Gå til innhold

Mor nekter samvær


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nok en stemor

Her i huset "feires" snart 2 år med brevskriving fra fars advokat til mors advokat. Det foreligger nå en god del dokumentasjon på at fars advokat sender masse brev, mens vi på samme tid kun har mottatt 2 brev tilbake fra mors advokat.

Situasjonen per i dag er at far får samvær om han ringer (ikke noe skriftlig). Ønske om samvær innfris når mor har annet hun skal gjøre (og ikke har andre barnevakter?) virker det som. Vi har også blitt konfrontert med at barnet (5 år) har fått valg om hun vil til far eller en annen barnevakt ved ett tilfelle (fra barnets munn, ikke mors).

Det er også vært gjort forsøk på mekling via familievernkontorer, uten at man kom til noen enighet om en samværsavtale der.

Hva annet kan vi gjøre?

Priser?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så lenge hun nekter er det desverre lite dere kan gjøre, annet enn å gå til rettsak. Men det spørs om det hjelper, hun vil sannsynligvis nekte da også... også blir det enda mer advokat utgifter på dere. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Føler med dere.

Det er ikke lett å kommunisere med en som ikke vil...

Trist at denne moren ikke ser at barnet trenger både mor og far. :evil:

Noen spørsmål til deg:

Har mor eneansvar for barnet?

Har far kommet "sent" inn i barnets liv?

Var din mann/samboer (?) gift med barnemoren?

Hva er begrunnelsen til at mor ikke godtar samvær?

Ta kontakt med familievernkontor el...

Ta turen innom www.f2f.no... (mange i samme/lignende situasjon der...)

Gå innpå spørsmål/svar og les til øyet blir vått... :wink:

Skriv dagbok over alle hendelser...

Ta vare på korrespondanse mellom dere... ( bevis...)

Hva sier advokaten deres?

Hva med fri rettshjelp... (har dere rett på det?)

Mor må ha god grunn til å nekte far samvær, så hvis ikke det er noen særlige grunner som taler mot dere, vil jeg påstå at dere har en god sak.

Med de nye bidragsreglene, vil mange samværsforeldre slite enda mer enn tidligere med å få samvær...

Ikke gi opp i allefall. Det kommer dere til å angre på senere...

Heldigvis har mannen din støtte i deg - det er godt.

Lykke til.

Klem fra Maya30 (som er samboer med en som har 3 barn fra tidligere ekteskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nok en stemor

Takk, Maya!

Her er svar på dine spørsmål-

Ang. ansvar er jeg faktisk ikke helt sikker på (mannen min er ikke hjemme).

Far har vært i barnets liv hele tiden (på toss av at han ble far mot sin vilje)

De var kun samboere.

Begrunnelsen?

- barnet vil ikke (men i følge barnet er ikke dette tilfelle)

- det passer ikke

De har vært i kontakt med familievernkontor, men siden de var på fars side i denne saken ble det ikke noe mer besøk der......

Jeg har vært på F2F.

Dagbok/logg tok vi opp i dag. Det er en mulighet, men det holder jo ikke som bevis? Da kan vi jo bare skrive ned alt som skjer, og mor kan nekte at dette er tilfelle. Ord mot ord.

Alle brev mellom advokater er tatt vare på, samt kvitteringer på når de forskjellige bidragene er betalt fra første stund.

Jeg snakker ikke med fars advokat, men det ser ikke ut til at vi kan gjøre stort annet enn evt. rettsak. Noen som vet hva dette bruker og komme på?

Mor har krav på fri rettshjelp, vi har ikke rett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Akkurat dette med summer, kan de bedre innpå f2f...

Men min samboer gikk til sak umiddelbart for å få den daglige omsorgen for sine 3 barn. Han tapte "fordi" han holdt seg til sannheten...

Mor gråt og fortalte hvor manipulerende far var. "Han ser normal ut, men er følesesmessig kald"... "Han bryr seg ikke om ungene, han vil bare ikke jeg skal få dem"... "Far bryr seg kun om jobb, barna vil være for det meste alene"...

Min samboer var/er selvstendig næringsdrivende, men prioriterer barna mer enn andre "8-16 jobbende pappaer"...

Vi har gitt opp å se barna mer enn vi allerede gjør, men han fikk hvertfall utvidet samvær.

Løgn er det vanskelig å beskytte seg mot, "alt" en kan si er : "Nei, det stemmer ikke/ det er løgn"...

I disse tider hvor det er så mange familietragedier: Hvem TØR gi pappa omsorg for barna når påstandene er slik? "Tenk hvis det er noe i det hun sier?"... "Nei det er best å være føre var..."

Et paradoks: Dersom mor er så redd for barna sine: hvorfor ble det ikke nekt av samvær? :o

Selvfølgelig fordi mor ikke er bekymret for barna sine !!! :evil:

Vanlig samværsnekt kan ikke moren ha rett til å gjennomføre.

Håper du finner mange svar på f2f sine sider. Mange fornuftige innlegg der (samme som her: en del provoserende mennesker også... :blunke: )

Lykke til uansett :P

Klem fra Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Les på f2f sine sider på linken til "juss", der finner dere en mal til hvordan dere kan gå til sak uten advokat.

Hvis far ikke er "unormal" på noen måte, så er dere garantert delt foreldreansvar og en samværsordning på minimum "vanlig" samvær(annenhver helg osv)

Vi har vært i denne situasjonen, og mor tok helldigvis til vettet da hun skjønte at far mente alvor, så vi slapp rettsak.

BARNET har rett på en samværsavtale, da det er ubestridelig at alle barn trenger å vite hvor det skal være når, rutiner gjør et barn trygt. Barnet har rett til å være med sin far, og mor har ikke LOV å nekte en fast ordning.

Gjør alvor NÅ, ikke vent..

En annen stemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

glemte en viktig ting, hvis dere bor på samme sted som barnet så trenger det ikke koste så mye. Tvungen mekling er gratis, rettsaker i slike tilfeller koster nærmest ingenting, og hvis dere ikke bruker advokat er det bare tapt arbeidsinntekt.

Ta kontakt med tingretten på plassen, de kan svare på hvordan dere skal gå frem, og på hva rettsaken vil koste.

en annen stemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...