Sannasol Skrevet 4. februar 2003 #1 Skrevet 4. februar 2003 Hei! Jeg har i lengre tid vært plaget med magen, og nå har legen min henvist meg til en undersøkelse som heter coloskopi (eller no sånt). Gruer meg veldig, og lurer på om det er noen av dere her inne som har vært gjennom denne undersøkelsen? Gjør det vondt? Takknemlig for svar!!
Gjest care Skrevet 4. februar 2003 #2 Skrevet 4. februar 2003 Hei Jeg har tatt en *****skopi, men husker ikke riktig hvilken det var. Vondt var det i allefall. Men en ting er sikkert, det er verdt det får å få en diagnose. Hos meg kunne de konstantere ulcerøs colitt. Lykke til
HMSP Skrevet 4. februar 2003 #3 Skrevet 4. februar 2003 Jeg hadde koloskopi for en stund siden. Det var ikke en direkte behagelig opplevelse, men VONDT gjorde det ikke. Jeg var nesten samtidig gjennom gastroskopi og opplevde den undersøkelsen som mer ubehagelig. I gastroskopi går du ned gjennom halsen med et kamera og i koloskopi går du opp gjennom ende-tarmen. I forkant av koloskopien (siden det var den du spurte om) måtte jeg tømme tarmene. Det var ubehagelig siden jeg både fikk diare og oppkast og ikke bare diare som jeg skulle ha fått. Men jeg drakk så mye jeg bare maktet og legen var fornøyd. Jeg var veldig glad for at jeg hadde noen med meg. Noen som kunne ta hånd om meg hvis jeg skulle bli veldig dårlig. Det var også deilig å noen å holde i hånden når de tok den første vanskelige kneiken. Det viktigste er å slappe av og puste. Husk at de kan det de gjør og det er ikke første gang. Jeg kom faktisk til et punkt hvor jeg orket å følge med og derfra gikk alt bare bra. Be om å få ha noen med og spør hvis du lurer på noe. Det er veldig kjekt å få bekreftet/avkreftet om det er noe. Lykke til!!
Usikker Skrevet 4. februar 2003 #4 Skrevet 4. februar 2003 Det var ikke en direkte behagelig opplevelse' date=' men VONDT gjorde det ikke. [/quote'] Jeg var også gjennom denne undersøkelsen for noen år siden - og er enig med HMSP i hennes beskrivelse. Men jeg grudde meg noe helt aldeles forferdelig......... trodde jeg skulle dø av redsel........ Jeg ba om noe beroligende jeg (etter et tips fra min romkamerat) ........ jeg fikk det intravenøst siden jeg var innlagt på sykehuset og hadde fått veneflon i hånda. Men det går an å ta noe beroligende på forhånd også. Ta en telefon til legen/syekhuset du og spør om du kan gjøre det. Da bli det hvertfall litt lettere å slappe av.......... Men - du står det over altså...........det lover jeg. Men litt ubehag må du nok regne med. Hos meg måtte de blåse inn luft i tarmene for å se skikkelig i noen partier - og det var litt smertefullt - var veldig sterke luftsmerter......... Vet ikke om det gjøres hos alle altså! Lykke til 8)
Thea Skrevet 4. februar 2003 #5 Skrevet 4. februar 2003 Jeg har som HMSP tatt begge deler, både gastroskopi og colo(n)skopi og gastroskopien var definitivt værst :-? Du må som sagt tømmes før undersøkelsen og dette begynner du med dagen/kvelden før selve undersøkelsen. Jeg fikk to flasker avføringsmiddel som fungerte fin fint, ting kom da hvertfall ut Reaksjonen kom til meg ca 15 min etter første inntak, men dette er ganske individuelt. Hadde en del magesmerter under tømminga men det gikk greit :D Selve undersøkelsen er ikke så veeeeldig behagelig, men man lever fint gjennom den :D Det er hvertfall ingen grunn til å storgrue seg Magen min viste ikke det de trodde det var, Ulcerøs kolitt men at jeg har irritabel tykktarm. En ganske vanlig sykdom blandt norges befolkning og egentlig ganske ufarlig Lykke til, dette går kjempe fint :D
lillen Skrevet 5. februar 2003 #6 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har vært igjennom det mange ganger de siste årene, og har grua meg like mye hver gang. :evil: Siden tarmen min er full av sår og arrdannelser (og muligens trang passasje?), gjør det forferdelig vondt! Men for folk med mindre irritasjon, gjør det kanskje ikke så vondt (som noen sier her), bare ubehagelig! Hvis du gruer deg veldig, og føler at du ikke klarer å slappe av, så burde du få noe beroligende for det. Og da behøver du ikke å gi deg, bare fordi de sier at "det går så bra så"! Det er også viktig at du ikke er redd for å si ifra når det gjør vondt, slik at de kan være litt forsiktigere! Det var ikke meningen å skremme deg, stakkar, men jeg vil ikke lyge, heller! Jeg pleier å tenke at "om ca en halv time er dette over, og da skal jeg hjem og kose meg og slappe av!" Det ordner seg! Og, ja, det er verdt det hvis de finner ut av hva som plager deg!! :D
starie Skrevet 5. februar 2003 #7 Skrevet 5. februar 2003 Jeg tok tenne undersøkelsen for ca 1. år siden og jeg synes det var helt forferdelig. Under tømmingen kastet jeg opp og jeg klarte ikke å drikke all væsken jeg skulle fordi jeg brakk meg. Selve undersøkelsen var vondt (selv om tømmingen var værst) og jeg hadde forferdelige luftsmerter etter på. Det ble jo ikke akkurat bedre at jeg fikk hysterisk anfall der jeg lå og at sykepleieren ikke klarte å sette sprøyten med beroligende. Neste gang SKAL jeg ha sprøyte først!
Eowyn Skrevet 9. februar 2003 #8 Skrevet 9. februar 2003 Hei! Jeg er radiograf, og har vært med og assistert på en del slike undersøkelser. Jeg kan jo ikke si hvordan det føles for deg som pasient, men en ting jeg har lagt merke til er at de som klarer å slappe av (selv om jeg skjønner godt at det kan være vanskelig!!!), klarer seg veldig fint gjennom undersøkelsen. Et godt tips, vi som helsearbeidere er der for å støtte dere gjennom undersøkelsen, så "bruk" oss! Prat i vei, be om en hånd å holde i. Vi er der for dere vet du. Men det er forståelig at du gruer deg til en slik undersøkelse, særlig hvis du har mye smerter og ubehageligheter og er nervøs for at de skal finne noe. Men jeg ønsker deg lykke til, det går helt sikkert bra!!!
Thea Skrevet 9. februar 2003 #9 Skrevet 9. februar 2003 Jeg tok tenne undersøkelsen for ca 1. år siden og jeg synes det var helt forferdelig. Under tømmingen kastet jeg opp og jeg klarte ikke å drikke all væsken jeg skulle fordi jeg brakk meg Ja, fytti. Den "drinken" smakte IKKE godt altså. Det først glasset gikk til nød og neppe ned, men den siste dagen etterpå klarte jeg 4-5 småååå slurker av før jeg tenkte "nei faen ta, er jeg ikke tømt nå får jeg ta undersøkelsen en gang til" :evil: Også glemte jeg å si at du får en sprøyte bedøvelse før undersøkelsen som funker ganske bra. Ble hvertfall "full" nok jeg :blunke: Men som Starie sier, tømminga er definitivt værst
Usikker Skrevet 9. februar 2003 #10 Skrevet 9. februar 2003 Et godt tips, vi som helsearbeidere er der for å støtte dere gjennom undersøkelsen, så "bruk" oss! Prat i vei, be om en hånd å holde i. Vi er der for dere vet du. Hjertesukk: Skulle ønske alle helsearbeidere var som deg. Mange er det - men det finnes jammen noen feilplasserte i dette yrket også....... og de klarer jammen å ødelegge mye. Når du er pasient så er du "på defensiven" og føler deg "liten" - så det er neimen ikke mye som skal til før "alt" blir feil....... (Bare et lite sidespor - men jeg bare MÅTTE!)
Thea Skrevet 9. februar 2003 #11 Skrevet 9. februar 2003 Og i lys av Angeleyes og Usikker sitt innlegg så hadde jeg med meg en kjempe flott lege og en enda flottere sykepleier. Sykepleieren holdt meg i handa hele tiden og fortalte meg hvor flink jeg var. Du føler deg litt "liten" i en slik situasjon,men det går stort sett greit
Eowyn Skrevet 9. februar 2003 #12 Skrevet 9. februar 2003 Ja, har også dessverre sett at det egentlig er en del som er "uegnet " i jobben som helsearbeidere. Misforstå meg rett, de kan nok sakene sine, men jeg mener at når de kun tenker på det faglige, så blir det litt feil! Jeg for min del setter meg inn i pasientens situasjon, og gjør mitt beste for å få pasienten til å forstå at vi er til for å hjelpe.... Så ikke vær redd du, si hvordan du føler det når du kommer dit, be dem om å forklare hva de skal gjøre så du ikke er usikker på hva som skjer, tenk på at dette skal gå bra!! Så skal du se at dette går strålende ( radiograf-humor ). Skal tenke på deg! :D
Sannasol Skrevet 10. februar 2003 Forfatter #13 Skrevet 10. februar 2003 UÆÆÆÆÆÆ..... jeg tror jeg avlyser hele timen. Jæiks!! Gruer meg noe vanvittig. Tror jeg er mye bedre i magen min nå. Legen min hadde valget mellom røntgen av tykktarmen og colonskopi. Hvorfor valgte hun da colonskopi. Det må da være en mye mindre smertefull opplevelse med colonskopi. Huff... tror jeg må ringe henne. Vættaskræmt hilsen fra Sannasol! :cry: :cry: :cry: Dere andre som har vært på undersøkelsen. Var det noen som fikk konstatert noe fryktelig farlig?? F.eks. kreft?
Gjest care Skrevet 10. februar 2003 #14 Skrevet 10. februar 2003 Ikke gru deg så mye sannasol. Vær heller glad for at du nå får tatt denne undersøkelsen. Kanskje du også får kontstantert en diagnose. Jeg er nå at det var colonskopi jeg tok. De tok da biopsi (prøve) fra tarmen, slik at de med sikkerhet kunne bekrefte overfor meg at det var ulcerøs colitt jeg hadde. Jeg ble faktisk sjeleglad, for da hadde jeg gått veldig lenge og ikke vist hva det var som feilet meg. Tro meg, dette er til det beste. Lykke til med undersøkelsen. P.s fortell hvordan det gikk, davel. :blunke:
Eowyn Skrevet 10. februar 2003 #15 Skrevet 10. februar 2003 Det at de velger å ta colonscopi framfor vanlig røntgen, er at det er mye lettere å diagnostisere, og vet du hva, det behøver slettes ikke være noen ting!!! Du må ikke ta sorgene på forskudd Stå på Sannasol, dette klarer du fint! Stor, varm klem fra meg
lillen Skrevet 10. februar 2003 #16 Skrevet 10. februar 2003 Det er verdt det, samme hvor ubehagelig det er! Jeg er kjempe"glad" for at jeg har en diagnose (crohn) i stede for å gå rundt uten å vite hva som plager meg! Og apropos biopsi; det høres kanskje skremmende ut, men disse kjenner du knapt (du bare ser at de blir tatt på skjermen, hvis du vil!) Ikke avbestill undersøkelsen, nå når du først har fått den! Lykke til! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå