Gå til innhold

Støtteordninger for alenemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster ble skilt fra sin mann for ca. 1 år siden. Hun har hovedansvaret for 2 av deres 3 barn. For et år siden traff hun en ny mann og har nå blitt gravid igjen. Min søster og hennes nye type er ikke samboere, og det kommer de nok ikke til å bli på en stund heller. Min søster holder på med utdannelsen sin innen helsevesenet, men har i dag kun et vikariat som går ut til sommeren.

Kan noen hjelpe henne med å fortelle hva hun kan ha krav på av støtteordninger som alenemor med snart hovedansvar for 3 barn?

Hun bor i dag i en dårlig vedlikeholdt hytte på ca. 65 kvm.

Hilsen fortvilet storesøster.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun vært i kontakt med amathea? Vil tro de kan ha en grei oversikt.

Skrevet

Ekstra barnetrygd, kontantstøtte for barn mellom et og tre år, overgangstønad, barnebidrag, større stipend fra lånekassen, noe skolestøtte fra trygdekontoret. Det jeg kom på i farta.

Skrevet
Min søster ble skilt fra sin mann for ca. 1 år siden. Hun har hovedansvaret for 2 av deres 3 barn. For et år siden traff hun en ny mann og har nå blitt gravid igjen. Min søster og hennes nye type er ikke samboere, og det kommer de nok ikke til å bli på en stund heller. Min søster holder på med utdannelsen sin innen helsevesenet, men har i dag kun et vikariat som går ut til sommeren.

Kan noen hjelpe henne med å fortelle hva hun kan ha krav på av støtteordninger som alenemor med snart hovedansvar for 3 barn?

Hun bor i dag i en dårlig vedlikeholdt hytte på ca. 65 kvm.

Hilsen fortvilet storesøster.

Ekstra barnetrygd

Barnebidrag

Småbarnstilegg

Overgangstønad

Ev støtte til utdanning/ dekkes hvis ikke fagbrev fra før- bachelor

Støtte til barnehageplass

Bostøtte

Etableringstilskudd fra kommunen hvis det blir aktuelt å kjøpe bolig

Skrevet

Det kommer litt an på hvor gamle barna fra det første forholdet er om hun får overgangsstønad (OS). Er de over 8 år vil hun muligens ikke ha krav på dette ettersom hun jo er sammen med den nye barnefaren. Det har vissnok ikke noe å si at de ikke bor sammen, så da er det kun barna fra det 1. forholdet som gir rett på stønader for aleneforelder, disse beholder hun til hun evt. har bodd 12 mnd med den nye typen (tror jeg da, fant ikke noe på NAV's sider om hva som skjer når man får barn med ny mann i OS perioden fra et tidligere forhold).

Hvis hun har jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødselen har hun krav på fødselspenger (OS blir redusert deretter), ellers kan hun få engangsstønad på rundt 31000.

Vil tro hun allerede får den ekstra barnetrygden siden hun er alenemor allerede.

Småbarnstillegg får hun kun hvis OS er eneste inntekt.

Hvis studiet hun går på er støttet av Lånekassen, og hun har hatt krav på støtte fra dem 6 mnd før fødselen, vil hun få et fødselsstipend på rundt 9430 på et fulltidsstudium på høyskolenivå, men kun 1200 hvis det er på videregåendenivå. Inntektsgrensen gjelder ikke i de 42 ukene hun får dette, så OS og fødselspenger vil ikke redusere stipendet.

Husk at det meste av dette er stønader hun kan søke om, men hun er ikke garantert å få dem alle.

Skrevet

Så lenge de ikke bor sammen har hun rett på støtte. Flytter de sammen mister hun den med en gang. Finner hun seg en annen samboer enn faren har hun rett på penger i 12 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...