Gå til innhold

Spiser dere middag sammen med barna hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min kommer som regel ikke hjem fra jobb før 1800 de fleste dager. Jeg er hjemme fra jobb ved 1600 tiden. Da pleier jeg å begynne med middagen og gir sønnen min på 1,5 år middag ved 1630-1700 tiden. Etter han har lagt seg lager jeg middag til mannen min og jeg.

Hvordan gjør dere det?Er det galt att vi liker å ha koselig middag bare vi to etter att gutten vår har lagt seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser sammen ja.. Det er jo litt trist for den gutten og spise alene - selv om dere holder han med selskap.

Vi spiser middag når vi begge er kommet hjem - og ofte er ikke det før halv seks. Middag er en sosial greie som det er viktig at hele familien er samlet under mener jeg.

Det å spise etter at barnet har lagt seg, tror jeg nesten ikke vi har gjort noen gang.. Syntes det var litt egoistisk jeg..

Skrevet

Spiser som regel sammen med henne, men noen ganger venter vi til hun har lagt seg fordi det er mest praktisk sånn.

Synes jo middagene sammen alle sammen er de beste jeg da, men forstår jo at dere må gjøre det sånn da ikke barnet kan vente til etter klokken 18 med å spise middag. men du kunne jo kanskje ta en liten mat bit sammen med han, så han får liksom litt av den familie middag følelsen :-)

Skrevet

Snuppa vår er 11 mnd. Hun får mm tidlig om morgenen, frokost kl 08, lunsj 11:30, grøt kl 15 og spiser middag med oss kl 18-18:30. Så legges hun en time etter. Vi synes det er viktig å få et sosialt måltid alle sammen. I helgene prøver vi å spise sammen til alle måltider.

Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen. synes det er vikitg med minst et felles samlingspunkt. men vi er så heldige at vi kan spise middag sammen klokken 16.00 når mann kommer fra jobb og jenta vår kommer fra bhage. når babyen vår begynner med middag skal hun også spise sammen med oss.

og forresten, det hender at pappan og jeg koser oss med noe ekstra fredag- eller lørdagskveld i blant. f.eks at vi spiser en enkel suppe eller grøt sammen tidligere på dagen og at vi voksne spiser biff eller thai/kinamat ( som banet ikke liker uansett) etter at barna har lagt seg. innrømmer at det er deilig i blant ja ;)

Skrevet
Det å spise etter at barnet har lagt seg, tror jeg nesten ikke vi har gjort noen gang.. Syntes det var litt egoistisk jeg..

Hvorfor det?

Skal ikke foreldre "ha lov til" å gjøre noe som helst for bare sin egen del? Må alt foreldre gjør inkludere barna?

Skrevet

Heisan

Her i huset er middagen "hellig", den skal inntas med alle husets medlemmer samlet - her snakker vi om dagen som har vært og hva vi skal gjøre resten av dagen :) Vi legger opp til å ha god tid og ro rundt oss. Dette er en fin anledning til å gi hverandre oppmerksomhet, "viktig" informasjon blir alle familiemedlemmene til del, og vi ser humøret til alle sammen og kan her plukke opp om det har skjedd noe spesiellt i barnehagen eller på skolen. Vi dekker på og rydder opp sammen, og barna hjelper til med middagslaging etter tid, behov og evne ;) Fin samlingsstund for hele familien :)

Vi er jo heldige å kunne spise samlet til "normal" tid, i 16-17 tiden - jeg ser problemet med å skulle vente med middagen til i 18 tiden, her må i såfall måltidene disponeres annerledes. En spesiell kosestund sammen alle tre kan dere kanskje ha på annet vis, eller at dere spiser middag når poden spiser kvelds:)

Skrevet

Tror kanskje jeg ville flyttet middagen for hele familien til klokken 18. Rart med det, gode middagsvaner (som alle andre vaner) bør innarbeides så tidlig som mulig. Barnet kan heller får et lett måltid i 16 -tiden i tillegg hvis det er behov for det. Datteren min får frukt når hun kommer hjem fra barnehagen fordi det er en stund til middag.

Skrevet

Enig med Varja, slik gjør vi det også. Barna (4 og 5 år) får gjerne en yoghurt el. brødskive etter barnehagen hvis de er sultne, og så spiser vi middag sammen senere (gjerne etter barne-tv). I helgene hender det derimot at pappa'n og jeg koser oss med god mat og vin etter at barna har lagt seg.

Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen, og det er vårt eneste felles måltid. Når mannen min jobber sent, spiser jeg og datteren min middag sammen, så får pappa varme det opp senere.

Vet ikke hvordan dere skulle løst det annerledes, jeg. Varja foreslår å flytte middagen til 18, men det er vel ikke noe deilig for barnet å legge seg med stappmett middagsmage?

Skrevet

Vi legger han jo 1930 så, da kan vi jo prøve å spise 1800?

Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen. De dagene samboeren jobber sent spiser jeg middag sammen med dattera og sønnen min. Han spiser middag på jobb da som regel...

Skrevet
Vi legger han jo 1930 så, da kan vi jo prøve å spise 1800?

Det høres fint ut! :)

Skrevet

Hos oss spiser vi middag sammen.

Hva med å gi noe frukt el.l. når dere kommer hjem og la middagen bli kveldsmat, regner med at han skal ha mat en gang til etter middag når dere spiser kl. 16.30.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Her spiser vi sammen, om det lar seg gjøre. Jobber min mann overtid, så spiser han alene når han kommer hjem. Jeg syns det er viktigere å holde barna med selskap, enn å holde en voksen mann med selskap. Og det har jeg gjort siden barna var ca 1 år gamle.

Men vi kan kose oss med sen middag av og til, men det er ikke så ofte.

Det er andre måter de voksne kan kose seg på, og ejg er litt for at barna skal læres tidlig opp at middagen er en samlingsstund for hele familien.

Skrevet
Mannen min kommer som regel ikke hjem fra jobb før 1800 de fleste dager. Jeg er hjemme fra jobb ved 1600 tiden. Da pleier jeg å begynne med middagen og gir sønnen min på 1,5 år middag ved 1630-1700 tiden. Etter han har lagt seg lager jeg middag til mannen min og jeg.

Hvordan gjør dere det?Er det galt att vi liker å ha koselig middag bare vi to etter att gutten vår har lagt seg?

Da barna var små spiste vi alle måltider sammen med dem, bortsett fra lørdag kveld, da hadde vi kjærestemiddag. Nå spiser vi alle måltider sammen. Nyt å spise alene dere, det hender jeg savner det litt nå ;)

Skrevet
Jeg syns det er viktigere å holde barna med selskap, enn å holde en voksen mann med selskap.

Nå spiser man vel middag sammen med folk fordi man synes det er hyggelig, ikke fordi man skal "holde dem med selskap".. Eller?

Det er andre måter de voksne kan kose seg på, og ejg er litt for at barna skal læres tidlig opp at middagen er en samlingsstund for hele familien.

Det kan det jo gjerne være etter hvert, men det haster jo ikke sånn å begynne med det, vel...(?)

Så lenge barna legger seg så tidlig er det jo naturlig at foreldrene hygger seg med med f.eks et måltid sammen etter at de har lagt seg.. Om man kaller dette middag eller kveldsmat er vel ikke det store poenget.. (?)

Skrevet

Noe av det jeg husker best fra barndommen er måltidene vi hadde sammen. Vi spiste alltid frokost sammen (alle sju!), og moren min dekket bordet om kvelden slik at det skulle gå raskere om morgenen. Middagen sto på bordet klokka tre, men vi spiste uten far, som jobbet lenger. Kveldsmaten spiste vi også sammen. Lørdager hadde vi hjemmelagd pizza om kvelden, og søndags morgen spiste vi stor, lang frokost.

Min mor var hjemmeværende, så da går det an å ha det slik. Skulle egentlig ønske vi fikk til å samles på denne måten også.

Skrevet

Middag hele familien er koselig, og noe vi kommer til aa tilstrebe, selv om mannen min slutter paa jobb kl. seks og ikke er hjemme foer halv syv-syv. Men det er kanskje vanskelig aa gjennomfoere hver dag naar barnet er saa lite som ett-to aar, siden det er rett foer leggetid, men man kan kanskje gi barnet frukt eller yoghurt eller annen lett kveldsmat da slik at h*n kan faa vaere med de voksne ved bordet?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Nå spiser man vel middag sammen med folk fordi man synes det er hyggelig, ikke fordi man skal "holde dem med selskap".. Eller?

Det kan det jo gjerne være etter hvert, men det haster jo ikke sånn å begynne med det, vel...(?)

Så lenge barna legger seg så tidlig er det jo naturlig at foreldrene hygger seg med med f.eks et måltid sammen etter at de har lagt seg.. Om man kaller dette middag eller kveldsmat er vel ikke det store poenget.. (?)

Ok, jeg syns det er kjempe koselig å spise middag sammen med mine barn, og derfor må jeg ikke vente til min mann kommer hjem. Som regel spiser vi samlet middag kl. 16.30, men jobber min mann overtid spiser han som sagt alene.

Her i huset startet vi med fellesmiddag da barna var rundt 1 år, og slik har det vært siden. Når folk vil begynne med det, får være opp til hver og en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...