Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jeg har ei lita jente på 7 uker. Jeg fullammer henne, men føler at jeg bare har akkurat nok melk. Nå er jeg invitert på julebord om tre uker og satser på å dra, men sliter med denne pumpingen. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å legge til side melk, når hun drikker meg helt tom hver dag nå. Av og til virker det også som jeg ikke har nok melk til henne. Jeg lurer derfor på hvordan det er å gi morsmelkserstatning slik for en kveld (blir jo bare et par-tre matinger). Er det noe som helst galt i å gi det i stedet for å pumpe meg nå når jeg føler at hun trenger hver eneste dråpe?? :klø: Jeg lurer i den forbindelse også på dette med amming og alkohol. For det første, er det noe galt i å smake alkohol mens man ammer. Jeg mener, dersom man spiser et bedre måltid, er det da skadelig å ta et halvt glass vin til? For det andre lurer jeg på dette med alkohol på fest. Altså, dersom jeg drar på julebordet og tar meg noen glass vin, må jeg da pumpe "vekk" melken etterpå? Eller forsvinner promillen av seg selv etter en tid? (Ikke for å virke kjip, men jeg håper dere som vet noe om dette kan svare meg. Jeg er ikke interessert i svar om at man bør unngå slike arrangement når man har en baby eller lignende pekefingerinnlegg... Det er ikke derfor jeg spør )
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Det er ikke galt å smake alkohol i ammeperioden. Det står litt om amming og alkohol på ammehjelpen sine sider: http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=261#alkohol Du trenger ikke å pumpe vekk melken etter å ha drukket, men du bør vente i noen timer (3 timer pr. enhet alkohol) før du ammer igjen. Promillen i melka er den samme som promillen i blodet ditt. Ang. pumping og lite melk: Jo mer melk du får ut av puppene dine - jo mer melk vil det produseres. Dersom du prøver å pumpe litt på formiddagen mens jenta di sover, så kan dette være gunstig for melkeproduksjonen. Dersom du er redd for at du har for lite melk, så kontakt en ammehjelper - så kan dere sammen finne ut om det er tilfellet eller ikke, og hvordan du i så fall kan gå frem for å øke produksjonen. Ammehjelperne er flinke til å hjelpe, og de har mye kunnskap om amming.
Eliza Doalot Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Jeg har gitt MME. Har rett og slett ikke så mye melk at det er mulig å spare opp noe som helst. Kan ikke skjønne at det skal være skadelig/farlig på noe som helst vis. Det skjer tross alt ikke så ofte.
Spica Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Om det ikke går med pumpingen kan du selvfølgelig prøve MME. Jeg ville forsikret meg på forhånd at hun tar både flaska og tillegget. Dog vil jeg gjerne tilføye at jeg selv var på julebord når minsten var 8 uker. Jeg syns det ble mer styr enn kos. For melkesprengen kom, og jeg måtte pumpe meg, flere ganger. Melken måtte kastes for den var det alkohol i. Jeg hadde ikke gjort det om igjen for å si det sånn... men det er meg. Ville bare dele min erfaring Lykke til.
Klips Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 (endret) Hvis du ser bort fra det med nedsatt produksjon, kan jeg ikke forestille meg at det skader babyen å gi babyen et måltid MME eller to. Noen vokser opp på kun det. (Meg selv iberegnet ) MEN sjekk i forkant at baby faktisk godtar MME. Og flaske, hvis du ikke har prøvd det før. Noen babyer virker forøvrig som de lettere godtar noen merker enn andre, min sønn nektet NAN, men tillot til en viss grad Collet. Men det var heller ikke populært, dessverre. Pupp var nå engang tingen. Og jeg fikk ikke til å pumpe. Dersom du sliter med det kan det være lettere med et sånt skikkelig treskeverk av en elektrisk pumpe, jeg har venninner som har erfaring med det. Da snakker jeg om sånne som du kan leie, fx. på babyshop. Men du må kjøpe en startpakke med tilleggsutstyr, så det lønner seg vel helst hvis du har tenkt å gjøre det flere ganger. Og som gjesten over nevner, så har melken samme promille som blodet ditt. Det er altså snakk om promille, ikke de helt store mengdene uansett. Selv jordmor ved utskrivningssamtalen min på sykehuset sa at man kunne amme selv om man hadde drukket litt. Endret 20. november 2006 av Klips
Murf Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Som de andre sier, test på forhånd om babyen godtar flaske. I starten synes jeg det var vanskelig å klare å pumpe ut nok til å kunne ha så mye MM ekstra, men hvis jeg pumpet litt hver dag og frøs ned, så gikk det greit. Vi var i bryllup da tassen var 4 uker, og det gikk over all forventing. Barnevakten hadde ham i de fire timene middagen varte, og etterpå overtok vi selv. Deilig å kunne ta et glass vin, men det beste var å få lov til å nyte en middag i fred.
Flua Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Lurt å prøve flaska først, jeg har gjort det med begge mine, og det fungerte helt fint.....rent bortsett fra når melkesprenget kom da.....men, det går også veldig bra hvis det ikke er så lang tid. Dessuten fikk jeg MASSE melk etter å ha drukket et par glass øl, jeg måtte jo slå vekk noe, men virkningen varte faktisk et par dager. Men, vær forberedt på at det kanskje ikke blir den helt store opplevelsen på fest da, plutselig så tenker du på babyen, så kommer refleksen, og bingo, melken renner. Men, verd å prøve, viktig med et lite pustehull i babytilværelsen!! Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #8 Skrevet 21. november 2006 Jeg har aldri drukket så mye alkoholfritt øl som etter jeg ble gravid og fikk barn. For meg har det ikke vært noe problem å holde meg unna alkohol og jeg har hatt gleden av å vite jeg ikke har gjort noe som kan være skadelig for barnet mitt, jeg har kjørt hjem, våknet etter diverse fester i fin form og hatt det inmari mye moro. Denne ammeperioden som tross alt er så kort, da trenger jeg ikke drikke. Deilig å ha det sånn.
Salt'n Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 Jeg har en liten gutt på 14 dager og har tenkt meg ivei på julebord om 3 uker. Slik som det står i spedbarnsboken, kan en godt ta en enhet alkohol og vente i 3 timer med å amme. For min del, kommer jeg nok ikke til å drikke så mye, kanskje en baylis til kaffen det eneste. Ordner dette med melkespreng og amming ved at far og gutten er med og ligger på hotellet, slik at jeg da kan gå opp og amme. Far er nemelig ikke så glad i å feste og er bare glad for å slippe å være med på julebord. Da kan jeg nyte en fin kveld med kollegaer og god mat og drikke, samtidig som jeg vet at barnet har det bra.
Grooo Skrevet 24. november 2006 #10 Skrevet 24. november 2006 Husk i alle fall på å ta med deg pumpa!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå