Gå til innhold

Montessori og Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet litt om dette? Jeg sitter og Googler litt, men synes det pakkes inn så mye på hjemmesiden til Montessori blant annet, jeg er ute etter litt mer "harde fakta" :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått både på steinerskole og offentlig skole, og jeg kjenner mange som har gått på steinerskole, så kan fortelle litt om mine erfaringer:

de første årene er det mye lek, sang, skuespill osv. Men når man kommer opp i klassetrinnene blir nivået høyt og man lærer å jobbe på en veldig selvstendig måte. Man jobber med et prosjekt i en avgrenset periode, en arbeidsmåte som offentlige skole enkelte steder også har begynt med. Jeg har studert med mange fra steinerskole og ser at de har lært mye gjennom slikt selvstendig prosjektarbeid. De har i tillegg en glede ved faget. Siden det ikke er karakterer er ikke presset så stort. Men de jeg kjenenr var veldig motivert for fagene og trengte ikke karakterjaget for å lære seg mye.

Ulempen med steinerskolen er jo at det er veldig avhengig av gode lærere for å få et godt utbytte. Man har feks ikke lærebøker på samme måte som på vanlig skole. Og så er det også en del "problembarn" som begynner på steinerskolen siden de ikke passer inn i den offentlige skole. Det påvirker læringsmiljøet og kan gjøre det litt urolig i klassen.

Vår statsminister som snakker så varmt om enhetsskolen har jo selv gått på steinerskole. Det er på slike privatskoler det er rom for tilpasset undervisning. I den offentlige skole blir man lempet gjennom uavhengig av hvilken motivasjon man ender opp med osv. Jeg gikk desverre bare på steinerskole de første årene. Vet ikke noe særlig om montesorriskolen.

Skrevet

For meg blir dette å betale for at barna skal bli sære..

Skrevet
For meg blir dette å betale for at barna skal bli sære..

Nei, det blir barna ikke.

Dog er ikke Steinerskolen å anbefale når barna når ungdomsskoletrinnet.

Skrevet

Kjenner folk som er veldig fornøyd med Montessori, men jeg aner ikke hvordan det fungerr om man ikke har barn som er motivert for å lære visse fag.

Vennene mine tok banret sitt ut av steinersklen, synes ikke skolen fulgte opp bra nok. Stor utvikling nå som hun går i vanlig skole.

Lærere jeg kjenner sier mange barn som kommer over i vanlig skole fra steinerskole har læringsproblemer. Ikke at de har fått de der, men mulig de ikke fanges så godt opp?

Skrevet

tror jeg ville foretrukket Montesorri, de følger mer den Norske læreplanen, selv om de er litt friere/underviser på en litt anenn måte (etter som jeg har hørt i alle fall)

Skrevet

Foerste gjest svarte veldig godt, synes jeg. Gikk selv paa Steinerskolen til ut ungdomsskolen. Jeg hadde ingen problemer med overgangen til offentlig skole, og var heller ikke noe problembarn med laeringsvansker. Tvert i mot hadde jeg talent for bl.a. spraak, og Steinerskolen ga meg mulighet til aa komme lengre enn det mine medelever i offentlig skole hadde kommet i f.eks. tysk. MEN: Steinerskolen er veldig laerer-avhengig. Vi hadde noen kjempeflotte og dyktige laerere som virkelig inspirerte elevene i enkelte fag. Saa hadde vi noen mindre gode laerere, som ikke klarte aa holde styr paa elevene, ga oss masse fritimer etc. Men alt i alt har jeg positiv erfaring med Steinerskolen og kommer til aa vurdere den lokale Steinerskolen for vaare barn.

Skrevet

Vil ogsaa legge til at hoeytider ble feiret paa en utrolig bra maate, saerlig adventstiden og jul. De er virkelig flinke til kulturelle ting - sang, musikk, skuespill, "dans" (eurytmi). I tillegg laerte vi masse haandarbeidsformer som elever i offentlig skole noen ganger gaar glipp av: metallsloeyd, sloeyd, tegning og maling paa hoeyt nivaa, i tillegg til strikking/sying osv. Lagde ting der som jeg fortsatt er veldig stolt av! Og jeg er ikke spesielt flink med hendene. For foreldre som er opptatt av det estetiske og av aa utvikle barnas skaperevner og kreativitet synes jeg de absolutt boer vurdere Steinerskolen.

Skrevet

Slik jeg har oppfattet det er det store forskjeller på Steiner- og Montessoripedagogikk. Som beskrevet av flere stimulerer Steinerskolen i stor grad til kreativitet og utfoldelse innen kunstneriske fag.

Montessoripedagogikken har ikke den tilnærmingen, slik jeg har forstått.

Her står læring i fokus, og et viktig element er tanken om at barn er åpne for å lære bestemte ting på ulike tidspunkt. I Montessoriskolen søker man å la barna lære ting når de er klare for det, ikke når klasseopplegget tilsier det.

Jeg vil derfor tro at begge tilnærminger (S og M) gir selvstendige barn som er vant til å ta ansvar for egen utvikling. Men min tolkning er at man heller får skoleflinke enn kreative barn utav Montessoriskolen.

Montessoriskolen i Oslo pleier forøvrig å ha åpen dag hver høst, da er det sikkert mulig å danne seg et bilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...