Gå til innhold

Studere i et annet land

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har en datter som går andre året på vidregående nå.

Til neste år har hun lyst å studre på Bali.

Hvordan går en frem, og er det noen sider jeg kan lese litt mer om dette på.

Noen som hvet hvor mye slikt koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde også det etter videregående, det var dyrt og fullstendig bortkastet tid. Bare en masse mennesker som vil feste og turisme. Bruk heller året og pengene på noe mer forniftig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel nesten som å studere på f.eks ayia napa :)

Men siste året på vgs synes jeg man bør ta hjemme, det er da kullet blir sveiset sammen og man kanskje får nye erfaringer i livet på godt og vondt. Da er det bedre å ta et slikt år etter vgs, noe som mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært et år utenlands da jeg gikk på vgs, og selv om jeg ikke en gang fikk året godkjent, var det så langt fra bortkastet som mulig!

(Og det er vel ikke SÅ viktig å bli sammenspleiset med et kull du aldri mer skal gå med,eller?)

Uansett:

Disse er gode non profit organisasjoner, som jeg bare har hørt godt om! (de sender ikke til Bali riktignok, men det er kanskje mindre viktig hvor man reiser?)

Afs

Youth for understanding

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å studere i utlandet kan være veldig givende, men jeg ville ha valgt et sted hvor hun kunne tilegne seg gode språkkunnskaper i et for henne relevant språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg det ble litt mye surr her. Flere som svarer på forskjellige spørsmål.

Vil datteren din være utvekslingselev til neste år? Altså 3.klasse vgs? Dette er i tilfelle mulig gjennom de organisasjonene gjest linker til (AFS, YFU, Speak etc). Men tror det er veldig vanskelig å få 3.klasse godkjent. Hun må da gå 3.klasse når hun kommertilbake i Norge igjen. Selv om noen vil si at det er å miste et år, vil jeg som har vært utvekslingselev selv si at det er å vinne et år.. Særlig hvis hun lærer et nytt språk!

Men når du skriver Bali tenker jeg med en gang at du mener året etter at hun er ferdig med vgs, og da er det første gjest sine linker blir relevante.

Jeg er delvis enig med de her som sier "hva er vitsen?" fordi det er en haug nordmenn som drar til Bali hvor de får et turistifisert inblikk i kulturen. Det vil være mye mer givende å være utvekslingselev eller å studere i utlandet på egenhånd senere. Men på den andre side - om datra di ikke har lyst til å dra til utlandet alene er jo Bali ypperlig. Er hun dessuten glad i å drikke og feste kommer hun til å få det kjempegøy...

Lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan neppe ta videregående på Bali, da hun ikke vil få godkjent året som et 3. år på videregående. Jeg kjenner ikke til at der er skoler på Bali som utveksler med Norge. Men vår datter hadde for to år siden ei jente fra Jakarta i sin klasse, så det er nok mulig å utveksle til Indonesia, hvis det er interessant.

Men etter at hun er ferdig med videregående, er det mulig å studere på Bali. Se gatewaycollege.no for info om denne. Datteren vår gikk der, og hadde et spennende og lærerikt semester der. Vel var det mye "liv", men hun var relativt moden og det gikk veldig bra og hun gikk ut med gode karakterer på forberedende. Hun er nå klar for et fireårig studium i Australia, som starter over nyttår. Så hvis hun er i stand til å ta vare på seg selv, og litt fornuftig, er det en fin erfaring å ha med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hva det halvåret kostet, men hun fikk omtrent det samme fra lånekassa som det hun hadde i utgifter. Etter bestått eksamen ble deler av lånet gjort om til stipend, og hun satt vel igjen med ca. 40 000 i lån?

Hilsen meg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min tok exphil på Bali, og hun hadde ingen problemer med å få gode karakterer + ha det gøy. Selv tok jeg grunnfag i Vietnam, og hadde ingen problemer med å få gode karakterer + ha det gøy.

Det koster jo, men det er verdt hver eneste krone. Jeg ville gjort det igjen på no time, selv til det dobbelte av prisen.

Er ikke helt sikker på hva det koster til Bali, hør med utenlandsseksjonen på administrasjonsbygget på Blindern (det store, høye, røde murbygget)

Nå er det jo slik på universitetet at man ikke lenger må ta exphil og exfac først. Disse fagene er nemlig innlemmet i det som nå kalles årsenheten (sammenslåing av exphil/fac + grunnfag). Dette går over et år, og man kan bygge det sammen som man vi, så lenge man tar alle fagene som kreves i løpet av det året.

På den måten, er ikke datteren din begrenset til å reise til Bali, hun kan reise mange steder!

Kulturstudier tilbyr reiser til Vietnam (psykologi og utviklingstudier), India (religionshistorie og sosial antropologi) og Nicaragua (Spansk og Latin-amerika studier + arbeid med slumbarn). Kost og losji for et opphold på bortimot 3 måneder koster ca 30K. Til gjengjeld er det veldig billig å leve der nede. Noe som selvfølgelig også gjelder Indonesia, hvis hun reiser til Bali.

Det finnes andre selskaper også, Gateway tror jeg driver med sånt også.

Det dere må sørge for, er at hun er immatrikulert ved et universitet. Dersom hun ikke kommer inn (man søker rett på årsenheten), er det likevel mulig å reise, for man kan ta enkeltemner som glir inn i en bachelor grad når hun kommer inn. Alt det der forklarer de mye bedre på Blindern.

Snakk med SV- infosenter (i foajen på Eilert Sundts hus - rett ved siden av der blåtrikken stopper) og utenlandsseksjonen på admn-bygget.

De utgiftene dere må se for dere er:

Avgift til kost og losji (da er frokost og lunsj hver dag - helg, + rom inkludert)

Flyreise

Vaksiner

Opphold - alle disse landene er veldig billige å leve i. Middag ute får du får 10,-

Bøker

Dersom hun blir immatrikulert, har hun rett på studielån, og dette bør holde. Hvis hun er interresert i å ha godt med penger, kan hun jobbe på sommern og tjene opp en slant i tillegg til studielånet.

Det blir selvfølgelig hva man gjør det til. Mange drar for å drikke, men jeg tør påstå at dette er de samme som ville drukket uten å gjøre noe fornuftig uansett hvor de var i verden. Dersom man er ute etter ferie, er det bedre for datteren din å jobbe og skaffe seg penger og backpacke noen måneder, hvis ikke hun vil reise med Work & Travel. Men reiser hun for å studere, vil hun garantert få en opplevelse hun aldri vil glemme! Jeg ville ikke vært foruten mitt utenlandssemester for noe i verden!

Lykke til (og god reise! :blunke: )

Endret av afr0dite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg reiser til Bali i slutten av august for å ta exphil og exfac. gleder meg utrolig mye, og tror det blir kjempespennende!! : )

reiser med gostudy. (www.gostudy.no)

Ta gjerne kontakt om flere skal! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg dro til Bali etter videregående og det er det mest BORTKASTEDE utenlandsoppholdet jeg noen gang har hatt. Disse studie oppleggene der nede består av minimalt med undervisning og MYE festing.

Bali er dessuten en stor turistmaskin, alle skal selge deg noe og det er nesten umulig å få inntrykk av hvordan lokalbefolkingen lever.

Datteren din burde heller dra ut på utveksling under videregående, var selv med AFS i Japan og det var et helt unik år.

Eller hun kan studere i utlandet senere.

Men for all del, Bali "studier" er DYRT og BORTKASTET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med mange som har fått kjempemye ut av studiet på Bali! Så tror det er veldig induviduelt, hva man foretrekker.

Jeg både håper å tror det passer meg midt i blinken! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg dro til Bali etter videregående og det er det mest BORTKASTEDE utenlandsoppholdet jeg noen gang har hatt. Disse studie oppleggene der nede består av minimalt med undervisning og MYE festing.

Bali er dessuten en stor turistmaskin, alle skal selge deg noe og det er nesten umulig å få inntrykk av hvordan lokalbefolkingen lever.

Datteren din burde heller dra ut på utveksling under videregående, var selv med AFS i Japan og det var et helt unik år.

Eller hun kan studere i utlandet senere.

Men for all del, Bali "studier" er DYRT og BORTKASTET.

Jeg tok også ex.phil og ex.fac på Bali, og har helt andre erfaringer enn deg. Selvsagt var det mange som festen mye, men var også mange som ikke tok av.

Det var obligatorisk undervisning hver dag fra 8 til 12, og alle studentene bodde i grupper til lokalbefolkningen, så vi fikk helt klart et bilde av hvordan de levde. Det var også flere organiserte turer der vi besøkte forskjellige deler av øya. I tillegg reiste de fleste på turer på egen hånd, mange også til Java og Lombok.

Angrer ikke et sekund på at jeg dro, og føler at jeg fikk veldig mye ut av oppholdet.

Jeg reiste med De norske studiesentra, tror det heter ANCEP nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Søsteren min tok exphil på Bali, og hun hadde ingen problemer med å få gode karakterer + ha det gøy.

Merkelig. Vanskelig å gjøre det bra på ex.phil. :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...