Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 Jeg har en kanin som er litt allergisk mot støv, og skal derfor begynne å bruke pelletsflis. Vet disse selges i små poser på felleskjøpet (5 kg tror jeg) til 70 kr. Noe som er forholdsvis dyrt siden det blir brukt opp ganske fort. Er det noen som vet om de selger disse i større poser? Vet at de selger store med vanlig flis (kostyer også rundt 70 kroner og hos meg varer de i rundt ett halvt år til en kanin) så da kan det jo hende de har det i pelletsflis også... Eller finnes det noen andre steder som selger dette videre? Til dere som ikke vet hva "pelletsflis" er, er det flis som er presset sammen så det ser ut som pellets, og når de blir våte så løser de seg opp. På forhånd takk : )
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #2 Skrevet 18. november 2006 Kjæledyrstrø som de har på felleskjøpet er ikke så himla dyrt. Kostet sist jeg kjøpte 55 pr pose og det er 8 kg. De har også poser på 25 liter på dyrebutikker. Prisen ligger nærmere 200 kr tror jeg, varierer litt da.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Et tips er visstnok at pellets til kamin (ovn, ikke kanin) er samme produkt som det de selger som miljøstrø til kjæledyr, bare at kaminpelletsen er billigere! Har ikke sjekket selv, da jeg ikke bruker så mye miljøstrø (bare i dohjørner), men vil anbefale deg å kikke på innholdsfortegnelsen i tilfelle ovnspelletsen er tilsatt noe annet enn miljøstrøet før du kjøper. Begge deler fåes på felleskjøpet.
Gjest Ninakanin Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 du bør heller bruke back 2 nature, som er resirkulert papir-pellets. det støver ikke, suger godt opp lukt og fukt, og er mye lettere å bære med seg enn det drittunge miljøstrøet
Midna Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 Takk for svar Back 2 nature, hvor får man kjøpt det? Høres ut som et bra alternativ! Noen andre som har erfaring med å bruke kaminpellets? Hvis det ikke inneholder noe farlig så høres jo dette ut som et godt alternativ også. Skal tilbake til dyrlegen om en og en halv uke og kan jo høre hva dyrlegen mener. Syntes i hvertfall det er kjedelig å kjøpe kjæledyrstrøet på felleskjøpet da det blir veldig dyrt i lengden, og jeg har brukt "altfor mye" penger på dyrlegeutgifter dette halve året at jeg hadde blitt glad for et billigere alternativ hvis det er like godt. Noe jeg også har merket med dette kjæledyrstrøet på felleskjøpet at det fliser seg veldig fort når kaninen hopper rundt på det i buret, og da blir det jo ganske støvete når det ikke er i den pelletsformen lenger. (har en stor type kanin som veier 4 kg, så kanskje det har noe å si for hvor fort den løser seg opp.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Vi bruker vedpellets og det fungerer kjempebra! :-D
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Det finnes et strø som heter Yesterdays News som er lagd av resirkulert avispapir. Skal være bra det også, sikkert omtrent samme produkt som NinaKanin nevner. Ellers er det noen som mener man ikke trenger å ha bunndekke i hele buret, men det kommer vel an på hva slags bunn det er. Dessuten er en stor kanin mer utsatt for å få labbsår om bunnen er hard enn en liten. Kan halm være et alternativ?
Gjest gjesta Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Fleeceteppe kan også anbefales da du kan dele ett teppe opp i to og når den ene delen vaskes legger du den andre i. Vi bruker pellets som er met for fyring og det fungerer veldig bra!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 *kremt* Leste fis i pelletsform i overskriften jeg, så jeg lister meg ut... SKal sies at det har vært mye prompesnakk i noen tråder i det siste... Bare sånn til mitt forsvar... Stakkar kanin da som er allergisk mot støv!! hva gjør du med det tror du?
Midna Skrevet 20. november 2006 #10 Skrevet 20. november 2006 Noen som vet hvor jeg får tak i yesterdays news eller back to nature? Tror ikke halm er et alternativ, har tenkt tanken selv men siden jeg må vanne høyet hun spiser pga støv så regner jeg med at halm ikke er noe bedre. : / siste gjest: Allergisk kanin er kanskje ikke det letteste siden de oftest lever på flis og høy. Men det går.. Det er egentlig en ganske tragisk historie. Det begynte med en øyeinfeksjon tilig i våres, og jeg tok henne med til dyrlegen. Der påstod hun at kaninen hadde fått noe på øyet og så fikk jeg med noe jeg skulle dryppe i øyet i 1 uke. Etter 1 uke begynte pelsen rundt øynene å falle av fordi de øyedryppe greiene var så kremete og umulig å få vasket bort rundt øynene. Da tok jeg med kaninen til en annen dyrlege som hadde spesialisert seg på øyne. Der viste det seg at det vi hadde fått til øynene av forrige dyrlege var noe til jura til kuer! Absolutt ikke egnet til kanin øyner for å si det sånn! På grunn av dette hadde hun fått mugg i ansiktet med flassende hud og misting av pels. I tillegg så hadde hun ikke fått noe på øyet men hadde en alvorlig øyeinfeksjon med fare for å bli blind. Så i to uker behandlet jeg med smertestillende, drypping i øynene fem ganger om dagen og "pasta" som jeg måtte sprøyte inn i munnen to ganger i døgnet i tillegg til noen spesielle våt servietter for muggen i ansiktet som skulle smæøres på to ganger i døgnet. Etter to uker ble hun mye bedre og hadde ikke vondt. (Dette var i sommer) Men fremdeles så rant det av øynene. Da mente dyrlegen at det kunne være at hun også reagerte på støv og je gbegynte å vanne høy og la henne gå på pelletsflis. Det hjalp litt men fremdeles rant det. Og siden juni har jeg dryppet henne 2-3 ganger om dagen i øynene. I forrige måned sluttet jeg helt på drypping for å se hva som skjedde da fordi det kunne hende det fortsatte å renne på grunn av at øyet "vannet" ut dråpene og derfor rant, og det kunne ta en måends tid før tårekjæetlene stabiliserte seg. Det hjalp faktisk veldig men nå har det begynt å renne igjen og jeg prøver igjen dråper. Jeg skal tilbake igjen til dyrlegen om rundt en ukes tid, og er redd for at vi må operere tårekjertlene hennes. Men det vet jeg ikke enda... håper vi slipper da det høres dyrt ut og litt skummelt ut for kaninen. (men er det til det beste skal det selvfølgelig gjøres) Hun er en ute kanin men har nå vurdert å ha hennne som innekanin da det er lettere å behandle henne da, i tillegg til at jeg ikke kan vanne høyet når det er kaldt fordi det fryser. Problemet er at jeg fremdeles bor hjemme og har en mor som ikke er så begeistret ved den tanken. Men men.. Dette ble veldig langt men... Blirs i hvert fall utrolig taknemmelig hvis noen vet hvor man kan kjøpe yesterdays news eller back to nature. Bor i Østfold... Noen som har hatt erfaring med noe liknendes før? Er veldig mange som har kaniner med øyne som renner og veldig mange mener at det ikke er så mye å gjøre med det. men kaninen min ble syk av det. Så jeg oppfordrer alle med en kanin med rennendes øyne å oppsøke dyrlegen med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #11 Skrevet 20. november 2006 Jeg mener man får kjøpt Yesterdays news og Back to nature i dyrebutikk, men det er mulig det bare er visse kjeder som fører dette, ikke sikker. Dakar liten kanin, jeg vet om flere kaniner som har og har hatt problemer med øynene. I ett tilelle måtte de spyle gjennom tårekanalene med jevne mellomrom fordi det samlet seg puss er - ikke morsomt for kaninen som måtte til dyrlegen med få måneders mellomrom. Andre ganger kan det være kronisk øyebetennelse - men nb, hvis man får behandlet øyebetennelse tidlig kan man unngå at det blir kronisk. Kaniner med hodeform som veddere er visst mer utsatt for øyelidelser enn andre. Men om det er allergi er det jo andre ting som spiller inn. Høres ut som du er glad i kaninen din. i hvert fall Lykke til! Jeg hadde forresten vært skeptisk til fleeceteppe i buret. Kaninene mine gnager på alt mulig de får tak i, også håndklær o.l, og jeg tror ikke det er bra for dem å spise fleece. Men så lenge de ikke tygger det i seg bør det jo kunne funke.
Midna Skrevet 20. november 2006 #12 Skrevet 20. november 2006 Er veldig glad i henne. Er mulig at det også er kronisk øyebetennelse men tror ikke det fordi dyrlegen mener at øynene er helt fine nå. (Bortsett fra at hun har medfødt grå stær på det ene øyet, men det var ikke farlig og ikke noe å gjøre med heller) Også er hun litt rød på innsiden av huden rundt øyet det venstre øyet. Så blir spennende å se hva som skjer til neste uke. Har ikke tall på hvor mange forskjellige øyedråper jeg har brukt nå. Håper virkelig ikke det er noe kronisk i hvertfall. Men er det kronisk så skal vi nok komme oss igjennom det også. Enig i at fleecepledd kan være litt dumt pga gnaging også suger det vel ikke til seg tiss så bra? Men er det noen som bruker det og det fungerer så er det nok ikke noe problem Interessant at kaniner med hodeform for veddere blir lettere utsatt. Kaninen min er ikke en vedder med blanding av liten havanna og angora kanin (den har kort pels, og ser helt ut som en liten havanna bortsett fra at den er større) Litt rart siden alle søsknene hadde stor angora pels.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #13 Skrevet 20. november 2006 Interessant at kaniner med hodeform for veddere blir lettere utsatt. Kaninen min er ikke en vedder med blanding av liten havanna og angora kanin (den har kort pels, og ser helt ut som en liten havanna bortsett fra at den er større) Litt rart siden alle søsknene hadde stor angora pels. ← Det har nok med hvordan anlegget for angorapels fungerer - nå husker jeg ikke om det er dominant eller recessivt, men enten er havanaforelderen bærer av angoragen (om det er recessivt), eller angoraforelderen er bærer av normalpels ( om angora er dominant). Havana er en nydelig farge:-) Har selv kaniner med sær pels, nemlig rex. Kjempesnille, nydelige og utrolig myke kaniner.
Midna Skrevet 21. november 2006 #14 Skrevet 21. november 2006 Har hørt at Rex er utrolig fine kaniner, at de er veldig kjælne og snille. Har aldri hatt en selv men har sett de på utstilling og de har jo en helt fantastisk pels! Er ikke de ganske fine å hoppe med også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå