Fi Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Jeg skal snart til USA for et lengre opphold (6 måneder, gjerne lenger), og lurer på hvor lenge man kan få visum for. Jeg vet man kan få for 6 måneder, men jeg vil gjerne bli 7 måneder (6 måneder studier og litt tid til å reise rundt)- vet noen om de utstedet visum for kvartaler (6 måneder, 9, 12) eller om det er mulig med 7? Vi er dessuten 2 som skal reise, men må i intervju på ambasaden hver for oss- er det noen måte å sikre at vi får like langt visum, og kan man "klage" dersom man får forskjellig?
Litago Skrevet 19. november 2006 #2 Skrevet 19. november 2006 Sjekk visumsidene på denne adressen, - der står mye forklart: http://www.usa.no/ Og har du fortsatt spørsmål så send en e-mail. Du får da mye kjappere svar enn ved å ringe. Visa-intervjuer kan du booke selv på webben.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #3 Skrevet 19. november 2006 Vær forberedt på en ydmykende opplevelse på visumintervjuet. Var selv på intervju på ambassaden i fjor. Du må stå på utsiden av et skuddsikkert glass og rope til de sure ansatte innenfor. Regn ikke med privatliv, alle hører alt som blir sagt. De som satt der var tydeligvis ute etter å lage mest mulig kvalm for stakkarene på utsiden. De nektet å snakke norsk med folk som slet med engelsken, selv om de kunne norsk selv. Kjeftet og skjelte på folk som ikke hadde papirene i orden, feks en mm for stort eller lite passbilde. En gutt fikk høre (sammen med alle oss andre) at de ikke trodde på hans grunner til å ønske seg til USA. Jeg hadde alle papirer i orden, men ble kjeftet på fordi jeg kom så lenge (!?) i forveien. Og fikk beskjed om å forklare hvorfor jeg bare skulle være en weekend. Kom meg da avgårde, men betaler heller for nytt maskinlesbart pass neste gang enn et nytt besøk på ambassaden
Fi Skrevet 19. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2006 Takk begge for svar! Huff, kan ikke si jeg gleder meg særlig til intervjuet akkurat...høres temmelig drøyt ut...Skal på feltarbeid for å studere, og tenker temaet mitt kanskje ikke er så populært der borte... Til det første svaret- er ikke så ivrig på å kontakte ambasaden før jeg drar ned (har allerede ordnet med avtale), fordi jeg er redd for å si noe galt, vet ikke, som de kan bruke mot meg. Utrolig mye styr....
Litago Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Skjønner ikke at Visa-intervjuet er noe å grue seg til. Men så har jeg da heller ikke samme erfaring som gjesten ovenfor. Har selv vært i diverse intervjuer der, og det eneste som er litt dumt er at du må stå i kø utenfor. Føler meg litt som en ku da (he-he!) . Ellers er det bare å svare vennlig og greit på det de spør om. Forresten, - nå er det nye regler for å søke visa. Du må skrive ut søkaden fra nettsidene deres. Der får du blant annet ut en barkode som du må ta med. Jeg har forøvrig alltid synes det har vært greiest å spørre om ting jeg lurer på via e-mail til ambassaden. Har alltid fått greie og hyggelige svar i løpet av et døgn. Husk å skrive på engelsk. Lykke til!
MiniMjau Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Hva om du bare skal på en vanlig ferie til USA i 14 dager... Trenger du noe slags visum da? Jeg skal fornye passet mitt, men er det andre ting som trengs å gjøres?
Gjest -eline- Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 Hva om du bare skal på en vanlig ferie til USA i 14 dager... Trenger du noe slags visum da? Jeg skal fornye passet mitt, men er det andre ting som trengs å gjøres? ← Så lenge du har elektronisk (maskinlesbart) pass så trenger du ikke noe mer.
linky Skrevet 13. februar 2007 #8 Skrevet 13. februar 2007 Vær forberedt på en ydmykende opplevelse på visumintervjuet. Var selv på intervju på ambassaden i fjor. Du må stå på utsiden av et skuddsikkert glass og rope til de sure ansatte innenfor. Regn ikke med privatliv, alle hører alt som blir sagt. De som satt der var tydeligvis ute etter å lage mest mulig kvalm for stakkarene på utsiden. De nektet å snakke norsk med folk som slet med engelsken, selv om de kunne norsk selv. Kjeftet og skjelte på folk som ikke hadde papirene i orden, feks en mm for stort eller lite passbilde. En gutt fikk høre (sammen med alle oss andre) at de ikke trodde på hans grunner til å ønske seg til USA. Jeg hadde alle papirer i orden, men ble kjeftet på fordi jeg kom så lenge (!?) i forveien. Og fikk beskjed om å forklare hvorfor jeg bare skulle være en weekend. Kom meg da avgårde, men betaler heller for nytt maskinlesbart pass neste gang enn et nytt besøk på ambassaden ← Uff, det der hørtes ikke mye kjekt ut må jeg si...
Pasha Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Dersom du fikk nytt pass etter 26 oktober i fjor så må du også ha bioteknisk får å få komme inn i landet
Gjest Svimle Skrevet 14. februar 2007 #10 Skrevet 14. februar 2007 Dersom du fikk nytt pass etter 26 oktober i fjor så må du også ha bioteknisk får å få komme inn i landet ← Jeg fikk beskjed på politistasjonen at de kun utsteder biometriske pass nå. Jeg spurte nemlig spesifikt etter det siden vi skal til USA, og da forstod jeg ut fra svaret jeg fikk at alle nye pass de utsteder nå er biometriske.
Pasha Skrevet 14. februar 2007 #11 Skrevet 14. februar 2007 Da er det jo ikke noe problem da. Tar de avtrykk av øynene og fingreavtrykk eller bare av øynene? leste et eller annetsted at de skulle begynne med fingeravtrykk i 08/09.. men jeg innbilte meg at de allerede gjorde det jeg. man må jo også ta fingeravtrykk når man skal inn i usa (så best å ikke gjøre noen lovbrudd da )
Latee Skrevet 14. februar 2007 #12 Skrevet 14. februar 2007 De tar både fingeravtrykk og bilder av øynene.
Gjest Svimle Skrevet 15. februar 2007 #13 Skrevet 15. februar 2007 De tar ikke fingeravtrykket i passet enda nei, det skal de begynne med (planlagt) i 2008/2009. Hvilke deler av passfotoet de har lagt inn i datachip'en vet jeg ikke, men ut fra en side (lurer på om det var politiets side..), så tolker jeg det dithen at det biometriske de går ut fra er ansiktsformen, samt de legger inn data som øyefarge. En leverer kun passfoto til e-passene, og oppgir selv (skriftlig) øyefarge, hårfarge, høyde etc. Det får jeg svar på i morgen, for da skal vi ta passene med til politistasjonen for å sjekke at det står rett info i datachipen. Det er utplassert en scanner i hvert politidistrikt hvor publikum gis anledning til å bruke. Kan oppdatere her da
Gjest Svimle Skrevet 16. februar 2007 #14 Skrevet 16. februar 2007 Nå er dette litt avsporing til topic, da. Men nå har vi fått sjekket passene våre. Det de får opp av informasjon er bildet (selve passbildet, det går på ansiktsform), samt info som hårfarge, øyefarge, høyde etc. Jeg spurte hva som er forskjell på maskinlesbart og biometrisk (sånn bortsett fra at biometrisk har chip), og det er at de får mer info av biometrisk enn maskinlesbart. På skjermen altså. I tillegg til at det er skjerpede krav til bildet, siden det biometriske går på ansiktsformen. Det stilige var at passene ble bare satt i en "beholder", så kom infoen opp på skjermen - uten at de hadde åpnet passet! USA godtar både maskinlesbart pass (må være utsted før okt 2006) og biometriske e-pass. De godtar ikke håndskrevne pass og maskinlesbare pass utstedt etter okt 2006.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #15 Skrevet 12. september 2009 Hvor ligger de reglene om at man ikke kan ha maskinlesbart pass fra etter en viss dato? Fant bare dette på ambassadens sider http://norway.usembassy.gov/niv_waiver_program.html Og der ser det jo ut som alle maskinlesbare pass holder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå