Gå til innhold

Nå i disse juletider..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gi en del julegaver til veldedighet i år, og i forbindelse med at jeg tok inn en hjemløs katt som nå venter på plass hos dyrebeskyttelsen ble jeg minnet på hvor enormt problemet er.

De som har plass på dyrehjemmene, har ikke penger til vaksinisering og kastrering/sterilisering av nykommere, det måtte jeg selv dekke for at den hjemløse pusen (som jeg desverre ikke kan beholde), kunne få bo der.

La oss dyrevenner gi litt penger til våre lokale dyrebeskyttelsesorganisasjoner, sånn at vi kan hjelpe noen flere hjemløse katter som går en kald vinter i møte!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

^Så enig, så enig. Evt. kan man fjernadoptere en liten kattepus eller et annet dyr. Dette koster mellom 30 og 50kr i mnd.

Skrevet
http://dyrebeskyttelsen.no/publikum/butikk.shtml Masse tøft man kan gi i julegave og samtidig støtte en god sak.

(sorry at jeg kupper tråden din, quirky)

Kupp så mye du vil, bra forslag!

For dem som har plass til en liten katt en stund kan jeg anbefale livet som fostermamma, forresten, det trenger de alltid flere til. Kan jo være fint for dem som vil prøve seg på å ha et dyr (katt eller hund f.eks), eller ikke har anledning til å anskaffe et dyr for godt.

Gjest PITBULLKÅRE
Skrevet

Kort å god.

Min mening er at gode tiltak er vell å bra, men det er dyre plageri å samle en masse katter på en kennel (kattepagsjonat)

Er det for mye katter er det bare en ting,gi penger til avliving.

Mener ikke å være stygg,men hvor mange katter skal vi ha.

Skrevet
Kort å god.

Min mening er at gode tiltak er vell å bra, men det er dyre plageri å samle en masse katter på en kennel (kattepagsjonat)

Forsåvidt enig, men det er en holdningsendring hos katteeierne som må til. At folk kan fortsette å produsere kattunger også gi dem til organisasjoner for avliving løser ingenting.

Skrevet
Kort å god.

Det er faktisk temmelig stor trafikk på disse "kenellene", få katter blir der i årevis før de får et nytt hjem. Disse "kenellene" er overgangsordninger til kattene har fått nye hjem.

Gjest Pitbullkåre
Skrevet

Klart katte eiere som bare lar katt klemme ut kull på kull burde skamme seg.

Men kanskje det er en ide å kastrere alle katter som går ut fra kennel å ut til nye eiere ? Jeg bare spørrrrr !!!!

For meg er nesten alle katter en pest å plage for naboene.Spesielt hankatter,som må pisse rett uten for lufteventilen i en vær villa eller under trappa.

Ta en tur ut å se alle katter som svimer rundt i Oslo by,tror ikke vi trenger en katt til.

Skrevet

Hva med å avlive en del av de hjemløse kattene?

Hjemløse katter er et økende problem, og det er ikke nok omplasseringshjem.

Husk: Katter kan bli 20 år!

Skrevet
Men kanskje det er en ide å kastrere alle katter som går ut fra kennel å ut til nye eiere ? Jeg bare spørrrrr !!!!

Vet ikke hva andre gjør, men dyrebeskyttelsen kastrerer før de omplasserer.

Gjest Pitbullkåre
Skrevet

Katter kan bli mer enn 28 år også,værre er det at vi mensker kan bli over 100 hehe.

Kan vel være til plage for noe vi å. He he.

Men er enig i at løskatter bør avlives.mener det er humant.

Mulig at de som lar katter formere seg slik bør få store bøter.For det er dyreplageri å la katter formere seg slik at de enner ut,uten en eier som er glad i den.

Skrevet

Ja, de kastrerer/steriliserer.

Skrevet

Alle omplasseringshjemmene kastrerer selvsagt alle kattene. Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe vits å holde på, siden det bare ville ført til mer arbeid på sikt å levere ut ukastrerte katter.

Skrevet (endret)

Må selvsagt si meg enig i at det er humant å avlive et hjemløst dyr uten andre sjanser, men når man snakker om en ung, frisk, velfungerende og sosialisert katt som desverre ikke har en eier lenger (har søkt etter dem overalt) synes jeg ikke man skal gi faen og bare avlive når det kan finnes andre muligheter.

Hadde ikke fosterkatten min fått plass, og jeg ikke hadde kunnet finne noen andre til å ta vare på henne, så ville jeg måttet avlive henne, heller det enn å la henne gå ute hjemløs. Men et liv har en verdi, selv om det "bare er et dyr".

Endret av Quirky
Skrevet

Jeg er helt enig med deg her Quirky, men har store problemer med å akseptere dyrebeskyttelsens misforståtte dyreverntankegang når de nekter dyrevernnemnda å avlive katter overhodet.

Dessverre skjer dette mange steder her i landet.

Skrevet
Katter kan bli mer enn 28 år også,værre er det at vi mensker kan bli over 100  hehe.

Kan vel være til plage for noe vi å. He he.

Men er enig i at løskatter bør avlives.mener det er humant.

Mulig at de som lar katter formere seg slik bør få store bøter.For det er dyreplageri å la katter formere seg slik at de enner ut,uten en eier som er glad i den.

Det er jeg faktisk enig i. Skjønner meg ikke på folk som lar kattene sine gå løs uten å kastrere/sterilisere dem, med mindre de planlegger å drive avl av løskattunger, noe som jo er en fantastisk ide, siden det finnes så mange hjemløse katter fra før.

Har hørt argumenter fra folk om at det er "inhumant" å kastrere en hannkatt. Vel, er det bedre å slippe løs et kull kattunger i kulden, avlive dem en ettter en eller bare overlevere dem til fullbookede dyrebeskyttelseshjem?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg har fjernadoptert en liten kattepus! Tenker Dyrebeskyttelsen også skal få litt ekstra til jul. :)

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Hadde jeg bodd en plass hvor det var rom for en pus til hadde jeg gjort det. Hadde tatt med meg 10! :tunge1:

Men "I disse juletider"? Det er jo over en måned til jul jo! :O

Skrevet
Jeg er helt enig med deg her Quirky, men har store problemer med å akseptere dyrebeskyttelsens misforståtte dyreverntankegang når de nekter dyrevernnemnda å avlive katter overhodet.

Dessverre skjer dette mange steder her i landet.

Dette er nok ikke helt riktig. Men noen ganger har det vært udelt syn mellom mattilsynet og dyrebeskyttelsen om man skal avlive eller ta inn villkattene og kastrere dem, for deretter sette dem ut igjen. Hvis man har ressurser til det vil det nemlig ha sine fordeler å kastrere og sette ut igjen villkattene, siden de høyst sannsynlig vil ønske å beholde revirene sine selv om de er kastrerte, og dermed være med å holde andre ukastrerte katter borte. Når de er kastrert kan de ikke bidra til ytterligere formering.

Rene villkatter som er født ute og aldri har vært i kontakt med mennesker gjennom hele barndommen vil det blir en umulig oppgave å ta inn som kjæledyr. Tror nok det er ganske stor enighet om at slike dyr bare må avlives eller kastreres og settes ut igjen. Men mange katter har jo en gang hatt et hjem mens de var søte og små (men kastet ut da de ble voksne), og slike katter kan man muligens kunne finne et nytt hjem til. Det hadde iallefall vært mulig hvis folk sluttet å produsere ytterligere med kattunger.

Skrevet
Hva med å avlive en del av de hjemløse kattene?

Hjemløse katter er et økende problem, og det er ikke nok omplasseringshjem.

Villkatter lever ofte i "kolonier". Avliving er nok ikke et godt alternativ i de fleste villkatt- kolonier, som faktisk er nokså stabile. (jo, det blir født mange kattunger, men få lever opp pga lite mat osv.) Forskning viser at det eneste man oppnår med avlivning, er at bestanden blir redusert noen få måneder. Om kort tid har det kommet nye katter til. Dette pga:

- Når man fjerner en del individer i en slik koloni, vil det bli plass til flere nye som vil trekke inn i kolonien (det blir med andre ord "rom" og "mat" for nye katter.)

- Mennesker slutter desverre ikke med å "dumpe" katter, eller gi la kattene sine få unger og gir de bort til uansvarlige eiere.

- Disse nykommerne vil selvsagt formere seg, og innen få måneder har man like mange villkatter i kolonien igjen.

Steriliserer/kastrerer man derimot villkattene i kolonien, vil bestanden holde seg relativt stabil. Forutsetningen er selvsagt at noen forer kattene jevnlig når dette er gjort.

Dette er en utprøvd metode både i inn- og utland (metoden heter: "trap- neuter- release"), og det har gitt gode resultater. Mange dyrevernsorganisasjoner i Norge driver allerede med dette, men det gjenstår svært mye arbeid desverre.......

Corine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...