Gå til innhold

Vielse i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min skal gifte seg og ønsker å gjøre dette i utlandet. Helst Roma, Barcelona eller franske riviera. Problemet er att ambassadene er fullbooket ut 2007. Finnes det andre måter å bli viet på i utlandet enn ambassader eller sjømannskirker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal rikitgnok til USA - men vi skal vies av amerikansk prest, dvs for amerikansk rett.

Har fått beskjed om at sålenge bryllupet og ekteskapet er gyldig der borte kan vi bare levere bryllupsattesten her hjemme etterpå så er det gyldig her og.

(Tror disse reglene er blitt endel greiere de siste årene for mange påstår at mitt ikke blir gyldig i Norge - fordi de har sjekket regler for endel år tilbake.)

Skrevet

I USA må du huske å få noe som heter Apostille stempel - av staten eller godtar de ikke ekteskapet her i Norge. Likningskontoret som skal ha de. Gift med amerikaner, i 3 år, vi bor nå i Norge og her er ikke ekteskapet "registert" - dvs. UD godtok det, men ikke norske stat.....skal få stempel neste gang vi er i USA.

Skrevet

Takk for tips. Hvor får jeg dette hen i USA da??? Kan det lokale courthouse som skal skrive ut attesten lage det?

Skrevet

Ja, men dette må du dobbeltsjekke, noe med county (kommune) og state hvor bare et state document med dette stempelet er gyldig i Norge.

Skrevet
Venninnen min skal gifte seg og ønsker å gjøre dette i utlandet. Helst Roma, Barcelona eller franske riviera. Problemet er att ambassadene er fullbooket ut 2007. Finnes det andre måter å bli viet på i utlandet enn ambassader eller sjømannskirker?

Jeg skal en tur til Italia neste år og kan vie dere hvis alt klaffer slik.

Skrevet
I USA må du huske å få noe som heter Apostille stempel - av staten eller godtar de ikke ekteskapet her i Norge. Likningskontoret som skal ha de. Gift med amerikaner, i 3 år, vi bor nå i Norge og her er ikke ekteskapet "registert" - dvs. UD godtok det, men ikke norske stat.....skal få stempel neste gang vi er i USA.

Dette var nytt for meg. Takk for opplysningen, men jeg synes det høres litt merkelig ut at UD kan godta noe som den norske stat ikke godtar ... Det henger liksom ikke på greip ...

Skrevet

jeg trengte ikke dette stemplet. men jeg giftet meg jo i sjømannskirken. Det eneste vi trengte og ordne var marriage lincens fra new york og selvsagt prøverpapirer hjemme i norge. resten ordnet kirken for oss.. og har fått tilsendt vielseattest både fra norge og fra usa

Skrevet

vi gifter oss for utenlandsk rett i England.

Jeg har fått beskjed av folkeregistret at jeg trenger apostille-stempel fra fylkesmannen - mens de i England ikke har nevnt noen ting, bortsett fra å få se passene våre...

UD har gitt meg beskjed om at så lenge giftemålet ikke strider mot norsk lov, blir det godkjent i Norge

Skrevet

Sjekket litt i går igjen. I USA har de heller ikke nevnt noe om at jeg trenger apostille stempel nemlig men det sier folkeregisteret i Norge.

Så da snakket jeg m hun i USA som skal fikse amerikansk marriage license for oss og sa at vi trengte at apostillestempel også. Fikk da beskjed om at dette skulle hun ordne men da måtte papirere mine sendes til secretary of state i Florida som var den som kunne ustede et "apostille letter" kalte hun det. Antar det er det samme. Det koster oss 500kr ekstra å få dette stempelet......

Folkeregisteret sier også at så lenge vi kan levere fra oss en gyldig marriage license (altså som er gyldig der vi giftet oss) registrerer de den her hjemme og da er alt i skjønneste orden her hjemme også :)

Skrevet

Dersom det ikke er veldig viktig at det er en av de plassene du har nevnt, kan jeg varmt anbefale Kairo. Vi giftet oss der i november i fjor, og er kjempefornøyde. De har ikke så mange vielser i året, så det er null problem å få tid.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...