Gå til innhold

Spørsmål angåemde kirke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest tråden om hun som skal giifte seg i Nidarosdomen, der det ble litt snakk om pris lurer jeg på en ting...

Jeg er oppvokst på et annet sted av landet enn der vi bor nå, og er døpt og konfirmert i kirka i hjembygda mi.

Vi bor som sagt et annet sted, men vi skal gifte oss i den kirka. Må vi betale for det da? Eller er det fortsatt regnet som den kirka jeg hører til i og med at jeg er døpt/konfirmert der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg har forstått det så hører man til det soknet man har fylkesregistrert adresse til. Men hvis du hører med kirkekontoret der du er oppvokst så kan det godt hende at de har sine egne regler for hvem som må betale eller ikke.

Skrevet

Hvis man gifter seg utenfor sognet sitt må man som regel betale. Vi betalte vel 1500 tror jeg det var..... Så måtte vi også betale for prest, men det tror jeg ikke dere trenger om det ikke er en spesiell kirke slik som den vi giftet oss i, som ikke er virksom lengre.

Men har hørt at de er greie med det der....

Skrevet

Vi giftet oss i kirken som jeg alltid har sognet til tidligere, før vi flyttet sammen og jeg fikk en folkeregistrert adresse utenfor sognet.

Vi giftet oss i min "barndomskirke", måtte betale for kirken og organisten. Presten i den kirken er en venn av familien vår, så hun ville ikke ha betaling. Men regner med at man normalt måtte betalt for prest også

Skrevet

I NOEN kirker så er det slik at de som ikke sogner til kirken må betale.

De som sogner til kirken er de som har folkeregistrert adresse til det ommerådet som kirkesognet omfatter, det holder at en av paret har denne adressen.

Det gjør vanligvis ikke forskell om du er døpt/komfimert i kirken, men det kan hende noen kirker har en spesialordning på dette.

Det er ikke slik at alle kirker krever betaling av de som ikke bor i sognet, sjekk. Dette gjøres ved å ringe kirkekontoret, eventuelt ringe kommunen og be de om å sette deg over til kirkekontoret

Skrevet

Hvis man gifter seg i en kirke som man i følge folkeregisteret ikke sogner til så kan man måtte betale et beløp. Beløpet bestemmes lokalt. Mange steder har man ikke leiepris i det hele tatt.

Nidarosdomen og andre kirker som er turistattraksjoner tar oftest mer betalt. Det koster mer å stenge Nidarosdomen for en vigsel enn det koster å ha vigsel i en liten kirke på bygda.

Skrevet

Jeg har hørt at noen slipper å betale i sin barndoms krike fordi foreldrene enda bor der, eller fordi de er døpt og konfirmert der, men dette er ikke vanlig, enten er det gratis for alle (typsik små krierk hvor det ikke er så mange vigsler, og presten bare er GLAD for å se sine tidligere sognebarn komme tilbake for å gifte seg der) mens i andre kirker (typisk i støre byer, der det er mer "kamp om plassen", og presten sikkert ikke husker at du gikk til konformasjonforbredelser der for ti år siden...) betaler man en sum for leie av kriken, og evt leie av prest/organsst, om du ikke "har med egen" (om du sogner til en krike i nærheten kan du f-eks ha med den presten du egentlig sogner til, eller om du kjenner en prest etc)

Vi skal gifte oss i kirken jeg er døpt i, og betaler ca 3500 kr for leie av krike og prest.

Det er jo ikke en stor sum i det store sluket, i vår tilfelle i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...