Gå til innhold

The no-cry sleep solution

Anbefalte innlegg

Skrevet

:hoppe:

Etter å ha vært på sammenbruddets rand og vært på vei til å krype til korset og kjøre ferber-kur, så leste jeg heldigvis om the no cry sleep solution på nybaktmamma.com, og nå har alt løst seg.

Før vi satte i gang klarte lillegutt ikke å sovne annet sted enn på fanget, og han var våken i flere timer midt på natten.

Etter to dager sovnet han i sengen sin (med litt hjelp av mamma eller pappa som satt ved siden av). Etter fire dager sov han hele natten og etter en uke har han nå lært seg å sovne på egen hånd :danse:

ingen tårer. ingen dårlig samvittighet. (og helsestasjonen kan ta metodene sine og putte dem et visst sted)

Nå må bare jeg lære meg å sove hele natten igjen jeg også :ler:

tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at dere har funnet en metode som fungerer for dere.

Det er virkelig slitsomt med for liten søvn om natta, så det er jo ekstra deilig når alle får hvilt seg opp igjen.

Skrevet

Kan jeg spørre hva "the no cry sleep solution " går ut på? *nysgjerrig*

Skrevet

jeg oxo :sjenert:

Skrevet
Hvor gammel er gutten din?

Snart 11 måneder.

Tingeling

Skrevet (endret)

Her står det masse om erfaringer med metoden(e) og en del om hva det går ut på (innlegg nr 9 gir en kort forklaring).

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=351901

Jeg skriver metoden(e) fordi det kommer an på søvnproblemet hva man skal gjøre. Men i tillegg til flere netters søvn har jeg også fått noen aha-opplevelser. Og det er ufattelig godt å ikke ha måttet ty til "skrike-kur".

Tingeling

Endret av tingeling
Skrevet

Ser spennende ut!

Jenta mi sover jo egentlig ganske bra som det er om kvelden/natta, men det er garantert ting som kunne vært bedre. Om dagen sover hun feks veldig lite ja...

Skrevet

Så godt å høre :-D Har nemlig bestilt boka selv og håper det skal funke her i gården også ;)

Skrevet

huff, nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet for jenta mi. :tristbla:

jeg brukte skrikemetoden på henne da hun var liten. det var helt jævlig da det sto på, men hun har sovet godt siden den gang, både på dagtid og om natta. nå er hun 4 år. men, sikkert best å gjøre det uten skriking når de er så små.

Skrevet
Finnes boken på Norsk?

Desverre, men jeg oppfatter språket i den som ganske enkelt og veldig handlingsorientert.

(i går sovnet han av seg selv, uten minste protest, og sov 12 timer i strekk

:danse::hoppe: :enig_anim: )

Tingeling

Skrevet

Men det betyr jo ikke at skrike metoden er feil......

For oss funka den veldig bra

Skrevet

Jepp

Skrevet

Vet at den fungerer veldig bra for mange, men for oss føltes det helt feil. Det jeg er forbannet for er at helsestasjonen presenterer skrikemetoden som den eneste, særlig når den er så omstridt.

De burde heller si at de opplever den som effektiv, men at hvis man ikke vil så kan man prøve feks anna walgren sin metode (bortsett fra det med å ligge på magen), eller the no-cry sleep solution. To gode alternativer som ikke ble nevnt når jeg spurte ihvertfall.

Tingeling

Gjest HanneB ikke innlogget
Skrevet

Skriver under på denne

Vi hadde to eller tre netter før han skjønte å sovne av seg selv.

Utrolig deilig når det funker

Engelsken er lettlest - ingen fare hvis du kan "basic" engelsk

Vi hadde et lite tilbakefall da vi stilte klokka - brukte samme metoden og han er tlbake til normalen

Skrevet

skrike-metoden er jo virkelig et grusomt navn :ler: Må skaffe meg denne boka - høres ut som en god ide med litt fleksibel tilnærming. Både foreldre og barn er forskjellige.

Jeg har fire barn og hadde størst "problemer" med den eldste. Hun er fortsatt en rastløs type med lite søvnbehov (voksen..) Og vi strevde i starten med sovingen. Uansett hva jeg gjorde før jeg la henne, så hylte hun. Etter tre minutters hyling, klarte ikke jeg mer og tok henne opp. Og sånn fortsatte det. Helt til jeg en dag ikke orka mer, og tenkte at nå kan hun få hyle i ti minutter, så går jeg opp og tar henne opp. Etter fem minutter var det stille, og hun sov godt. Like blid når hun våknet.

Andre har trengt litt andre metoder - byssing, sang, smokk...

Men det har gått seg til etter en stund.

Nå er mine unger så store at de får ordne sovingen selv, men jeg gir råd til andre som sliter med dette, og det er jo fint å ha flere metoder å ty til

Skrevet

Når er de gamle nok til å sovne selv i grunn? Når kan denne metoden tas i bruk?

Den har allerede hjulpet meg, med den oppvåkningen som skjer en time etter legging. Leste litt i går. Og da hun på kvelden våknet opp en time etter legging gikk jeg med en gang inn og hysjet på henne + klapset litt på stumpen (p.s. ikke a la Wahlgren). Og da sov hun videre til hun skulle ha mat.

Barn har jo behov for ulike ting. Prøvde i går i sengen å vugge henne i søvn, men sidelengs vugging funket ikke. Bærte litt på henne, hun var opptatt av å se på ting. La henne i bærebagen og vugget henne frem og tilbake, sovnet i løpet av sekunder og jeg kunne legge henne over i sengen. Hun har bestemte preferanser ser det ut til. Hun er 3,5 mnd gammel.

Brukte skrikemetoden på vår første rundt 5 mnd tror jeg. Funket fint det. Sovnet selv uten noe problem etter et par kvelder. Men hun lå aldri å skrek alene, jeg satt ved henne og strøk og sang for henne. Men med hun vi har nå tror jeg at annet skal funke vel så bra, hun er et helt annet vesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...