Gå til innhold

Har alle på en arbeidsplass taushetsplikt?

Gjest Juss

Anbefalte innlegg

På en arbeidsplass i en mindre kommune, kom en av de ansatte med et initiativ overfor en av komunenes øverste ledere på at det kanskje kunne være lurt å minne alle de ansatte på at de har taushetsplikt.

Til svar fikk den ansatte "Nei, det er ikke så mye å gjøre med det. Det skjemaet kommunen har for å signere taushetsplikt er kun for lederne."

Den ansatte følte seg dum etterpå, og tenkte som så at han husket da at det står noe om taushetsplikt i alle arbeidskontrakter, så prinsippet og loven gjelder da alle ansatte, fra vaskehjelp til rådmann, vikarer og fast ansatte, ja, rett og slett alle som har et arbeidsforhold til kommunen.

Hvem har rett, arbeidstakeren eller sjefen?

Har ikke alle ansatte taushetsplikt i forhold til sensitiv informasjon de måtte snappe opp i jobben i arbeidstiden, dersom de er i et ansettelsesforhold med kommunen? Eller er det kun lederne i kommunen som har taushetsplikt?

Hva synes dere, kan det være greit å minne alle arbeidstakere på at de faktisk har taushetsplikt?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle tro de fleste bedrifter har en klausul i kontrakten eller et eget skjema der de ansatte skriver under på at de ikke vil røpe bedriftshemmeligheter etc. Jeg jobber som kontormedarbeider i en kommunal instans, og her er vi meget oppmerksomme på taushetsplikten, både når det gjelder personopplysninger og interne saker.

Men jeg tror nok at om taushetsplikt er pålagt ved lov, vil dette kun gjelde personsensitive opplysninger, ikke bedriftshemmeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Kan ikke tro at det kun er lederne som har taushetsplikt. Nå vet jeg ikke helt hva slags arbeidsplass dette gjelder, men om arbeidstakerne får tilgang på sensitiv informasjon som lederne har taushetsplikt om, så må jo det gjelde de øvrige ansatte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjelder tausehetsplikten alle, ellers hadde den ikke hatt noen hensikt.

Da arbeidstakeren foreslo å minne alle arbeidstakerne på at de har taushetsplikt, så lederen bare uforståelig ut, og viste til at kommunens egne skjema for taushetsplikt og at de kun er forbeholdt lederne. Lederen ønsket ikke å minne arbeidstakerne på taushetsplikten de har, han så ikke ut til å like forslaget.

Hva synes dere om et slikt forslag, er det bare dumt, eller uhensiktsmessig/uklokt å komme med en påminnelse til alle ansatte om taushetsplikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen har vært slepphendte med taushetsplikten er det absolutt på plass med en påminnelse, evt direkte refs av den som har brutt den.

Bor selv i en liten kommune, hvor taushetsplikt er ett fremmedord for mange kommunalt ansatte, og selv om det ikke har gått utover meg direkte så er det frustrende i blant å ikke kunne være åpen ovenfor helsepersonell ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

Trodde det var vanlig å skrive under på "taushetsplikt skjema" når man ble ansatt?

Helsepersonell, barnehage, skole, etc. behandler dette strengt. Andre yrker har jeg ikke peiling på. Men jeg ville tro at der man får tilgang på sensitive opplysninger om andre mennesker, så er det taushetsplikt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hva slags arbeidsplass det er, dvs hva slags info de ansatte får tilgang på. Om man er ansatt som pleieassistent har man vel fortsatt taushetsplikt, man får jo tilgang på mye personlig informasjon om folk. Vet ikke hvordan det er med underskriving av kontrakt, eller om taushetsplikten allerede er nevnt i arbeidskontrakten? Uansett HAR de ansatte taushetsplikt i slike jobber, så om lederen i eksempelet ikke vet dette bør vedkommende lese seg opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En renholdsarbeider som er sommervikar i en kommune/bedrift, har taushetsplikt i forhold til dokumenter h*n ser og muntlig informasjon h*n måtte snappe opp i korridorene i arbeidstiden, som er av personlig sensitiv art.

Alle ansatte har taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle har undertegnet et skjema om taushetsplikt så betyr det at alle har nettopp taushtsplikt. Jeg for min del sitter ikke i en lederstilling men jeg får gjennom den jobben jeg har kjennskap til mye om mine kolleger og andre ting i jobben, og det er for meg naturlig å ikke gi denne informasjonen videre til andre. Til og med de jeg har informasjon om får ikke vite at jeg sitter på info om dem. Jeg har i alle år i flere jobbet hatt taushetsplikt og det har vært naturlig for meg å overholde den, og føler ikke det som vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ikke undertegnet et særskilt eget dokument om taushetsplikt, men i enhver arbeidskontrakt som enhver arbeidstaker signerer under på, der står det noe om taushetsplikten. Hvertfall i kommunal sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et oljeselskap og her må alle underskrive skjema om taushetsplikt. Trodde faktisk at det var vanlig overalt i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle offentlig ansatte, eller andre som utfører tjenester for det offentlige er forpliktet av forvaltningsloven (fvl- av 10 feb, 1967). Her står det angitt i §13 hva denne tausheten innebærer. Det finnes også særregler.

Det forundrer meg at det hersker usikkerhet innad i kommunen om dette. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lazuli har helt rett. Alle offentlige ansatte har taushetsplikt i følge § 13 i Forvaltningsloven.

Finn den på nettet og vis den til lederen! Det forundrer meg ikke at lederen ikke kjenner til den. Mange ledere har altfor dårlig opplæring i lover og avtaler, dessverre.

Her er ordlyden i § 13:

§13 (taushetsplikt)

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1)noens personlige forhold, eller

2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en arbeidsplass i en mindre kommune, kom en av de ansatte med et initiativ overfor en av komunenes øverste ledere på at det kanskje kunne være lurt å minne alle de ansatte på at de har taushetsplikt.

Til svar fikk den ansatte "Nei, det er ikke så mye å gjøre med det. Det skjemaet kommunen har for å signere taushetsplikt er kun for lederne."

Den ansatte følte seg dum etterpå, og tenkte som så at han husket da at det står noe om taushetsplikt i alle arbeidskontrakter, så prinsippet og loven gjelder da alle ansatte, fra vaskehjelp til rådmann, vikarer og fast ansatte, ja, rett og slett alle som har et arbeidsforhold til kommunen.

Hvem har rett, arbeidstakeren eller sjefen?

Har ikke alle ansatte taushetsplikt i forhold til sensitiv informasjon de måtte snappe opp i jobben i arbeidstiden, dersom de er i et ansettelsesforhold med kommunen? Eller er det kun lederne i kommunen som har taushetsplikt?

Hva synes dere, kan det være greit å minne alle arbeidstakere på at de faktisk har taushetsplikt?

:forvirret:

Om ikke så har man en moralsk tausetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...