Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jeg har bare pleid å bake to sorter til jul, hvite julekakemenn og pepperkaker, men i år tenkte jeg å utvide repertoiret litt, men jeg vet ikke helt med hva. Så for å få litt inspirasjon spør jeg: Hvor mange og hvilke sorter pleier dere å bake til jul?
**Anne*** Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Alt for mange. Sortene varierer litt, men disse er alltid med Hvite kakemenner Peppernøtter Fingerkrem Krumkaker Maryland cookies Brune Pinner Kvernkaker Havreflarn Vepsebol Ellers lager jeg alltid Delfiakake Sukkertøy flesk Brente Mandler Peppermyntekonfekt Cornflakes konfekt
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Men hva er dette? Fingerkrem Brune Pinner Kvernkaker Vepsebol
Karamba Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Disse lager vi til jul: kakemenn pepperkaker krumkaker pleskener havreflarn kransekakestenger sandkaker Varierer litt fra år til år, som regel lager jeg 4-5 sorter...
Arkana Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Fast julebakst: - fyrstekake - pepperkaker - kransekakestenger - brune pinner/kolastenger - kokosmakroner - kongelige nøttekaker Ellers hender det vi prøver ut nye sorter, eller baker en/flere av de vi pleide å bake tidligere (men ettersom vi barna har blitt eldre har kaker blitt mindre interessant): marengs, fruktkake, sveitsisk konfekt, hvite kakemenn, sandkaker, prikken over i'en (en slags mørdeigskjeks med syltetøyfyll) osv.
Arkana Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Men hva er dette? Fingerkrem Brune Pinner Kvernkaker Vepsebol ← Jeg vet ikke hva de tre andre er, men brune pinner er i allefall kjempegode kjeks. Kalles også kolastenger (fra svensk, kola=karamell). Et tygg og du er hekta. Kolastenger/Brune pinner 200 g smør 200 g sukker 2 eggeplommer 1 ss lys sirup ½-1 ts kanel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 300 g hvetemel perlesukker/hakkede mandler Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.
**Anne*** Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Men hva er dette? Fingerkrem Brune Pinner Kvernkaker Vepsebol ← Fingerkrem kjeks er noen hvite kjeks med rosa smørkrem i midten. Kvernkaker er en mandeldeig som kjøres gjennom kakekvern til små kranser Vepsebol er marengs med biter av sjokolade og mandler inni. Brune pinner har jo Arkana allerede forklart.
**Anne*** Skrevet 20. november 2006 #8 Skrevet 20. november 2006 Fingerkrem kjeks • 400 gr hvetemel • 100 gr potetmel • 300 gr TineSmør • 100 gr sukker • 1 egg • 2 ss TINE Kremfløte • 1 ss bakepulver • 2 ts vaniljesukker Glasur/fyll: • 500 gr melis • ½ plater delfiafett , smeltet Slik gjør du I stekeovnen ved 180°C, ca. 12 minutter Rør smør og sukker hvitt, tilsett egg, fløte og mel blandet med bakepulver og vaniljesukker. La deigen stå kjølig, gjerne natten over. Elt så deigen jevn og trykk ut små rundinger med et lite glass el. Stekes svak gyldne. Avkjøl på rist. Bland sammen melis og avkjølt fett og smak fyllet til med noen dråper f eks romessene, sitronessene eller kakaopulver. Hvit glasur kan gjerne farges med konditorfarge Legg sammen to og to kjeks med glasur i midten (som lim)
**Anne*** Skrevet 20. november 2006 #9 Skrevet 20. november 2006 Vepsebol 3 eggehviter 250 gr. sukker 2 ts. vaniljesukker 150 gr. mandler 125 gr. hakka sjokolade Eggehviter og sukker piskes stivt. Mal mandlene og hakk sjokoladen. Bland resten av ingrediensene lett sammen med eggehvite/sukkerblandingen. Settes med teskje på bakepapirkledd plate. Steketid: 5-10 minutter, 175 grader, midterste rille.
Helen Skrevet 20. november 2006 #10 Skrevet 20. november 2006 I år skal jeg ikke bake så mye, har store problemer med armer og nakke, men noe blir det - Kransekake - Krumkaker - Pepperkakehus - Negerboller Tror det var alt, ellers får jeg goro og litt andre småkaker av min kjære bestemor
Gjest Gjesta Skrevet 20. november 2006 #11 Skrevet 20. november 2006 Vi pleier å ha pepperkaker konfektkaker kokosmakroner mandelkaker krumkaker brente mandler lefser havregrynskuler og sikkert noe mer også...
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #12 Skrevet 20. november 2006 skal vi se... karamellkaker pepperkaker melkekjeks(hvite kakemenn) ristopper lussekatter tykklefse
Gjest Gjest_hmm..._* Skrevet 20. november 2006 #13 Skrevet 20. november 2006 Jeg lager bare tre typer.... Ristopper Kakemenn kjøskaker
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #14 Skrevet 20. november 2006 Jeg lager: pepperkaker (som barna pynter med nonstop og seigmenn) kransekakestenger sjokolade-rullekake Resten kjøpes. Og det er det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå