Gå til innhold

Flytte gammelt hus

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi vurderer såvidt å kjøpe en eiendom hvor det eksisterende huset like gjerne kan rives. Det ejg kunne tenkt meg å gjøre var å kjøpe et eldre hus et annet sted, for så å flytte det til tomta "vår". Tomta er nemlig fin.

Jeg regner med at man kanskje må plukke huset litt fra hverandre og deretter sette det sammen igjen. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å flytte hus, og kan si noe om kostnadene ved dette. Det blir evt et mindre hus, kanskje med tømmerkonstruksjon. Kostnader som går på kjøp og eventuelle utbedringer; isolering, tilbygg, renovering osv holdes utenfor, da dette selvsagt vil variere veldig fra hus til hus og etter behov. Men selv om det er kjeller på eiendommen må det vel taes med i beregninga at denne kanskje ikke har rett størrelse og standard, så kjellerbygging kan diskuteres her.

Så, er det noen som har innspill? Og ja, jeg vet at det selvsagt koster penger og kan ta tid, men vi har både tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hedda Gabler

Vi har gjort dette.

Regner med at det er et tømmerhus det er snakk om - å flytte et bindingsverkshus er jo mulig, men en svært tidkrevende jobb.

Du kan regne med at kostandene blir omtrent som å bygge et nytt hus. Ulempene er at planløsningen er låst i et gammelt hus, og at kan være en del mangler ved det. Fordelen er selvfølgelig et hus med historie og sjel som det ikke finnes maken til.

Kostnadene avhenger av så mye: Hva koster det gamle huset? Hvilken stand er det i? Kan materialer fra det gamle huset brukes? Hvor langt skal huset fraktes? Hva må gjøres på tomta? etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-) Ja, det blir nok et tømmerhus av grunner du nevner (og fordi de er fine). Jeg håper jo at det lar seg gjøre å kjøpe huset billig - det skulle vel la seg gjøre et usentralt sted - og at det ikke er mye som må skiftes pga skader, i hvert fall, vet ikke hvor sannsynlig det er at "det meste" er i brukbar stand, men det ville vært fint - har ikke lyst til å totalrenovere et slikt hus. I såfall må man jo regne på det også. Hvor mye koster selve flyttinga? Pga beliggenhet til tomta og prisnivå der kontra andre steder regner jeg med at et hus ville bli kjøpt i en annen del av landet, og fraktet et sted mellom 20-50 mil... Størrelse lite bolighus, 100-150 kvm.

Ellers er det jo stor sannsynlighet for at man må isolere og gjøre om en del ting, jeg regner med at vinduer og sånt er "forbruksvare", f eks. Kjeller må sikkert også tilpasses eller graves ny... Så det hadde sikkert ikke blitt noen billig affære, jeg tenker egentlig mest å finne ut hvor mye det omtrent koster med flytting av huset og de tingene som MÅ gjøres i forbindelse med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-) Ja, det blir nok et tømmerhus av grunner du nevner (og fordi de er fine). Jeg håper jo at det lar seg gjøre å kjøpe huset billig - det skulle vel la seg gjøre et usentralt sted - og at det ikke er mye som må skiftes pga skader, i hvert fall, vet ikke hvor sannsynlig det er at "det meste" er i brukbar stand, men det ville vært fint - har ikke lyst til å totalrenovere et slikt hus. I såfall må man jo regne på det også. Hvor mye koster selve flyttinga? Pga beliggenhet til tomta og prisnivå der kontra andre steder regner jeg med at et hus ville bli kjøpt i en annen del av landet, og fraktet et sted mellom 20-50 mil... Størrelse lite bolighus, 100-150 kvm.

Ellers er det jo stor sannsynlighet for at man må isolere og gjøre om en del ting, jeg regner med at vinduer og sånt er "forbruksvare", f eks. Kjeller må sikkert også tilpasses eller graves ny... Så det hadde sikkert ikke blitt noen billig affære, jeg tenker egentlig mest å finne ut hvor mye det omtrent koster med flytting av huset og de tingene som MÅ gjøres i forbindelse med dette.

Skal du flytte et tømmerhus må det plukkes fra hverandre stokk for stokk. Vinduer og dører må ut. Takstein må av. Stiller i klassen total renovering spør du meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du flytte et tømmerhus må det plukkes fra hverandre stokk for stokk.  Vinduer og dører må ut.  Takstein må av.  Stiller i klassen total renovering spør du meg.

Tja, kanskje det. Men jeg tenker på ting utover dette, dvs å skifte ut stokker pga råte, skifte materialer fra taket osv - altså jeg håper vi slipper å SKIFTE noe særlig av materialer, bortsett fra vinduer og "småtterier". At det blir hovedsaklig et byggesett... I hvert fall ha det som utgangpunkt for hva det vil koste. Alt annet som påløper av arbeid og utskifting koster selvsagt ekstra, men for at jeg skal få et inntrykk av hva det MINST vil koste er jeg først og fremst interessert i hva det koster å flytte huset uten å måtte skifte alt mulig hypotetisk av materialer. Så får vi heller regne på tilleggskostnader om det blir til at vi gjør det på "dette viset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Vanskelig å si før dere har et konkret prosjekt.

Kjøp av hus: 25 000 - 200 000

Merking og demontering: Tja... 30 000 som vilt tipp. Pluss leie av tømmerkran.

Frakt: Kommer an på avstand og hvor mange lass du må kjøre. Ring et transportfirma og hør. Viktig at de som skal håndtere et tømmerhus med kran har erfaring med tømmerhus og er nennsomme!

Tilpassing av kjeller: Null ide

Reparasjoner og oppsetting: Kan vareriere svært mye, alt ut fra huset og hvilken stand det er i. Dere bør ikke kjøpe et hus med mye råte i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...