Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på hvilke symptomer dere hadde på bekkenløsning? Og er det noen behandling når man får det? Eller er det bare å holde seg i ro?

I de siste 3 ukene har jeg vært så plaget med smerter i hoftefestet, av og til er det så plagsomt at jeg ikke får sove. Det er enda tidlig i svangerskapet, er bare 13+4 i dag.

Håper noen kan svare meg, har ikke lyst til å kontakte legen hvis det bare er vanlige smerter som følger med graviditet. (Er førstegangsgravid, så jeg vet ikke så mye om sånt). I tilegg er jeg allerede sykemeldt, har vært det siden uke 6, pga. at jeg er så kvalm/spyr. Har ikke lyst å bli karakterisert som "hysterisk gravid kvinnfolk" :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Bekkenløsning kan gi smerter på forskjellige plasser, noen kjenner det best i korsrygg, andre ved skambeinet og andre igjen i hofter.

Jeg har selv strevd med bekkenløsning i to svangerskap og etter. Jeg kan f.eks. ikke lene meg med tyngde på et av beina, da får jeg vondt med en gang.(jeg er ikke gravid nå)

Men da jeg var gravid fikk jeg vondt på skambenet, det var rett og slett vondt å sitte forlenge, smerten føltes som et veldig vondt blåmerke, i tillegg hadde jeg vondt i hofte og rygg. Jeg ble sykemeldt før jeg var 6 mnd med begge barna.

Jeg hadde tatt kontakt med legen din, er det bekkenløsning kan de henvise deg videre for å få behandling. Ellers kan du prøve å ikke sitte for lenge om gangen, ikke gå lange strekninger og ivertfall ikke i ulent terreng, ikke løft tungt og når du bøyer deg, bruk knærna. Det som hjalp meg veldig om natta eller når jeg satt i sofaen var ei tykk pute mellom beina. Det kan være aktuelt å få skli matte i senga hvis det blir så galt at du ikke klarer å snu deg, eller at det er veldig smertefullt.

Bekkenløsning kan komme allerede med en gang du blir gravid. Jeg visste at jeg var gravid med nummer to før jeg i det hele tatt hadde tatt test pga bekkenet.

Man skal ikke anstrenge seg med bekkenløsning, da kan den bli verre, men det er viktig å få trenings øvelser slik at du kan forebygge.

Skrevet

Jeg går til fysioterapeut en gang i uken, i tillegg prøvde jeg meg på bassengtrening, men det var ikke noe for meg. Behandlingen hjelper ikke på selve bekkenløsningen, for det går jo på selve sjelettet, men fysioterapeuten maserer og myker opp de stive musklene, samt lærer bort øvelser for å stramme opp muskelaturen rundt bekkenbeinet. Jeg ble anbefalt å gå en liten tur hver dag. Så fikk jeg betennelse i korsryggen i tillegg og skal derfor ta det helt med ro.

Uansett hvor du kjenner bekkenløsning best, kan det være at du føler at smertene stråler ut både oppover i ryggen og nedover i lårene. Hos meg er bekkenløsningen verst i skambeinet, men jeg kjenner det også godt i hoftene. På de verste dagene føler jeg meg helt mørbanket fra knærne og opp til nakken :(

Skrevet

Hei Sally,

Du bør nok ta en tur til legen. Da jeg var gravid ble jeg sykmeldt fra 8. uke, det var simpelthen umulig å gå på arbeidet. Jeg gikk til en spesialist som satte bekkenet på plass ca én gang i måneden. Det var en lettelse. (Da hadde jeg i hvertfall en dag i måneden hvor jeg kunne bevege meg uten smerter...) Men jeg tror ikke man får tilbudt dette i Norge. (Jeg bor selv i utlandet)

Prøv å rett deg opp i ryggen, - tenk at hodet er en ballong :wink:

Og gå med små skritt, ikke beveg bena sidelengs, ikke løft over to kilo, og ja, det er en veldig god idé med en stor pute mellom bena slik at hoften ligger vannrett. (Den øverste). Ligge på ryggen gjorde Vondt for meg, og da ble jeg helt låst fast.

Det er mulig du også kan få et spesielt belte som strammer hoftene sammen. Prøv å hør med legen din. Jeg hadde stor nytte av mitt belte.

I sengen la jeg et silketørkle som gjorde det lettere når jeg skulle vende meg i sengen...

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!!

Skal ringe legen min på mandag, så får vi høre hva han sier. Har heldigvis en veldig hyggelig og forståelsesfull lege. Skal teste ut trikset med pute mellom beina i natt. For jeg synes det er værst på kvelden/natta. Mange ganger våkner jeg om natta av smertene. Og i 04-tiden gir jeg som oftest opp å sove, og står opp. Men jeg synes det værste er at kombinasjonen av smerte og konstant kvalme gjør at man blir isolert, jeg orker ikke dra på besøk, og i tilegg begynner det å tære litt på humøret.. Heldigvis har jeg en fantastisk mann som oppmuntrer meg masse. Til syvende og sist er det jo verd det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...