Gå til innhold

Vegetarianer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som kjøtteter er jeg interessert i å vite hvorfor noen velger å bli vegetarianer. Hvorfor spiser ikke du kjøtt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser ikke industrikjøtt fordi jeg er motstander av hvordan husdyrene blir behandlet. Kapitalismen har vært med på utviklingen som gjør at mest mulig dyr stues inn på minst mulig områder slik at vi kan få billige kyllingvinger på Rimi. Dette er noe jeg ikke har samvittighet til å støtte med mine penger. I tillegg er det også miljømessige og helsemessige fordeler med å redusere kjøttforbruket.

Så jeg er ikke vegetarianer, jeg spiser villfisk og viltkjøtt.

Skrevet (endret)
Jeg spiser ikke industrikjøtt fordi jeg er motstander av hvordan husdyrene blir behandlet. Kapitalismen har vært med på utviklingen som gjør at mest mulig dyr stues inn på minst mulig områder slik at vi kan få billige kyllingvinger på Rimi. Dette er noe jeg ikke har samvittighet til å støtte med mine penger. I tillegg er det også miljømessige og helsemessige fordeler med å redusere kjøttforbruket.

Så jeg er ikke vegetarianer, jeg spiser villfisk og viltkjøtt.

Dette var hovedgrunnen min også. Måtte begynne med kjøtt igjen pga. forskjellige grunner, men spiser kun økologisk.

Endret av Mystisk
Skrevet

Startet som pescetarianer (litt treg når det gjaldt fisk ja) når jeg var 8 år pga dyrevern, og ble med tid og stunder veganer pga helse, resurshensyn og selvsagt fortsatt dyrevern.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Dette oppsummerer vel også mine grunner til å ikke spise kjøtt. Spiser riktignok fisk, som den dobbeltmoralisten jeg er. Jeg ble vegetarianer da jeg var 12, da fordi jeg var veldig engasjert i dyrs rettigheter. Har aldri egentliv vært imot at mennesker spiser kjøtt i seg selv, men mer motstander av hvordan dyr ales opp, og det enorme overforbruket av kjøtt. Leser også om hvordan jordas ressurser kun blitt brukt på en mer fornuftig måte.

I tillegg føler jeg selv at jeg lever sunnere på grønnsaker og fisk. Begynte å spise fisk for noen år siden. Ville forsikre meg om at jeg virkelig fikk i meg alt jeg trenger. Det går fint an å leve som vegetarianer, men det krever mer.

Men det er interessant; da jeg var vegatarianer fikk jeg stadig spørsmål om hvorfor jeg ikke i det minste kunne spise fisk. Da jeg begynte å spise fisk ble jeg spurt om hvordan jeg kunne rettferdiggjøre å spise fisk, men ikke kjøtt, og hvorfor jeg ikke da bare kunne spise alt. Min grunn til å spise fisk, er at det er sunt, men kjøtt klarer jeg meg veldig fint uten.

Skrevet
Dette var hovedgrunnen min også. Måtte begynne med kjøtt igjen pga. forskjellige grunner, men spiser kun økologisk.

Hvilke grunner?

Bare lurer... :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Slutta gradvis å spise kjøtt og fisk som 3-5åring, jeg var en veldig sta lita jente og ville ikke ha. Når jeg ble litt eldre, 6-8år og fant ut at det var døde dyr ville jeg ihvertfall overbevist om at kjøtt ikke var noe for meg (var så glad i kuer som lita). Siden det har jeg ikke smakt det, men brekker meg ved tanken.

Skrevet

Etter å ha lest mye litteratur om husdyrhold har jeg nå besluttet å gå over til vegetarkosthold. Jeg orker rett og slett ikke tanken på at jeg støtter en industri som utsetter dyr for stress og lidelse.

Skrevet
Hvilke grunner?

Bare lurer...  :)

Vekttap og vitaminmangel var vel hovedgrunnene. Veldig mange snakker om at vegetarianere ofte blir fort syke, men dette merket jeg aldri. Jeg var nok ikke så flink som jeg burde være med å variere kosten med f.eks. bønner og linser. :) Vet ikke om jeg kommer til å bli vegetarianer når kroppen min har kommet i balanse igjen, men tiden vil vise. :)

Skrevet
Vekttap og vitaminmangel var vel hovedgrunnene. Veldig mange snakker om at vegetarianere ofte blir fort syke, men dette merket jeg aldri. Jeg var nok ikke så flink som jeg burde være med å variere kosten med f.eks. bønner og linser. :) Vet ikke om jeg kommer til å bli vegetarianer når kroppen min har kommet i balanse igjen, men tiden vil vise. :)

Hvordan var det å begynne å spise kjøtt igjen etter lang tid uten? Fikk du noen reaksjoner? (altså fysiske).

Skrevet
Hvordan var det å begynne å spise kjøtt igjen etter lang tid uten? Fikk du noen reaksjoner? (altså fysiske).

Jeg ble utrolig tung og kvalm, egentlig. Merker det forsatt, enda jeg begynte å spise kjøtt i september, tror jeg. Blir mett på en vond og tung måte, liksom. :(

Skrevet
Etter å ha lest mye litteratur om husdyrhold har jeg nå besluttet å gå over til vegetarkosthold. Jeg orker rett og slett ikke tanken på at jeg støtter en industri som utsetter dyr for stress og lidelse.

Gratulerer! Du gjør en kjempefin innsats :bukke: :)

Skrevet

Jeg synes det er en svært ukomplisert måte å gjøre en innsats mot, og ta et standpunkt overfor, all lidelsen dyr blir påført for vår skyld. Derfor. :)

Skrevet

Hvordan klarer dere å bli mette når dere ikke spiser kjøtt?

Hvis jeg ikke spiser kjøtt må jeg spise veldig mye for å bli mett, og den mettheten varer bare en kort stund.

Skrevet

Kjøtt smaker vondt, gjør meg tung i magen, jeg klarer ikke tygge det, fettet er ekkelt. Jeg liker det kort og godt ikke.

Har kanskje reddet noen kyr pga. matvanene mine, men dette er ikke hovedgrunnen. Men spiser kun egg fra frittgående høns og spiser helst så mye økologisk mat som mulig. (Ikke alt pga. økonomi og tilgjengelighet.) Er veldig glad i grønnsaker, bønner og linser også. Spiser fisk av og til fordi jeg liker det.

Jeg er nok ikke så ideologisk som mange andre, men mine grunner handler mest av alt om smak og behag. Kjøtt smaker ekkelt i min munn.

Skrevet

Hvis jeg ikke spiser kjøtt må jeg spise veldig mye for å bli mett, og den mettheten varer bare en kort stund.

Proteinrik vegetarkost gjør susen for de fleste.

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt fordi det får meg til å føle meg direkte uvel. Det ligger som en tung, råtten klump i magen, og det lukter forråtnelse lang vei. Jeg mister matlysten og får ikke ned en bit. Føler at det henger sener og tarmer mellom tennene mine og at innvollene av det døde dyret når som helst kan velte ut av meg i kvalmebrekninger.

Jeg ble aldri mett av å spise kjøtt, jeg ble "full" og ordentlig dårlig. Vegetarmat metter på en mye bedre og energirik måte. For meg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å bli mett. Tror kanskje at jeg spiser litt større mengde mat til middag totalt sett enn andre jeg kan sammenligne meg med. Jeg husker da jeg spiste kjøtt (12 år siden), at jeg ble mett på en annen måte, ja, men det var ikke noe positivt. Jeg merker at samboeren har mye større behov for å legge seg på sofaen og slappe av etter middag enn det jeg har. Jeg tror det har mye å gjøre med at jeg ikke blir så tung i kroppen/magen (men er altså fortsatt mett).

Skrevet

Jeg er ufrivillige halveis vegetarianer.. Liker bare ikke konsistensen på kjøttet, men spiser fisk.. Vet det høres merkelig ut :) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...