Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg har jobbet i restaurantbransjen i 5 mnd nå og trives godt med arbeidsoppgavene, men det er endel som mangler for at jeg skal kunne se på dette som en seriøs og stabil arbeidsplass. Foreløpig har jeg ikke mulighet til å skifte jobb, så jeg er interessert i å vite hva slags krav jeg kan stille til arbeidsgiver.

Arbeidskontrakt: Ingen ansatte på dette stedet har arbeidskontrakt. Jeg har fått vite muntlig at jeg er fast ansatt i 100% stilling. Mange av de ansatte er usikre på om de er fast ansatt eller bare ekstrahjelp, og flere har opplevd at de plutselig ikke blir satt opp på vaktlistene lenger med beskjed om at de faktisk bare er ekstrahjelp som brukes ved behov. Dette er mennesker som har trodd at de hadde en fast stilling, og som har satset på og vært avhengig av en stabil lønning. Kan dette skje med meg, selv om jeg har fått vite muntlig at jeg er fast ansatt?

Jeg har gjentatte ganger spurt etter arbeidskontrakt de siste 3 månedene, men ingenting skjer. Sjefen sier at han skal skrive en og at jeg får den snart, men jeg har mine tvil siden jeg ikke er den første til å be om kontrakt uten å få en. Hva kan jeg gjøre med dette, annet enn å fortsette å mase?

Arbeidstider/vaktlister: Systemet på denne arbeidsplassen er slik at det hver søndag kveld skal komme opp vaktlister med oversikt over hvem som skal jobbe når i den kommende uken. Til å begynne med reagerte jeg litt på at den som skal på jobb mandag morgen først får beskjed søndag kveld i 23-24 tiden. Men nå har det sklidd helt ut og ingen vet hvem som skal på jobb neste dag. Jeg synes dette er vrient å forholde seg til siden jeg ikke kan planlegge noe som helst utenom jobben. Jeg må være tilgjengelig hele tiden slik at jeg kan møte på jobb på i verste fall en times varsel. Dette syns jeg er alt for uforutsigbart, og jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har her. Kan jeg stille krav til hvor lang tid i forveien jeg skal få vite når jeg skal på jobb? Og i såfall hvor lang tid i forveien har jeg krav på å få beskjed?

Fravær ved sykdom: På denne arbeidsplassen skriver vi ned timene vi har vært på jobb på en timeliste, og om man er borte pga sykdom skal man ikke skrive timer og får dermed ikke betalt. Hvordan er egentlig reglene rundt dette, og hvordan fungerer egenmeldinger (egenmeldinger er ikke i bruk her, men det burde de vel ha vært?)? Dette bekymrer meg litt, for jeg skal egentlig en tur inn på sykehuset i nærmeste framtid. Det betyr at jeg blir borte fra jobb i 1 uke, men jeg har ikke råd til å miste 1/4 av månedslønna mi og har derfor utsatt innleggelsen. Hva slags rettigheter har jeg her?

Og til slutt: Hvor lang oppsigelsestid har jeg når jeg ikke har kontrakt? Og hvor lang oppsigelsestid har egentlig arbeidsgiver? Har arbeidsgiver lov til å plutselig slutte å sette meg opp på vaktlista for så å si at jeg bare var ansatt som ekstrahjelp, eller at den muntlige avtalen om 100% fast stilling bindende?

Dette ble veldig langt, beklager det, men håper noen orker å hjelpe en som har liten erfaring med arbeidslivet og derfor ikke helt vet hva slags rettigheter jeg har :)

Videoannonse
Annonse
Gjest LilSweetie
Skrevet (endret)

Arbeidskontrakt: Ingen ansatte på dette stedet har arbeidskontrakt. Jeg har fått vite muntlig at jeg er fast ansatt i 100% stilling. Mange av de ansatte er usikre på om de er fast ansatt eller bare ekstrahjelp, og flere har opplevd at de plutselig ikke blir satt opp på vaktlistene lenger med beskjed om at de faktisk bare er ekstrahjelp som brukes ved behov. Dette er mennesker som har trodd at de hadde en fast stilling, og som har satset på og vært avhengig av en stabil lønning. Kan dette skje med meg, selv om jeg har fått vite muntlig at jeg er fast ansatt?

Jeg har gjentatte ganger spurt etter arbeidskontrakt de siste 3 månedene, men ingenting skjer. Sjefen sier at han skal skrive en og at jeg får den snart, men jeg har mine tvil siden jeg ikke er den første til å be om kontrakt uten å få en. Hva kan jeg gjøre med dette, annet enn å fortsette å mase?

Dette er overhodet ikke akspetabelt. Dere har krav på arbeidskontrakt i følge Arbeidsmiljøloven, og klare arbeidsforhold. Hvis du er medlem i en fagforening ville jeg tatt det opp med dem, ellers kan du ringe Arbeidstilsynet (men de pleier å være overarbeidet), ringe en fagforening selv om du ikke er medlem, eller begynne å mase med Arbeidsmiljøloven under armen.

Arbeidstider/vaktlister: Systemet på denne arbeidsplassen er slik at det hver søndag kveld skal komme opp vaktlister med oversikt over hvem som skal jobbe når i den kommende uken. Til å begynne med reagerte jeg litt på at den som skal på jobb mandag morgen først får beskjed søndag kveld i 23-24 tiden. Men nå har det sklidd helt ut og ingen vet hvem som skal på jobb neste dag. Jeg synes dette er vrient å forholde seg til siden jeg ikke kan planlegge noe som helst utenom jobben. Jeg må være tilgjengelig hele tiden slik at jeg kan møte på jobb på i verste fall en times varsel. Dette syns jeg er alt for uforutsigbart, og jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har her. Kan jeg stille krav til hvor lang tid i forveien jeg skal få vite når jeg skal på jobb? Og i såfall hvor lang tid i forveien har jeg krav på å få beskjed?

Du har i følge Arbeidsmiljøloven krav på å få vaktlister minst 14 dager i forveien.

Fravær ved sykdom: På denne arbeidsplassen skriver vi ned timene vi har vært på jobb på en timeliste, og om man er borte pga sykdom skal man ikke skrive timer og får dermed ikke betalt. Hvordan er egentlig reglene rundt dette, og hvordan fungerer egenmeldinger (egenmeldinger er ikke i bruk her, men det burde de vel ha vært?)? Dette bekymrer meg litt, for jeg skal egentlig en tur inn på sykehuset i nærmeste framtid. Det betyr at jeg blir borte fra jobb i 1 uke, men jeg har ikke råd til å miste 1/4 av månedslønna mi og har derfor utsatt innleggelsen. Hva slags rettigheter har jeg her?

Du har krav på sykepenger hvis du har jobbet lenger enn fire uker. Er du syk 3 dager eller mindre kan du levere egenmelding, ellers må du ha legemelding (som du selvsagt får hvis du er på sykehuset). Hvis du er ansatt 100 % skal du få 100 % betalt også når du er syk. Ellers er det vanlig å bruke gjennomsnittet av det du har tjent i en tidsperiode (gjerne de siste fire ukene). Altså, dere går gjennom de fire siste ukers timelister, regner ut gjennomsnittslønnen din for en uke, og du skal få dette i sykelønn.

Og til slutt: Hvor lang oppsigelsestid har jeg når jeg ikke har kontrakt?

Og hvor lang oppsigelsestid har egentlig arbeidsgiver? Har arbeidsgiver lov til å plutselig slutte å sette meg opp på vaktlista for så å si at jeg bare var ansatt som ekstrahjelp, eller at den muntlige avtalen om 100% fast stilling bindende?

Når du ikke har kontrakt, skal dere bruke det som står i Arbeidsmiljøloven som er 1 måned. Arbeidsgiver har ikke lov til å slutte å sette deg opp, du har krav på å jobbe 100 % hvis det er avtalen.

Arbeidsmiljøloven

Endret av LilSweetie
Skrevet

Slutter meg til det Lilsweetie sier.

Dette virker så grovt at det spørs om ikke det er best å snakke med Hotell og Restaurantarbeiderforbundet om dette, selv om du ikke er medlem. Hadde du vært medlem, ville dette vært helt kurant og "piece of cake" for dem, men de kan sikkert komme med noen gode råd likevel (alltid godt å snakke muntlig med noen som kan dette). Kanskje du/dere kan bli medlem ved neste korsvei...

For selv om du møter opp "med Arbeidsmiljøloven under armen", så virker denne arbeidsgiveren så useriøs at du i neste øyeblikk kan stå uten jobb. Du har bare hans muntlige løfte om !00 % fast stilling, og du kan få mye trøbbel med å bevise det.

Nei, snakk først med dem som virkelig kjenner dette miljøet og som har vært borti slike arbeidsgivere før (vrimler dessverre av slike i denne bransjen), så kan de gi deg gode råd om hvordan gå fram uten å miste jobben.

For slik dere har det, er det både ulovlig og helt uutholdelig!

Lykke til!

Skrevet

Når du ikke har en kontrakt,så kan du forsåvidt bare gå på dagen! Har gjort det selv i en jobb

Skrevet

Til deg over..

Ja, og de kan be deg gå på dagen.

Jeg ville IKKE akseptert å jobbe uten kontrakt. Er det ingen på arbeidsplassen som har kontrakt - så der dette DEFINITIVT en sak for arbeidstilsynet. Si til din sjef at du har snakket med Arbeidstilsynet (forutsetter at du ringer de først) og siter de på hvilke regler som gjelder. Mulig sjefen begynner å skjelve litt i buksene om de tror Arbeidstilsynet kommer på besøk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...