003 #39 Skrevet 10. februar 2003 Jeg synes forresten det er mer gnient å invitere 52 til middag og utelate 13 stykker som "bare" får komme til festen... Vi skulle gjerne invitert alle på middag (det er IKKE pengene det står på), men det er slettes ikke plass. Vi skal ha "Gyldenløv stoler" og disse er det bare 52 stk av.
Gjest Stjernesol Skrevet 10. februar 2003 #40 Skrevet 10. februar 2003 Jeg legger merke til at det er flere som synes det er gnient å ikke ha fri bar, og at det i diskusjonen blant annet har vært sagt noe slikt som at "når man har invitert gjester og de har med seg presang så skal de vel ikke betale for seg" (kanskje ikke helt ordrett dette her men tror det var sånn ca det det stod). Synes det virker som om mange glemmer noe vesentlig her: Det er jo ingen som tvinges til å drikke alkohol... Det er ikke akkurat en utgift som påtvinges gjestene. Bare fordi om det tilbys alkohol (mot eller uten vederlag) er det jo ingen som sier at gjestene MÅ drikke..... De fleste har dessuten tenkt å spandere fordrink, drikke til maten, avec til kaffe og en eller to drinker til festen. Grovt omregnet til antall vinflasker, skulle vel dette bli godt over en flaske vin pr person. Gjestene velger selv om de "trenger" mer alkohol etter dette. Sammenlign for eksempel med alkoholfrie bryllup; der ER det rett og slett ikke alkohol. Er dette også gnient? Er det i tilfelle tilstedeværelsen av alkohol som gjør at det oppfattes som gnient å ikke dele den ut gratis?? Selv har vi (som jeg vel har skrevet i et tidligere innlegg under denne tråden) forløpig tenkt å ikke ha fri bar. Litt pga pengene, men faktisk mest pga frykt for fylleslag. Vår erfaring er nemlig at så lenge alkoholen er gratis er det bare å "helle innpå", mens dersom man selv må betale noe for den (om det så bare er 20 kr), blir holdningen en annen.. Vi er imidlertid ikke 100% sikre på hva vi velger enda, og jeg må jo si at jeg har fått litt second thoughts etter å ha lest mange av innleggene her.. Jeg regner jo med at KGs brukere representerer et snitt av befolkningen og at gjestene våre gjør det samme. Så da er det vel stor fare for at vi blir oppfattet som gniene av mange dersom det ikke er fri bar. -Stjernesol
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå