Gå til innhold

Tips til hvordan lage adventkalender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å sige innover meg at advent nærmer seg og at husets toåring kanskje bør få en adventkalender i år, nå er hun stor nok til å skjønne litt av det. Hun elsker puslespill, så jeg skal finne et passende og pakke inn en eller to biter per dag.

Men spørsmålet er - hva skal jeg henge pakkene på?? Jeg husker at mamma sydde adventkalendre i filt da vi var små, men ikke kan jeg sy og ikke har jeg tid heller. Har noen en genial idé til et enkelt adventkalenderkonsept, aller helst av noe man allerede har i huset? Jeg kan selvsagt kjøpe inn materiale hvis det trengs. Hovedpoenget er at det ikke tar lang tid å lage...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Putt brikkene i små konvolutter du skriver tall på, og heng de på en snor med klesklyper.

Skrevet

Hun er vel kanskje litt liten til å leke tampen brenner, men det kan du jo prøve om noen år. :icon_smile:

Henge alle pakkene på en kleshenger eller i gardinstangen er jo en klassiker, og veldig enkelt.

Lag "nissesekk" av en striesekk som du f.eks. kan dekorere med filtfigurer (klipp ut hjerter, juletrær etc og sy eller lim rett på)

En pent dekorert pappeske i passe størrelse kan også gjøre susen (dekk den med gavepapir f.eks).

Og dette er vel også litt i tidligste laget, men mamma pleide ofte å legge små lapper med oppgaver til oss sammen med gavene. Det kunne være ting som å hente ned julepynten fra loftet eller å henge ut fuglemat i epletrærne. Vi syntes det var kjempestas, skjønte ikke helt at hun lurte oss til å gjøre husarbeid... :ler:

Skrevet

Kjøp små gaveposer - billig på Nille - i ønsket fargespekter (jeg har sølv, gull og hvitt), heng de opp med lilla klesklyper på lilla bredt silkebånd. To rader med 12 poser på hver (eller en rad om du har en laaaang vegg).

Skrevet

Gå på skobutikken, få tak i en stor eske som du kler med fint julepapir..

Enklere enn det blir det ikke... :)

Skrevet

Pakk alle brikkene inn og legg dem i en kurv, da kan du enten velge om hun skal få noen bestemte om dagen eller om dere trekker tilfeldig...

Skrevet

Jeg fikk tips av en venninne med barn på samme alder at det kanskje kan være vanskelig å forstå for en liten at av alle de pakkene der, er det bare én som skal åpnes i dag. Så jeg gikk til skobutikken og fikk tak i en skoeske som jeg har kledd med innpakningspapir, og så skal jeg putte én pakke oppi der hver dag. Da forsvinner det pedagogiske poenget med at hun ser at det blir færre og færre dager igjen til jul, men på den annen side, hun har jo ikke den aller fjerneste idé om hva jul er :)

Tror også kanskje at hun ikke skal åpne kalenderen før hun kommer hjem fra barnehagen, for om morgenen er det jo bare stress her i huset... Bedre å ha en liten hyggelig ting som hun kan gjøre når hun kommer hjem, tror jeg.

Men takk for gode ideer alle sammen, jeg skal spare dem til neste år. Må nok ha en litt mer vanlig kalender da, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...