Gå til innhold

Byggryn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det en kraftig smak, eller kan det smakstilsettes? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og ja. ;)

Byggryn har en karakteristisk, litt nøtteaktig smak, og hvordan man smaksetter dem vil avhenge av hva man skal bruke dem til.

Jeg lager feks salat av byggryn og grillede grønnsaker som tilbehør til kjøtt eller fisk, og har sitron/olivenoljedressing over de nykokte grynene mens de ennå er varme - da trekker de til seg smaken best.

Eller jeg lager "risotto" av byggryn, der grynene blandes med surret løk, stangselleri og hvitløk, kokes i en skvett hvitvin, kyllingkraft og bløtevann fra tørket sopp, og tilslutt blandes med soppen, parmesan og litt smør.

Ellers synes jeg også byggryn passer godt i kraftige, tomatbaserte supper.

Skrevet

Hvordan "forbereder" du byggrynene? Jeg har liksom fått skrekken for byggryn etter klissete betasuppeopplevelser, men skulle gjerne gitt dem en sjans til...

Skrevet
Hvor kjøper dere byggryn?

Dagligvare. Står som regel sammen med mel og lignende varer.

Skrevet

Byggryn kjøpes i vanlige dagligvarebutikker, står sammen med melet.

De er litt klebrige når de er ferdig kokt, det er ikke til å komme å forbi - det er derfor de egner seg så godt til risotto (risottoris og grøtris har samme egenskap). Jeg tror imidlertid at betasuppegrynene blir ekstra klebrige pga den salte kraften de koker i, og pga den lange koketiden.

Når det gjelder tilberedning så legger jeg byggrynene i vann over natten (noen timer kan visstnok også holde), og koker i nytt vann til de er møre, dvs i alt fra 30 til 45 min. Koketiden kommer an på hvor gamle grynene er, og på hvordan man liker dem (hvis man ikke vil ha dem klebrige, er det sikkert lurt å koke kortest mulig tid. Smak deg frem underveis).

Her er noen oppskrifter med byggryn (og byggmel) fra Matforsk, og her er enda flere byggoppskrifter på engelsk. :)

Skrevet

når jeg koker byggryn til å ha i rundstykker, så er det nok å koke i 20 min, og ingen bløtlegging. de står å avkjøles litt i kokevannet, så de mykner vel litt da også.

forresten veldig lurt å ha i byggryn ift unger som ikke liker hele korn og frø i baksten!

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet
Hvordan "forbereder" du byggrynene? Jeg har liksom fått skrekken for byggryn etter klissete betasuppeopplevelser, men skulle gjerne gitt dem en sjans til...

Kommer litt an på hva jeg skal bruke bygggrynene til.

Til risotto med bygg bløtlegger jeg dem i kraften jeg skal bruke i risottoen.

Bygg i motsetning til bønner og linser inneholder ikke L...? ( et giftstoff som kan forårsake magebesvær) som forsvinner med bløtevann og under koking.

Skrevet

Noen som bruker det feks som tilbehør til kalkun? (Jada, jeg er påvirket av reklamen :ler: )

Hvordan smaker det egentlig? Tror jeg aldri har smakt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...