Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2003 #1 Skrevet 4. februar 2003 Hvor mange av dere er det som skal ha fri bar? Dette er jo en kjempeutgift for brudeparet, man skal spare lenge for å få alkohol til 90 "tørste" mennesker Uansett, vi SKAL ha fri bar for "slik" SKAL det være, sier generasjonen over oss Men jeg synes synd på de som ikke har råd å gifte seg pga denne tradisjonen, eller som må kutte kraftig ned på gjestelista
Susie Skrevet 4. februar 2003 #2 Skrevet 4. februar 2003 Hei hei:) Vi hadde i utganspungtet tenkt å ha fri bar. Eller det vil si, jeg hadde tenkt det. Men når vi satte sammen gjestelisten, og fikk tilsendt prisene fra lokalet (får ikke kjøpe inn selv..) skjønte vi fort at det gikk ikke. Da hadde kuvert prisen blitt over 1000 kr per hode. Det er litt drøyt når vi hadde 70 gjester!! Så nå har jeg innfunnet meg med at vi kun betaler drikke til maten og avec til kaffen.. (selv om jeg innerst inne kunne tenkt meg det anderledes) Men alle gjestene synst det er helt greit.
Juni-brud Skrevet 4. februar 2003 #3 Skrevet 4. februar 2003 Vi skal ha fri bar. Det blir et sted mellom 70-80 mennesker til kaffen Heldigvis skal regningen deles på 3 :blunke:
Engeline Skrevet 4. februar 2003 #4 Skrevet 4. februar 2003 Vi betaler hele gildet selv og skal be 90 gjester. Vi kommer til å holde drikke til velkomstdrink, forrett, middag, dessert + to drinker (bonger) i baren etterpå. Etter dette kan gjestene kjøpe brus, vin, drinker, rusbrus, cognac og bailays til 20,- kroner. På denne måten blir vi ihvertfall ikke ruinert. Vi skal forresten kjøpe inn og holde baren selv... :kgblunk:
Løven Skrevet 4. februar 2003 #5 Skrevet 4. februar 2003 Vi skal ha fri bar. Vi har begynt tidlig å hamstre. Har vi vært ute og reist har vi brukt kvota på bryllups drikke. Det har resten av familien gjort også. Da slipper man den kjempe utgiften i en smell. Noe blir nok kjøpt inn rett før, men den utgiften klarer vi nok.... :D
Tosca Skrevet 4. februar 2003 #6 Skrevet 4. februar 2003 Vi skal betale hele gildet selv, og skal ikke ha fri bar. Vi kommer til å ta kostpris for drikkevarene. Det kommer mellom 60 og 70 gjester, så vi har rett og slett ikke råd til å gjøre det på annen måte. Vi skal spandere konjakk/likør til kaffen og kanskje et par bonger, men ikke mer enn det. Hun som skal være ansvarlig for serveringen hos oss, har servert i mange brylluper i løpet av en ti års periode. Hun sier at det faktisk er veldig sjelden at det er fri bar i et bryllup. Det var litt greit å høre. Da føler en seg ikke fullt så gniten. :-?
brum Skrevet 4. februar 2003 #7 Skrevet 4. februar 2003 Jeg tror nok at vi skal betale alt selv men med ca 60 gjester og god støtte fra brudgommens foreldre tror jeg nok at det skal gå bra.
blomsterpiken Skrevet 5. februar 2003 #8 Skrevet 5. februar 2003 Vi skal ikke ha fri bar. Vi skal ha festen på et serveringsted, og har kommet frem til at det blir altfor dyrt. Vi har bedt ca 100 gjester, og med en kuvert pris på 550 kr, har vi ikke råd til å spandere "bar " på gjestene våre. Vi skal stå for all alkoholfri drikke, så kan gjestene kjøpe det de ønsker av alkohol selv. Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på dette. Gjestene syns det er helt ok. Vi gifter oss 24 mai 2003
Tvilling76 Skrevet 5. februar 2003 #9 Skrevet 5. februar 2003 Vi betaler hele gildet selv, og skal ha også ha fri bar. Vi skal ha det på en restaurant hvor vi ikke får ta med drikkevarer selv. 50 gjester til middag og 65 til kaffe/fest.
Gjest Stjernesol Skrevet 5. februar 2003 #10 Skrevet 5. februar 2003 Slik det ser ut for øyeblikket blir det ikke fri bar i vårt bryllup. Før invitasjonsutsendelse viser gjestelisten 59 til middag og 80 til fest. Vi skal riktignok ha bryllupet i et lokale hvor vi kan (må) ta med drikke selv, men vi synes likevel det blir altfor dyrt med fri bar. Det vi sponser er velkomstdrink (mousserende antakeligvis), drikke til maten, cognac/likør til kaffen og en (kanskje to) drinker til hver etterpå. Deretter blir det salg av diverse til levelige priser. Jeg er forresten ikke sikker på om jeg ville hatt fri bar selv om økonomien hadde tillatt det....har nemlig vært i noen bryllup med fri bar, og flere av dem har utartet seg til rene fylleslag (særlig blant de yngre gjestene..). Dette har IKKE vært særlig trivelig, spesielt ikke for brudeparet. Vi har hittil ikke mottatt noen negative kommentarer på våre tanker om begrensede mengder med gratis alkohol, så vi håper og tror at gjestene synes denne løsningen er ok. -Stjernesol
zeta5 Skrevet 5. februar 2003 #11 Skrevet 5. februar 2003 Hei ! Vi skal ha ca. 80 gjester og vil ha fri bar.... Det blir dyrt, men det har liksom ikke vært noe annet alternativ for oss. Synes det er hyggelig å spandere på en slik dag som det selv om det kommer til å svi i lommeboka. Vi har heldigvis leid et lokale hvor vi kan ha med drikke selv. Blir nok noen Sverige-turer fremover :-?
Gjest Anni. Skrevet 5. februar 2003 #12 Skrevet 5. februar 2003 Vi hadde fri bar.. I og med at vi hadde endel kaffegjester syntes vi det måtte til. Det ble ikke så dyrt som vi først fryktet heller. Vi måtte kjøpe øl og mineralvann fra selskapslokalet. Denne regningen kom på 8000 kr. Annen alkohol kunne vi ha med selv. Vi forsynte oss grådig fra barskapene til våre foreldre, og venner og familie kjøpte med for oss når de var på ferie. Jeg vil anslå at fri bar medførte en ekstrautgift på ca 14000 kroner. Da var vi 65 gjester. Synes absolutt ikke det var så ille..
Tyren Skrevet 5. februar 2003 #13 Skrevet 5. februar 2003 Vi skal også ha fri bar. Vi har ikke regnet eksakt hva dette kommer til å koste oss, men siden vi bor i nærheten av sverige, har vi allerede begynt å hamstre.....
Gjest Afrodite Skrevet 5. februar 2003 #14 Skrevet 5. februar 2003 hmmm. det er mye penger for å gifte seg, men jeg tror ikke det finnes noen "regler" for fri bar eller ikke... Alt kommer også an på hvor mange gjester man har. Jeg tror det er mer vanlig ikke å ha fri bar, men billig bar. Tror vi kommer til å gjøre som mange andre her i vårt første bryllup... vi betaler alt før festen, 2 drinker i baren, deretter får man betale billig for en drink. I hvertfall når prisnivået er sååå høyt på alkohol i Norge.. :-? I vårt andre bryllup kan vi ikke ta betalt for noe. det blir fritt. men det er også myyyyye billigere, nesten gratis med alkohol-innkjøp. :D Ihvertfall er det meget interessant å lese svarene... :D
Hildre Skrevet 5. februar 2003 #15 Skrevet 5. februar 2003 Vi skal ha fri bar, dvs vi skal ha fritt med øl og vin, sprit må gjestene selv betale. Og siden vi gifter oss på et slott i Danmark er det ikke spesielt dyrt heller
K. Skrevet 5. februar 2003 #16 Skrevet 5. februar 2003 Vi skal ha fri bar, og alternativet har aldri vært diskutert. Jeg skjønner godt at dette er en stor utgiftspost, og at mange ikke tar seg råd til det,men for oss føles det riktig å spandere drikke til festen. Vi skal ha ganske mange tilreisende gjester i vårt, så da koster kanskje bryllupet nok allerede for de..? Vi har leid et lokale hvor vi kan ordne alt selv, så det sparer vi jo endel på. Har kjørt noen turer til Sverige, og planlegger flere før bryllupet :D K.
Armonia Skrevet 5. februar 2003 #17 Skrevet 5. februar 2003 Vi skal også ha fri bar. Dette er innkludert i middagsprisen, og vi betaler 750 pr person.... Synes vi har fått en kjempebra pris
gleder meg! Skrevet 5. februar 2003 #18 Skrevet 5. februar 2003 Vi har bestemt at vi ikke skal ha noe alkohol under bryllupet vårt!!! Var det beste alternative for oss!!! Vi har ikke noe behov for alkoholen, men har selvsagt fått litt varierende tilbakemeldinger på sånn vi har valgt det!!! Men, det er sånn vi ønsker det!!! Hvordan ville dere ha reagert på et alkoholfritt bryllup??? (Tenker på som gjest da) Lykke til alle sammen!!!
Armonia Skrevet 5. februar 2003 #19 Skrevet 5. februar 2003 Synes i utganspunktet at et bryllup uten alkohol er helt greit. Klarer meg fint uten alkohol, men jeg er veldig glad i vin til maten. Synes det kanskje er litt kjedelig å drikke brus til god middag, men hadde ikke blitt sur hvis jeg ikke hadde fått vin..
Gjest Zalomine Skrevet 5. februar 2003 #20 Skrevet 5. februar 2003 Kan jo servere alkoholfri vin til maten? Hadde ikke hatt noe problem med alkoholfritt bryllupp jeg, men jeg kan ikke uttale meg for andre i den saken, jeg drikker ikke uansett. Men jeg mener det fint må gå ann å ha et alkoholfritt bryllup. Det er jo snakk om hva BRUDEPARET ønsker, ikke hva alle andre vil. Det er DERES dag. (og det finnes da mye alkoholfritt å servere, slett ikke bare brus)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå