Gå til innhold

Kasterering av hannhund


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er av den formening at dersom man ikke skal bruke hannhunden sin til avl, så er det til alles beste å finne fram nøtteknekker`n (les: kastrere)

Når hannhunden lukter tisper med løpetid, blir han kjempestresset, kan skvette inne, piper og hyler for å komme ut, alt i alt er han kjempekåt, og frustrert...

Vi skal flytte til et blokkområde nå, og der vil vi ikke ha noe bjeffing når han lukter løpske tisper. Så han blir nok kastrert ganske snart.

Blir sikkert bedre for hunden også, å slippe å stresse så mye. Dessuten blir han mindre provoserende for andre (større) hannhunder... *sss*

Han kan nok bli mobbet som homo-hund av de andre, men er ikke det bedre enn avlivingpga husbråk?...

*henter nøtteknekker`n*

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Du skal ha ganske gode grunner før du får en veterinær til å kastrere hannhunden din. Kastrasjon er faktisk i utgangspunktet ulovlig på hunder og skal egentlig bare gjøres i ekstreme tilfeller. Om dette er riktig eller ikke er en annen sak. Men det er flere minuser ved det å kastrere

* Hundene får oftere lavt aktivitetsnivå og blir overvektige (ikke sundt)

* Kan få litt problemer med andre hunder. Hannhunder vil ofte prøve å ri på dem.

* Du kan ikke stille på prøver/konkurranser eller utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kastrerte hunden min for 5 ar siden fordi han var litt aggressiv og ogsa fordi jeg ikke ville at han skulle ri pa alt og alle. Hunden min har det helt fint, og han er mye mer rolig na. Han har ikke lagt pa seg, men sa er jeg flink til a morsjonere han, da.

Jeg synes du burde gjore det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering av hannhunder er helt vanlig "over there" (Canada & USA), mens det har aldri vært noen tadisjon for dette i skandinavia.

Må si, etter å ha jobba med hund i land der kastrering er utbredt og anbefalt, at jeg er svært skeptisk -og at dette bør reserveres kun spesielle tilfeller.

Som Ingvild helt riktig poengterer, er det en del ulemper med en kastrert hannhund. Den største er (som når tisper får fjernet livmora/ steriliseres) at de blir dvaske og feite! Du får omtrent halvparten av hunden igjen -på godt og vondt.

Jeg skal være helt ærlig og si at når man anskaffer seg hannhund bør man ha tenkt gjennom problematikken rundt nabotispenes løpetid. Det viktigste å tenke igjennom er hvilken rase man velger. Ikke alle raser har like sexfikserte hannhunder -sjekk dette før man anskaffer hund!

Når man skal flytte i blokk og har hund burde man vel tenke seg to ganger før man flytter? Klart det går an! Jeg ville ha lært hunden å bo i bur hvis han går løs på inventaret når det er løpetid. Tviler på at dyrlegen vil godta flytting som grunn god nok til kastrering...

Noen synspumkter fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Vinga!

Det stemmer det de andre skriver her, man får ikke sånn uten videre kastrere en hannhund.

Du må ha veldig gode grunner til det.

Dersom du har en veldig aggressiv og vanskelig hund kan det være siste utvei før avlivning.

Ellers kan hunden bli kastrert dersom en sykdom krever det, for eksempel testikkelkreft.

Er du i tvil bør du snakke med en veterinær og høre hva han sier icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har snakket med en veterinær, og hun ga meg bare prisen og spurte hvorfor jeg ville gjøre det.

Jeg sa som sant var at hunden blir helt vill når han lukter løpsk tispe, han biter, knurrer, glefser, pisser, hyler....

Og sånn kan vi ikke ha det.

Og ærlig talt så kvitter jeg meg heller med hunden enn å la være å flytte fra der vi bor nå....

Selv om jeg er kjempeglad i hunden, så vil jeg ikke sette dens behov foran mine/våre.

Hadde det vært et barn hadde jeg gjort det uten tvil, men en hund?.... Vel, nei.

Så får jeg ikke kastrert ham så har vi et problem!

*hmmm, har jo en onkel som er dyrlege jeg....*

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har selv en tispe og en hannhund, og er helt enig i at hvis hannh. blir superstressa og stikker av hver gang det er løpetid i nabolaget, ja så hadde jeg jammen kastrert min også!

MEN; det finnes også at alternativ; nemlig kjemisk kastrering, dersom man skal bruke hunden i utstillinger og annet. Da får man jo prøvd om adferden endrer seg, og kan ta stilling til om man virkelig vil ha en kastrert hund. Virkningen sitter i hunden i ca 3 mnd. og man rekker jo å se om han forandrer seg... Denne sprøuta bør settes 2-3 uker før det er ventet løpetid, så det er kanskje en ide å høre med naboen om når løpetiden er forventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Qlio

Jeg har selv vært en utrolig stolt eier av verdens flotteste nuffegutt (i mine øyne, ikke dommerens), "mors" lille øyesten.

Gullet mitt utviklet ett ganske hett forhold med de fleste tispene, han hadde kun en oppgave her i livet, og det var og bedekke alt som kunne bedekkes (dette gjaldt kun tisper, ikke mennesker). Jeg kan love deg at dette er ganske slitsomt!!!

Det manglet ikke på trening, gutten ble trent i lydighet, agility, vann og bruks i tillegg til generell miljøtrening.

Men så fort det kom en liten snuppe forbi, kunne jeg like gjerne vært luft. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har blitt dratt ned av den hunden i skogen og på veien, til manges store fornøyelse (for det ser nok unektelig litt festlig ut *ler av det i dag*).

Etter 4 år orket jeg ikke mer.

Da hadde jeg prøvd det meste, unntatt kastering.

Han ble først kjemisk kastrert. Dette ble gjort i samråd med vetrinær og oppdretter. Jeg fikk beskjed om at hvis dette ikke påvirket hans adferd, ville mest sannsynlig ikke full kastraksjon ha noen effekt heller.

Det ble faktisk bare litt bedre, men litt var nok.

Jeg var klar over "farene" ved kastraksjonen, men var fast bestemt på at jeg skulle gjennomføre dette.

At jeg ikke hadde gjort dette før!!!

Plutselig fallt alle brikkene på plass...

Alle øvelser jeg hadde slitt med i 4 år (jeg trodde tilslutt han var døv, for han hørte jo aldri på meg!!!), satt plutselig som spikret.

Jeg kunne jo nesten styre han med en finger, PÅ AVSTAND!!!

Jeg kunne ha han løs, og han kom når jeg ville. Det var aldri noen problem å ha han med meg ut, enten på besøk eller i byen. Folk misunte meg kontrollen jeg hadde (de skulle bare sett meg før *ler*).

Noen utstillingshund var han aldri, selv om han syntes det var stas og være der. Det var jo som en eneste stort koldtbord i hans øyne! Så dette var ikke noe tap.

Noen mnd. etter kastraksjonen dro vi på utstilling for å kikke, og for min del se om jeg virkelig hadde den kontrollen jeg trodde og håpet. Dette var det nest verste jeg kunne utsette meg for tidligere. Her passerte vi testen med glans.

Siste test var å gå gjennom Oslos gågater med slakt bånd. Han overså små barn med is, gatemusikkanter og andre hunder.

Gjør det som føles rett for deg,

snakk med veterinær/oppdretter,

og lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Janna

Qlio, nå fristet du meg til å løpe til veterinæren med han idag... Men vi må vente til vi får råd...

Så flott at hunden din ble roligere! Får jeg spørre hvilken rase han er??

Min er cairn terrier..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei.

jeg stusser litt når jeg hører beskrivelsen du har av hunden din.

har du tenkt at det har noe med dominans/lederskap å gjøre?

hvis du er lederen i "flokken",og er så konsekvent som lederen er/skal være ,skal det ikke forekomme at han oppfører seg som han gjør.det kan kanskje være bedre hvis du lærer deg hvordan du skal bli en bedre leder enn å kastrere han..husk-det er du som skal oppføre deg som en hund ovenfor han -ikke han som skal oppføre seg som et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot kastrering av hunder (og andre dyr)

Hvorfor skal vi mennesker og "hengivne" hundeeiere sette oss til doms over dyret og frata det en elementær drift???

Hva om foreldrene til unge gutter tenkte samme tanken...... "nei, jeg vil ha en snill og rolig sønn som ikke flyt etter jentene" og så - SWOSJ........

Dersom en ikke er i stand til å ta seg av hunden sin på alle områder på godt og vondt, og velger lettvinte løsninger for seg selv - ja da bør man slett ikke ha dyr i det hele tatt mener jeg.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ojda anonym, det var jammen bastant! Her i huset går jeg ikke rundt og oppfører meg som en hund ovenfor min hund. Jeg er ganske enkelt menneske, og henne er faktisk en hund. Så enkelt kan det være...

Ikke er vi en ulveflokk heller. I vårt hjem er vi en samling "individer" som lever sammen, og jeg tenker aldri på noen rangorden eller at jeg skal gå som leder. Vi samarbeider, enkelt og greit.

Siden lederskapsteorien ikke kan bevises på noen som helst måte, kunne du kanskje være litt mer ydmyk i din holdning...? Det finnes flere ideer.

Jeg synes kastrering er greit jeg. Hvis ikke hunden skal stilles ut, eller avles på, ser jeg ingen grunn til ikke å kastrere den hvis det er grunn til. Hvorfor ha en tispe som styres fullstendig av løpetidssyklysen, og ikke er "tilgjengelig" store deler av året når det kan unngås? Det finnes noen tisper som er sånn.

Eller hannhunder da, de er ofte værre. Hvorfor skal de måtte styres fullstendig av sine drifter osv., hvis det ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda anonym, det var jammen bastant! Her i huset går jeg ikke rundt og oppfører meg som en hund ovenfor min hund. Jeg er ganske enkelt menneske, og henne er faktisk en hund. Så enkelt kan det være...

Ikke er vi en ulveflokk heller. I vårt hjem er vi en samling "individer" som lever sammen, og jeg tenker aldri på noen rangorden eller at jeg skal gå som leder. Vi samarbeider, enkelt og greit.

Siden lederskapsteorien ikke kan bevises på noen som helst måte, kunne du kanskje være litt mer ydmyk i din holdning...? Det finnes flere ideer.

Jeg synes kastrering er greit jeg. Hvis ikke hunden skal stilles ut, eller avles på, ser jeg ingen grunn til ikke å kastrere den hvis det er grunn til. Hvorfor ha en tispe som styres fullstendig av løpetidssyklysen, og ikke er "tilgjengelig" store deler av året når det kan unngås? Det finnes noen tisper som er sånn.

Eller hannhunder da, de er ofte værre. Hvorfor skal de måtte styres fullstendig av sine drifter osv., hvis det ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vinga:

Min hund er verdens vakreste nuffegutt (Newfounlandshund).

Anonym (ang. lederskap):

Det er ikke alltid at dette fungerer! På tross av godt etablert lederskap og masse trening "tapte" jeg (som regel alltid) kampen mot de andre damene i hans liv. Men "JA", dette må også prøves!!!!

10na:

Synes du at man skal unnvære samvær med andre dyr (f.eks treninger) fordi hunden din ikke takler dette? Nei, takke meg til å kastrere gutten, og la han få nye de gode stundene med andre mennesker og dyr!

Uansett hva dere velger, vit at dere har prøvd alt før dere går til dette skrittet. kontakt erfarne hundefolk, snakk med vetrinær så kommer dere nok frem til en løsning som er riktig for dere!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ble kastrert av medisinske grunner, og jeg har ingen positive erfaringer med det. Selve operasjonsprosessen ble foretatt på veterinærhøyskolen og han må nok ha blitt skikkelig skremt for etter denne opplevelsen kunne han begynne å reagere negativt på enkelte mennesker. Etter operasjonen hadde han mye smerter og det tok lang tid før han kom seg. Han sluttet å spise og var utilpass og "trist" i flere måneder. Adferdsmessig ble hunden min MER utagerende mot andre hannhunder.. Jeg er klar over at det kan være nyttig for noen, men kastrering trenger ikke være bare en "solskinnshistorie". Hundetreneren vår hadde hørt om flere lignende tilfeller. Jeg synes kastrering ofte brukes som en lettvint løsning i stedet for å jobbe med hunden sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...