Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Hvordan gjør man egentlig det der? På pakken står det at linsene skal bløtlegges 12- 24 timer før bruk. Men i hvor mye vann? Videre står det at linsene skal kokes i nytt, friskt vann i 25-30 minutter. Men i hvor mye vann? Noen som kan og vet? Må det så lang tid til? Er egentlig litt impulsiv i matveien og ombestemmer meg i hytt og pine, men dette her krever jo planlegging!
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Nå sier du ikke om det er røde eller grønne linser, men etter beskrivelsen virker det som grønne. Ja, de trenger tid, eller så blir de ikke særlig gode. Men enkleste måten å håndterre linser på er å lage STORE porsjoner i slengen. Kok gjerne 2-3 kg eller mer (ta største gryta du har), og frys ned i porsjonspakker
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Åja, det tenkte jeg ikke på! Ja, de er grønne! Ok, smart, da lager jeg hele posen på en gang! Men så var det det med vannmengden da... Posen er på 500 gram. Hvor mye vann bør jeg bruke da? Skal man salte vannet?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Tja. Til bløtlegging ville jeg vel tatt så det dekker de + en del til. Men slik jeg husker jeg holdt på (lenge siden jeg har hatt grønne, liker bedre røde, enklere i bruk) så bare kokte jeg de til de ble myke, uten å ta omveien med bløtlegging. Tok vel rundt 30-45 minutter? Har aldri saltet de, lettere å legge til salt etter maten er ferdig enn å få det ut
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Knabbet fra http://vegetarforum.net/mt/2006/05/gryteretter.html Linsegryte 250 gr. linser 1 l. kokende vann 1 stor løk, hakket 2 hvitløksfedd, finhakket 2 ts revet ingefærrot 2 ss. tomatpuré grønnsaksbuljong gurkemeie basilikum cayennepepper karri salt Hell 5 dl. kokende vann (tilsatt grønnsaksbuljong) over linsene, og la de stå i 2-3 timer. Hell av vannet. Stek løk, hvitløk, og ingefær til de er myke. Tilsett gurkemeie, linsene, 5 dl. vann og tomatpuré. Kok opp under omrøring, senk varmen og la gryta småkoke i 30 minutter. Tilsett krydder noen minutter før du fjerner gryta fra varmen. Den ser grei ut den som startoppskrift
Gjest piaf Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Vannet skal ikke saltes når man koker linser - det gjør skallet seigere. Tips til neste gang: Forsøk å få tak i Puy-linser, de trenger ingen bløtlegging, og er ferdigkokte på 20 min. Dessuten smaker de veldig godt.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #7 Skrevet 21. november 2006 Fedon har forkokte linser. Tar 2 min
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #8 Skrevet 21. november 2006 ang røde linser, noe så tungvint! tenker da på å få tømt ut kokevannet, blir bare tull. noen tips?
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 ang røde linser, noe så tungvint! tenker da på å få tømt ut kokevannet, blir bare tull. noen tips? ← Du skal ikke tømme det ut. Skyll de før koking, og ikke bruk stort mer vann enn at det dekker de
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 ang røde linser, noe så tungvint! tenker da på å få tømt ut kokevannet, blir bare tull. noen tips? ← Kok dem i så lite vann at du ikke trenger å helle ut kokevannet, eller kok linsene i rikelig vann, men ikke for lenge.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #11 Skrevet 21. november 2006 Takk, takk alle sammen! Det ble til at jeg la dem i bløt i går kveld før jeg la meg (hele posen for å lage porsjonspakker som en av dere snakket om), og i morges til min forferdelse hadde de økt TRE ganger i størrelse! Jammen meg glad jeg tok en diger bolle! De røde til Fedon har jeg brukt noen ganger, men de føles så "juksete" ut! Er de noe bra? Savner de prekokte kikertene hans, men de er visst gått ut! Uansett, det var grønne jeg hadde for hånden! Men de puy- linsene skal jeg se meg rundt etter! Disse foreberedelsene krever med planleggingsevne av meg enn jeg innehar! tusen takk for hjelpen alle!
Gjest Fresh Skrevet 21. november 2006 #12 Skrevet 21. november 2006 Ang røde linser, jeg freser hvitløk og chili i gryte før jeg tømmer over linsene (som er skylt i vann). Rører og tilsetter vann. Koker ei lita stund (ca 10 min) før jeg tilsetter en boks hermetiske tomater og mer krydder, og koker minst 10 minutter til. Kjempegodt og ikke minst masse smak
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #13 Skrevet 21. november 2006 ang røde linser, noe så tungvint! tenker da på å få tømt ut kokevannet, blir bare tull. noen tips? ← Bruk sil. Vanskeligere er det da ikke.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #14 Skrevet 21. november 2006 Jeg har brukt alle mulige forskjellige typer linser, og bløtlegger dem aldri på forhånd, bare koker de litt lengre hvis de skulle trenge det (smak underveis og kjenn om de er for harde enda). Et tips når det gjelder linser er å bruke dem i gryter eller supper, da trenger du ikke tenke på å beregne rett mengde veske, eller sile av overflødig veske, for vesken er en del av selve matretten. Bare linser alene er uansett ikke så godt, synes jeg, selv om man krydrer dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå