Gå til innhold

Hvor ofte?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Sjuske, eller...?

Jeg har noen år på baken som dobbeltarbeidende husmor, men nå lurer jeg på:

- hvor ofte skifter dere på sengene?

- hvor ofte vasker dere på badet?

- hvor ofte bytter dere bade/dusjhåndklær?

- hvor ofte vasker dere "ned", dvs. vasker tak og -lister mm?

- hvor ofte vasker dere kjøleskapet?

- hvor lenge kan din unge gå i samme buksa/genseren? Til den er skitten eller skiftes det daglig "for syns skyld"?

Trodde jeg hadde kontrollen på dette, men nå fikk jeg plutselig høre om andre som hadde mye høyere frekvens på dette enn jeg.

Så nå vil jeg gjerne vite: er jeg sjuske eller.........?? Ønsker ikke å rote i andres privatliv, heller ikke starte noen diskusjon om hva som er riktig, men det hadde vært greit å se hva andre gjør......

(OK da, - JEG skifter på sengene med 3-4 ukers mellomrom alt ettersom, vasker badet skikkelig ukentlig (oftere ved behov), bruker håndklærne ca 5-6 dager før skifte (er jo ren når jeg kommer ut av dusjen....), vasker ned litt nå og da, sikkert en gang årlig i snitt, kjøleskapet tas når svigermor ventes..... :ler: og ungene går med klærne til de er skitne, men maks 4-5 dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale
Jeg har noen år på baken som dobbeltarbeidende husmor, men nå lurer jeg på:

- hvor ofte skifter dere på sengene?

- hvor ofte vasker dere på badet?

- hvor ofte bytter dere bade/dusjhåndklær?

- hvor ofte vasker dere "ned", dvs. vasker tak og -lister mm?

- hvor ofte vasker dere kjøleskapet?

- hvor lenge kan din unge gå i samme buksa/genseren? Til den er skitten eller skiftes det daglig "for syns skyld"?

Sengene skiftes hver 14 dag og alltid etter avsluttet mens, om sommeren hvis det er varmt skiftes sengetøyet hver uke. Har jeg vært forkjølet blir det også skiftet.

Badet vaskes grundig 1 gang pr. uke.

Rent håndkle etter dusj hver morgen, kluter og mindre håndklær 2-3 ganger pr uke.

Tak og vegger vaskes ca. 1 gang pr år men ser jeg at det er skittent blir det vasket. Jeg har takhøyde på 3.5 meter så jeg bruker City Maid til den jobben.

Kjøleskapet ca. hvert kvartal, men hvis jeg søler noe vaskes det selvsagt med en gang. Merker jeg at kjøleskapet lukter vondt vasker jeg det også.

Har ikke barn men bruker feks jeans 4-5 dager før de vaskes, rent undertøy og topp hver dag. Ville aldri latt barn gå rundt i skitne klær, barn som gjør det ser ut som om de blir vanskjøttet.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Vi skifter også sengtøy rundt hver 3-4 uke, barna sine litt oftere.

Badet vaskes skikkelig 1 gang i uken, badekar og toalett oftere.

Dysjhånklær byttes etter 2-3 dager (de kan lukte litt surt etter å ha blitt bløte et par ganger)

Tak og lister vaskes maks en gang i året.

Kjøleskapet tas skikkelig 2-3 ganger årlig ellers etter behov.

Jeg lar ungene gå i samme bukse i maks 3 dager, er buksen ikke skitten legges den til sides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter på sengene en gang i uken (Evt. oftere hvis det er veldig varmt om sommeren).

Badet vaskes grundig minimum en gang i uken. Toalett og vask ca. annenhver dag.

Rene håndklær hver 3 - 4 dag. Evt. oftere hvis de har fått flekker eller lukter vondt.

Kjøleskapet vaskes 5 - 6 ganger i året. (Søl tørkes bort med en gang).

Vasker ned hele huset en gang i året. (Bruker som regel en av langhelgene i mai).

Bukser brukes i max. to dager, topper, gensere max. en dag og sokker undertøy en til to ganger daglig. (Vil si at jeg kanskje er på grensen til overrenslig på dette punktet, så jeg "vasker i hjel" klærne mine mer enn jeg sliter dem ut).

Har ikke barn, men hvis jeg hadde hatt ville jeg nok ha vasket deres tøy minst like ofte som mitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fast for hvor ofte jeg vasker. Tar det "ved behov", eller når hybel kaninene løper etter meg. :hoho:

Sengetøy blir vel skiftet hver 3-4 uke. Men har jeg hatt mensen så blir det skiftet når den perioden er ferdig.

Jeg kan nok gå en stund og SE at her skulle det vært vasket og ryddet. Så sånn sett er jeg vel en "sjuske". Men jeg vil ikke akkurat si vi (jeg og sambo) lever i dritt heller da. Blir det søl, så tar jegvi det bort med en gang.

Jeg har ikke barn, men jeg ville vel ha gjort som en annen her svarte. Skiftet og vasket like ofte som på meg selv. Undertøy og topper byttes ut hver dag. Men ei bukse kan jeg bruke flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen år på baken som dobbeltarbeidende husmor, men nå lurer jeg på:

- hvor ofte skifter dere på sengene?

- hvor ofte vasker dere på badet?

- hvor ofte bytter dere bade/dusjhåndklær?

- hvor ofte vasker dere "ned", dvs. vasker tak og -lister mm?

- hvor ofte vasker dere kjøleskapet?

- hvor lenge kan din unge gå i samme buksa/genseren? Til den er skitten eller skiftes det daglig "for syns skyld"?

-sengen skiftes hver fredag.... samboeren min svettet noe grusomt før jul og det stinka :x og da var én gang i uka ikke nok men han har heldigvis sluttet nå. aner ikke hva det kom av heller....

-badet vaskes hver uke eller hver anderhalve uke, kommer an på hvor lite jeg har å gjøre :blunke:

-brukte badehandklær er skitne og hives i skittentøyskurven med én gang. vanlige handklær kanskje én gang i uken. kommer an på hvor mye sminke som sitter på dem :roll:

-taket her er ikke blitt vasket ennå vi har bodd her i to år og folk har røyket her :sjarmor: men dørene og vinduene må jeg vaske ca annenhver måned pga stygge sopp og muggspor :evil:

-kjøleskapet ca 2-3 ganger i året. sitter forresten en diger isklump bakerst i kjølskapet nå. får vel gjøre noe med det....

-jeg har ikke barn men klærne deres burde helst skiftes hver dag. selv små barn kan stinke svette og det er EKKELT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Vaskeklutene skiftes vel med det samme de er brukt?

Eller er det vi som er for nøye?

Vaskeklutene brukes toppen 2 ganger før de skiftes.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

På grunn av min husstøvallergi, har vi nok litt høyere frekvens på rengjøring enn mange andre.

Vi skifter på senga hver uke.

Tar en runde med støvmoppen hverdag. En mopper og en lager middag.

Støvsuger møblene hver uke, tørker støv generelt.

Vasker badet hver uke

toalettet 2-3ganer i uken (selv om det er mindre bakterier i doskåla, enn på kjøkkenkluten etter to gangers bruk)

Skifter bukse etter ca fire- fem dager. Topper hver dag, har ofte en genser utenpå som byttes etter to til tre dager.

undertøy hver dag.

Dusjer hverdag, nytt håndkle etter annenhver dusj.

Kjøkken klut hver dag, kjøkkenhåndkle tredje hver dag. Har litt kaldt kjøkken så kluter ol. tørker dårlig.

Kjøleskapet hver måned, oftere ved behov.

Vi er bare to voksne og har fordelt husarbeidet greit mellom oss, ingen føler at man gjør mer enn den andre. Har dessuten gode rutiner. Så det meste er gjort på et øyeblikk. F.eks mopping av gulvene hverdag, ti minutter, bare stue og soverom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sengetøy: hver uke.

vasker badet: et par ganger i uka.

bytter håndkle: hver dag.

tak og lister: ikke enda, har bodd i samme hus 2 1/2 år. men støvsuger vegger og tak med en måned eller to imellom.

kjøleskap: tørker vekk søl og rusk fortløpende, tar en skikkelig runde 3-4 ganger i året.

har ingen barn å skifte klær på, men jeg skifter mine egne hver dag, bukser går jeg med i 2-3 dager som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy: hver 2. eller 3. uke

Badet: Grundig en gang i uken, men speil, vask og toalett rengjøres som oftest lett flere ganger i uken. (Jeg kan tåle mye rot, jeg er faktisk flink å rote selv, jeg overser hybelkaniner, men takler IKKE en ekkel do!)

Dusjhåndle: annen hver gang jeg dusjer. Men jeg bruker to håndkler, ett til kroppen og ett til "turban". Resten av familien sine går stort sett i vaskemaskinen med en gang. Jeg syntes egentlig ikke det er nødvendig for renslighetens skyld, men jeg har ingen steder å henge alt det våte.

Storrengjøring; en gang i året, som oftest en stund før jul. Ihverfall på kjøkkenet. De andre rommene tas som oftest som "prosjekter" i løpet av året. Taket mitt er ikke blitt vasket, men ble beiset for ca to år siden.

Kjøleskap: sånn ca hver 3. mnd, ellers ved søl eller lukt.

Barna: når de dusjer dvs annenhver dag. Minstemann går i barnehage, han trenger ny genser hver dag stort sett.

RYDDING: hele tiden!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy -hver uke

Badet-hver uke

Dusjhåndkle-hver uke

Kjøleskap-når det trengs, eller noe blir sølet.

barn har jeg ikke,.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- hvor ofte skifter dere på sengene?

- hvor ofte vasker dere på badet?

- hvor ofte bytter dere bade/dusjhåndklær?

- hvor ofte vasker dere "ned", dvs. vasker tak og -lister mm?

- hvor ofte vasker dere kjøleskapet?

Skifter på sengene hver 14. dag.

Vasker badet hver uke, vasken, dusjen og toalettet litt oftere.

Bytter badehåndkle for hver dusj.

Vasker ned hele leiligheten en gang i året.

Vasker kjøleskapet 4-5 ganger i året, samt når det kommer flekker og/eller søl inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har laget "vaskeliste" for hva som skal vaskes når her i huset.....orker ikke å vaske hele huset på en dag......listen fungerer til nå....2.uken.... :):wink:

Badet og gjestetoalettet - hver uke

Dusjhåndklær/vaskekluter - vaskes etter en gangs bruk

Håndhåndklær- etter behov

Sengetøy - hver 14. dag

Kjøleskapet - hver 14. dag (blir mye søl når ungene henter seg ting!!)

Kjøkken (allrom), loftstue, gang/trapp,vaskerom, ungenes rom, vårt soverom - hver uke (tørke støv, vaske golver etc.)

Stua - hvert 14. dag (er sjelden i stua da vi har stort kjøkken)

Ellers: Støvsuger litt nesten hver dag....

Har en hel etasje som vi ennå ikke har innredet (påbegynt)....lurer på hvordan vasken skal organiseres med enda mer.... :roll:

Nedvask - eeehhh.....har ikke noe "system" på det ennå.... :oops:...har bodd her i 1 1/2 år....har ennå ikke hatt nedvask.... :oops:

Forøvrig haaaater jeg husvask.....skal jeg jobbe 100 % engang...skal jeg ha vaskehjelp en gang i uken....!!! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skifter på sengene hver 14. dag. Hvis en av oss er syke eller svetter mye en periode byttes de oftere.

Badet blir vasket når det trengs. Speilet og benkene tørker vi over hver uke og gulvet også. Badekaret blir vasket før og etter at noen har badet.

Jeg bytter håndkleet til kroppen annehverdag, samme med håndlær til hår. Det som henger på toalettet blir byttet en gang i uken (når vi vasker der). Har noen diarè eller omgansyke blir det vasket oftere.

Vi har bodd i leiligheten siden juli og har ikke vasket ned enda, men tror nok jeg kommer til å gjøre det til sommeren.

Kjøleskapet har blitt vasket to ganger siden vi flyttet inn, søler vi prøver vi å ta det med en gang.

Jeg går med bukser maks 2 dager, gensere maks 2 dager. Klær som er inntil kroppen og undertøy brukes bare en dag. Ytterjakker blir vasket ca i gang annenhver måned.

Eller støvsuger vi et par ganger i uken og vasker og tørker støv når vi får tid (ca en gang i uken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg ser på vasking som fysisk aktivitet/trim, samtidig som hodet kan hvile (rekreasjon). Dessuten super måte å kvitte seg med frustrasjoner/sinne!

Vasker soverom, stue, gang og bad 2 g/uken, en gang grundig, en gang mer overfladisk. Skifter sengetøy 1 g/uken. Håndklær av ymse slag skiftes når bad/wc vaskes eller v behov.

Kjøkkengulv vaskes hver kveld.

Vasker ned til jul /sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Vasking er fysisk aktivitet, men man kan bli gal i hodet av det! Jeg vasker 5 timer hver dag... (jobb altså, seriøst, jeg gleder meg til jeg får en mer relevant jobb, jeg blir helt gal i hodet mitt, dagboka mi her bærer preg av det)

Men her hjemme... Jeg er oppvokst med at sengetøyet skal skiftes annenhver uke, men her er vi litt late, det går ofte 3-4 uker. Om sommeren når det er varmt, ja da bruker vi bare et dynetrekk uten dyne inni (i tillegg til dynetrekk med dyna inni som vi kan trekke over oss om vi fryser), og dette løse trekket bytter jeg da ofte, mens dyna kan få være lengre, den bruker vi jo nesten ikke.

Dusjhåndklær byttes etter hver 2. dusj, det på do byttes sånn omtrent hver gang jeg vasker håndklær (det blir jo på en måte aldri tørt...) Vaskekluter benyttes aldri mer enn en gang (jeg begynner i ansiktet og vasker meg nedover, det er da uaktuelt å bruke den samme nest dag igjen... for jeg dusjer ikke om morgenen, jeg dusjer på ettermiddagen, og vasker meg altså derfor om morgenen)

Badet vaskes når jeg er i humør til det. Do vaskes når det trengs, og jeg tørker over litt her og litt der når det behøves, ikke noe fast mønster, men det blir nå ofte tatt til helga, når vi likevel rydder overalt i tilfelle vi får besøk...

Vaske ned, det har vi enda ikke gjort. Vi flytta inn i juli, nedvask skjer kanskje til jul? Eller ikke...

Kjøleskapet, ja det vasker jeg når det er noe som lukter. Har vel ikke vaska det totalt ned mer enn en gang eller to, men ofte finner jeg middagsrester som er glemt, og da vasker jeg f.eks den hylla, bare for å ha gjort det, og dermed vaske kjøleskapet litt sånn når det passer seg.

Unger har jeg ikke, men ville nok skiftet på den sånn når de ble skitten. Altså ikke la dem gå i skitne klær, men ikke bytte hver dag om det var rent.

Selv bruker jeg samme bukse i lang tid, eventuelt veksler mellom to uten å vaske dem hele tiden, og vasker dem først når de trenger det (flekker på f.eks, eller etter mensen, da føler jeg at det "lukter" på en måte, da vaskes alle klær) Alt jeg har helt inn til kroppen, undertøy og t-skjorte det byttes daglig (ikke bh, den bytter jeg når det trengs), genser/jakke jeg har utenpå kan jeg bruke vesentlig lengre. (Dvs, bruke mange dager, men ikke etter hverandre normalt sett...)

Forøvrig er vi to stykker som begge er flinke til å rote, så vi rydder konstant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...