Gjest Strå Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Har dere sunn middag hver dag hele uken? Hvordan får dere ideer til hva dere skal lage? Bruker dere lang tid på middagslagingen? Eller tar dere noen brødblingser eller pannekaker innimellom? Hvordan er "ettermiddagshverdagen" deres? Står dere der skrubbsultne selv, mellom noen sultne barn og haug med ransler eller er alt bare idyll? (Hender nemlig idyllen sprekker litt her )
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #2 Skrevet 19. november 2006 Vi lager kjappe middager når det er travle dager.. (eks når barna blir hentet sent i barnehagen). Da er nemlig alle sultne og grensen til absolutt mangelfull idyll er syltynn.. Hvis maten kommer raskt på bordet går det fint. Av og til tyr vi til yoghurt til barna når de kommer hjem - i påvente av at middagen skal bli klar. I travle dager lager vi: pannekaker, varme kyllingvinger og serverer med stekt baguett og salat, spaghetti carbonara, Fjordlands ferdig-grøt som vi varmer i micro.. Har vi bedre tid lager vi stekt laks, kyllingfilet, gryteretter, koteletter, biff (hvis det er helg), pizza, lasagne og salat, etc.. Supersunne er vi ikke, men vi prioriterer å la hverdagen gå så knirkefritt som mulig. Barna spiser vanlig sunt ellers: brød og melk, frukt osv resten av tiden. Godteri på lørdager (og ellers om det er noe spesielt - eks at vi har besøk).
Gjest Dr Phil Skrevet 19. november 2006 #3 Skrevet 19. november 2006 Sunn middag er noe som vil balansere harmonien mellom deg og dine barn om ettermiddagene.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 Det er faktisk mange som etterhvert tar midagen som kveldsmat etter barnetv for å heller lage sunn middag som tar litt tid enn å stresse og gi barna usunn mat. Så brødskiver når de kommer hjem. Tror dette er noe jeg kommer til å se på når jeg får barn. For Kari Jackeson sier at det handler ikkeom når man spiser, men hva man spiser...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 Er vegetar, og var BLAKK og travel en periode, og da lærer man å lage enkle middager som er laget på 10-15 minutter. Har bare kuttet ut de mest usunne utgavene, og satser på de sunne til hverdags. Så sunne er vi, men jeg gidder ikke bruke mer enn ca 10-20 minutter på middagen.
Gjest Strå Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Har tenkt på det med å lage sen middag, men opptatt av vekta mi som jeg er, har jeg hørt at man ikke skal ha noen "tunge måltider" sent på dagen! (Rekker ikke å gå av seg kaloriene før man legger seg) Eller er det bare tull? (Jeg skjønner jo at kaloriinntaket blir det samme, men aktiviteten er jo litt lavere på kvelden da). Og takk for godt råd Dr. Phil! (Du er for øvrig ønsket i en tråd på Samliv og relasjoner angående ei elskerinne som stjal en porsche eller noe i den duren ) Men over til poenget mitt igjen, noen gode råd som ikke går på bekostning av et sunt kosthold og en normalvektig kropp?
Gjest Dr Phil Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Vel bekomme, Strå. Det er alltid hyggelig å bli sett på som en psykologiens supermann. Jeg skal troppe opp i tråden du nevner snarest.
Gjest Strå Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Det er bra Dr. Phil (jeg klarer til å med å spore av min egen tråd!). Du, gjest som er vegetar, hva lager du som er så kjapt? (Er vel forressten en vegetartråd på matsiden jeg kan sjekke.)
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Hva med å koke risen eller potetene kvelden i forveien? Dette er jo det som tar tid som regel. Det er sikkert ganske tidsbesparende.... Mange som lager middager i helgene, altså alt utenom poteter eller ris, og fryser dette ned i passe porsjoner, så er det bare å ta opp dette kvelden i forveien og varme i microen...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Tror ikke du vil se det ekstremt mye på vekten om du har et lett måltid kl. 16.30 og tar sunn middag kl. 18.30/19.00. Jeg har god erfaring med en lettyoghurt og gulrotpinner, oppskåret frukt o.lign. like etter vi alle er kommet hjem, og så flytte middagen mer mot kveldstid. Fisk, kylling, wok f.eks. er jo sunt og godt og ikke noe som burde sette seg på sidebena. Er du bekymret for at du ikke får brent det av, rekker du en rask spasertur mellom kl. 21 og 21.30 f.eks. De fleste av oss voksne er vel ikke lagt da(?) Forøvrig så bestreber vi oss på sunn middag hver dag, ja. Men det betyr jo ikke at det ikke kan serveres en pannekake eller suppemiddag en sjelden gang.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 Det er bra Dr. Phil (jeg klarer til å med å spore av min egen tråd!). Du, gjest som er vegetar, hva lager du som er så kjapt? (Er vel forressten en vegetartråd på matsiden jeg kan sjekke.) ← Gryteretter går det mye i. Pastagryte: Bland tomatbønner og kidneybønner på boks gjerne sammen med “heat wave” krydder, ha i mikroen og bland med kokt pasta. Holder seg fint i kjøleskapet 2 dager. Risgryte: 5 dl ris kokt etter anvisningene på pakken, ha i amerikansk blanding og et par bønnebokser el siste 10-15 minuttene. Gjerne olje over maten, ellers blir det nesten fettfritt. Dagens meny er skiver med bønne og linsemix (2 bokser tomatbønner, krydder, og litt linser og maisenna til det er passe tykt. Gjerne ha i olje om det er små barn som skal spise det, de har et litt annet ernæringsbehov enn voksne). Smøres på 8-10 skiver, i ovnen på 225 grader i 20 minutter og så på ettervarmen i 10-15. Står seg fint i kjøleskapet en dag eller to, men er ikke spesielt godt kaldt. Begge de over kan du lage samtidig som du lager noe mer omstendelig, og så ha det kaldt til dagen etterpå. Tørkede linser og bønner kan også kokes i stort for å så å fryses ned. Sunnere enn hermetikkboksene, og billigere. Har ikke gjort det selv ennå pga at fryseren er litt liten til slikt. Dette er bare slikt jeg kommer på i farten, skal snart avgårde
Gjest Strå Skrevet 19. november 2006 #12 Skrevet 19. november 2006 Takk for svar gjest og vegetargjest! Tror jammen jeg både skal teste ut litt vegetarmat, og kanskje flytte på middagen. Men noe mat må jeg få i meg sånn i 16-tiden, da er blodsukkeret mitt så lavt at jeg fort kan drepe noen . Kanskje jeg overlever på en yoghurt og litt frukt til kl 19!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #13 Skrevet 19. november 2006 Jeg la inn en kjapp oppskrift på et eller annet madsted her np nettop..... Vor var det da?
Gjest Strå Skrevet 19. november 2006 #14 Skrevet 19. november 2006 Hei gjest over. Var det du som la inn lapskausoppskriften til meg på matsidene tro? Takker i så fall for den, den skal jeg teste! (Har det gående med litt mas om oppskrifter og tips på matsidene, mens jeg mer lurer på hvordan dere ordner det rent praktiske her!)
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #15 Skrevet 19. november 2006 Sunn middag 28 av 30 dager. De siste to dagene blir det enten pizza eller hamburger. Bruker 15-20 minutter på middagen. Spiser middag etter barne-tv og begrenser inntak av kjappe karbohydrater i middagen. Bruker 2 timer en søndag i måneden for å sette opp middagsliste for de neste 4 ukene. På den måten går både handling og matlaging mye kjappere i en hektisk hverdag.
Gjest Strå Skrevet 19. november 2006 #16 Skrevet 19. november 2006 Sunn middag 28 av 30 dager. De siste to dagene blir det enten pizza eller hamburger. Bruker 15-20 minutter på middagen. Spiser middag etter barne-tv og begrenser inntak av kjappe karbohydrater i middagen. Bruker 2 timer en søndag i måneden for å sette opp middagsliste for de neste 4 ukene. På den måten går både handling og matlaging mye kjappere i en hektisk hverdag. ← Så flink du er! Men om du bruker 15-20 minutter på middagen, kan du jo ikke koke poteter f.eks. Det tar jo iallefall en halvtime å koke dem. Hva er ditt sunne alternativ da?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #17 Skrevet 19. november 2006 Så flink du er! Men om du bruker 15-20 minutter på middagen, kan du jo ikke koke poteter f.eks. Det tar jo iallefall en halvtime å koke dem. Hva er ditt sunne alternativ da? ← Nei spiser nok ikke poteter vi Men vi spiser brun ris, søtpoteter og fullkornspasta i stedet.
Far til 2 Skrevet 19. november 2006 #18 Skrevet 19. november 2006 Om middagen er sunn eller ikke er vel litt avhengig av øynene som ser. Men fra den dagen barnas mor og jeg flyttet fra hverandre bestemte jeg meg for at barna i det minste SKAL ha varm mat når de er hos meg. Iløpet av de siste 8 årene har jeg måtte krype til korset 1 eller 2 ganger. Og den har ikke altid vært like sunn. Jeg er nok ikke landets fremste sunnhetsideal. Og når barna var mindre var det enda vanskeligere enn i dag å få i dem f.eks. grønnsaker. Når jeg IKKE har ungene kan middagen min bestå av ei pølse på bensinstasjonen.
Belit Skrevet 19. november 2006 #19 Skrevet 19. november 2006 Du kan lage supper eller gryteretter fra grunnen av kvelden i forveien og så bare varme opp. Blir ofte bedre på smak om de får stå også! Eller skjær opp grønnsaker og kjøtt/fisk til en rask wok kvelden i forveien og sett i kjøleskap til neste dag. Da går middagen på 10 min og blir veldig sunn. Fiskefilet med grønnsaker i foliepakke går også fort og er sunt. Pastamiddag lager du like raskt som pasta koker hvis du velger enkle, men likevel sunne, sauser. Masse muligheter. Klarer du det 90% av tiden gjør det ingenting å klinke til med grandis og pannekaker innimellom.
Lourdes Skrevet 20. november 2006 #20 Skrevet 20. november 2006 (endret) Sunn og sunn.... Jeg lager middag hvertfall! Spiser litt junk-food i helgene og når vi har jobbet ekstra lenge eller noe sånt. Pleier å ha masse forskjellige grønnsaker i kjøleskapet da. Føler meg mye sunnere når jeg bruke friske og ikke frosne grønnsaker til maten. Tror vi får i oss det vi skal ha av vitaminer. Vi har aldri pannekaker eller supper til middag, med mindre det er hjemmelagde supper med mye i (eksempelvis fersk suppe med strimlet svinefilet, poteter og masse grønnsaker). Føler ikke at pannekaker og eksempelvis blomkålsuppe er ordentlig middag, men kanskje mer passende til kveldskos? Har heller aldri hatt pølser til middag etter jeg flyttet hjemmefra. Har hatt stekte kjøttpølser et par ganger, men aldri wienerpølser. Men vi har jo grillet pølser på stranden om våren/sommern da. Jeg er oppvokst med slike middager selv, men det er ikke noe jeg fører videre Endret 20. november 2006 av Lourdes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå