Jens Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Det lurer jeg på? Spiser de både grønnsaker, kjøtt og poteter hver dag, eller holder det med fiskepinner en dag, og kjøttkaker en anne. Sønnen min vil ikke spise grønnsaker, eller poteter.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Min ettåring er ikke glad i poteter, men spiser det av og til. Grønnsaker mauler han. Egentlig spiser han det vi gir han, heldigvis. Om da en dag ikke vil ha poteter - eller leverpostei - er det greit. Han får så mye annet bra i seg. Som voksne, har også barn ting de ikke liker, men vi aksepterer ikke at det ikke blir smakt på. Å genrelt ikke like grønnsaker, synes jeg høres nykkete ut, så mye forskjellig varianter og tilberedningsmetoder som finnes.
Jens Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 Men, utenom middagen spiser han hver dag brødskiver, leverpostei, frukt, melk, yogurt, samt middagsglass med grønnsaker og poteter og sanasol, så han får jo i seg det han skal hver dag?
Gjest Gjest_grønt_* Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Snuppa vår på 19 mnd spiser det meste, men varierer likevel veldig. En dag kan hun spise bare poteter, en dag bare brokkoli, men hun må som gjest over her smake på alt på tallerkenen. Som regel spiser hun godt av både kjøtt/fisk, potetene og grønnsakene. Hun er heller ikke, i likhet med oss, like sulten hver dag - og når spisingen går overtil å leke og søle med maten tas tellerkenen vekk og hun får gå fra bordet.
Elle Melle Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Hvordan i alle dager kan dere si at en på 1.5 MÅ smake på alt på tallerkenen? Hvordan gjøres det i praksis da? Eneste alternativet her ville vært å fysisk tvinge opp munnen hennes og stappet maten inn mens hun gråt og brakk seg, for hun nekter å putte ting i munnen hvis hun ikke vil ha det. Har dere veldig medgjørlige barn eller?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Jeg har en sønn som er like gammel som Jens' gutt. Han er innmari glad i mat, og spiser det meste. Da er det selvfølgelig lett for oss å si at det er viktig å ikke stresse med mat... Vi lar ham spise det han vil fra tallerkenen. Som regel forsvinner yndlingsbitene først, og så resten etterpå. Siden vi har hatt det såpass enkelt, har jeg ikke så mange tips å komme med, men da jeg leste innlegget ditt, Jens, tenkte jeg at det kanskje kunne være en idé å mose grønnsakene. Når gutten din er blitt så stor, trenger han strengt tatt ikke å spise mos, men siden du skriver at han spiser middagsglass, kan det jo hende at han må vennes litt gradvis til grovere konsistens på maten? Ertemos (kok frosne erter, mos med stavmikser, bland i litt smør og melk) er kjempegodt og har flott farge, rotmos med poteter, kålrot og en gulrot eller to er søtt og godt - mange muligheter hvis du har en stavmikser
Tarí Númenessë Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Mini Tarí spiser det meste av middagsmat, men moser poteter og grønnsakene helt. Gir henne ikke kjøtt som kan være seigt som feks kotletter eller kjøtt som er krydret i utgngspunktett/marinert osv.
Gjest Mum90 Skrevet 12. april 2013 #8 Skrevet 12. april 2013 Vår jente har akkurat begynt å spise litt selv på lunsjen, middagen og kveldsen. Får grøt på morgenen, og er ikke så flink med skje enda så vi hjelper henne der. Ho er 21 mnd. Spiser bra generelt så prøver å la hver å ikke stresse hvis hun ikke spiser maten sin, men er litt vanskelig for alle foreldre vil jo at barnet dems skal spise. Noen andre som har det slik? At dere blir stresset i slike situasjoner? Hvordan "takler" dere dette? Takk for svar.
Gjest Marmot Skrevet 12. april 2013 #9 Skrevet 12. april 2013 Sønnen min spiste det samme som meg da han var 1,5 år, og lenge før også. I perioder har han vært ekstremt småspist, for meg er det viktig å ikke gjøre noe poeng ut av hvor mye eller lite han spiser. Jeg oppfordrer til å smake på ting ved å si "Oj, denne blomkålen var kjempegod, den burde du smake på!" men ikke noe mer enn det. Å tvinge ham til å smake på alt er helt uaktuelt. Det er helt greit at han den ene dagen spiser bare blomkålen, dagen etter spiser litt gulrot, litt potet og litt kjøttkake, og dagen etter der igjen spiser bare fisk og mais. Dersom han spiser ingenting til middag, tilbyr jeg kveldsmat med proteinrikt pålegg.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #10 Skrevet 12. april 2013 Dette er en eldgammel tråd... Anonym poster: 02192eccc33541401f2532b07a09a363
Gjest Marmot Skrevet 12. april 2013 #11 Skrevet 12. april 2013 Oj, det så jeg ikke før jeg hadde svart.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2013 #12 Skrevet 12. april 2013 Men du svarte på mitt innlegg og det er fra i dag, mi jente spiser veldig bra generelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå