Gå til innhold

Hva er tacos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på følelsen av at mange her inne definerer tacos veldig forskjellig.

For meg er tacos kun tacoskjell med med fyll. Det finnes mye annen mexikansk mat, men den bruker jeg andre navn på: fajitas, enchiladas, guacamole, chili...

Hva betyr tacos for deg?

Skrevet

Vel, jeg spiser taco, slik jeg selv definerer det, selv om jeg ikke bruker de harde skjellene, vi spiser "soft taco" i tacolefser (eller større tortillas om vi ikkehandler på en bruikk som har de små til taco) og dette kaller også de som lager "tacopakker" for taco (altså soft taco) så da kaller jeg det også det.

Altså tacokrydret kjøttdeig med div fyll (salat, ost etc) i enten skjell eller tortillas, i mitt merkelige hode :)

Skrevet

For meg er det taco-krydderet som avgjør om det er taco. Så jeg kaller det fortsatt taco selv om vi bruker lefser ol, så lenge det er taco-krydret.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Taco er tacoskjell med fyll. Det mange kaller soft taco er etter min mening fajitas, men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva andre kaller det.

Skrevet
Vel, jeg spiser taco, slik jeg selv definerer det, selv om jeg ikke bruker de harde skjellene, vi spiser "soft taco" i tacolefser (eller større tortillas om vi ikkehandler på en bruikk som har de små til taco) og dette kaller også de som lager "tacopakker" for taco (altså soft taco) så da kaller jeg det også det.

Altså tacokrydret kjøttdeig med div fyll (salat, ost etc) i enten skjell eller tortillas, i mitt merkelige hode :)

Samme med oss. Ingen av oss er noe glade i skjellene, men ellers bruker vi "tacoingredisenser" i lumpene.

Skrevet

Jeg trodde tacos, fajitas, enchiladas osv har med måten tortillaen er fylt på og om den er gratinert med saus eller ikke.

Mener å ha lest det et sted, men fant det ikke igjen.

Skrevet

Hvetetortilla med tacokrydret kjøtt, salsa, ost, mais o.l. = Burrito

Hvetetortilla med kylling eller biff i strimler, løk, paprika og evt. andre grønnsaker = fajita

Maistortilla med samme innhold som tacoskjell = soft taco

Gratinerte hvertetortillas med kjøtt o.l.=Enchilada

Tacoskjell i en eller annen form med innhold = Taco

Skrevet

Ok, så er altså det jeg kaller tacos egentlig enchiladas ;)

Da har vi aldri taco. ;)

Skrevet

Alle tingene som kombineres med grønnsaker og kjøtt og som står i taco-hylla i butikken er taco for meg.

Enten det inntas med skjell eller lomper.

Skrevet

Det vi i Norge forbinder med "taco" er så langt fra Mexicansk som man kan få det. Det vi spiser er fra USA og kan ikke sammenlignes med taco fra Mexico.

Og hva er det med folk som sier Salsa-saus....dette betyr saus-saus på Norsk.

Gjest Fruktfat
Skrevet

For meg er tacos kun tacoskjell med med fyll. Det finnes mye annen mexikansk mat, men den bruker jeg andre navn på: fajitas, enchiladas, guacamole, chili...

samme her. taco er tacoskjell. men vi kan godt si: "åh, idag har jeg lyst på taco! men tubs eller lefser".

Skrevet
Det vi i Norge forbinder med "taco" er så langt fra Mexicansk som man kan få det. Det vi spiser er fra USA og kan ikke sammenlignes med taco fra Mexico.

Det er tex-mex, altså texas-meksikansk. Som du sier, ikke likt meksikansk mat!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hva betyr tacos for deg?

Jepp. Taco er taco, så er tortilla tortilla.

Skrevet

Fajitas derimot er meksikansk.

Alt det andre er Tex-Mex og har ingenting med Mexico å gjøre egentlig.

Skrevet

Taco må spises i skjell, ellers er det ikke taco lenger. Selv er jeg ikke glad i disse myke "lompene" så jeg spsier kun taco.

Skrevet

Taco spises i skjell. Quesedilla i gratinerte maistortillas som fylles og brettes tilen halvmåne før den skjæres opp i "kakestykker".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...