Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappan min er dement og bor på lukket instutisjon, han er svært dårlig.

Til farsdag sendte jeg og søsteren min en blomsteroppsats, men det virket ut som han ikke brydde seg om det overhodet.

Ellers har jeg sendt godteri han liker, men vet ikke helt hvor godt det faller i smak.

Så hva gir man til en som er dement????

Skrevet

Har han tidligere satt pris på musikk, kan det godt hende at han fremdeles vil like å få høre musikk fra ungdomstida/tiden som ung voksen.

Eller kanskje pleierne har lagt merke til om det er noe han liker særlig godt?

Skrevet

Har han fortsatt evnen til å lese kan det være koselig med noen bøker kanskje??

Ellers støtter jeg forslaget om musikk. :)

Skrevet

Takk for svar, tar gjerne i mot flere.

Jeg har faktisk aldri hørt faren min høre på musikk. Han er så dårlig at han kan ikke lese, er vel det som er vanskelig at han snart er så borte at ingenting registreres mer.

Får kanskje høre med søsteren min og peleierne.

Skrevet (endret)

Ett pledd, tøffler, morgenkåpe, ny pysj, en undulat kanskje hvis det er lov, bilder av de han er glad i samlet i en ramme (kollage)

Varme og omtanke er vel det beste dere kan gi han, tror kanskje ikke materielle ting er greia(?)

En tur med han i ny og ned dersom han har anledning til det - du gjør det sikkert altså :)

Snill du :klem:

Endret av Miloine
Skrevet

Musicur.

Det er cder du får kjøpt på apotek med musikk som er beroligende og spesielt laget for å spille for demente og syke.

Skrevet

Henger meg på tipset om musikk. Jeg har en besteforelder som er dement og han responderer veldig på musikk. Husker til og med tekstene på mange av de gamle sangene, selv om det meste annet er borte. Han blir også i utrolig godt humør når han hører på musikk.

Skrevet

Hmm, kanskje musikk er tingen da. Han må jo ha likt noe en gang, får høre om mamma vet.

Jeg ser han veldig sjelden da jeg bor i en annen by, nå er jeg gravid med så mye plager og fare for alt for tidlig fødsel. Så jeg får heller ikke besøkt han før babyen blir født.

Gjest Gjest_vinterbrud_*
Skrevet

Hva med å gi han bilder fra hans barndom,og fra du var liten?

Husker det fra da min bestemor levde,det hun husket var fra hun selv var ung.

Ellers støtter jeg forslaget om musikk,det kan fremkalle minner hos han.

Skrevet

Til min farmor som er i samme situasjon, gir jeg alltid noe hun kan bruke. Sokker, undertøy, deodorant, en god krem, en pen nål hun kan ha på blusen, sjal osv. Hun pleier også å få masse blomster, konfekt, bilder av diverse barnebarn og oldebarn, likør osv. Hun gir ikke respons på noe hun får, så det blir faktisk sånn at man gir gaver for sin egen samvittighets skyld.

Skrevet

Når jeg jobbet på aldershjem med demente reagerte de fleste positivt på musikk. Selv om det er vanskelig å se så merker man det litt over tid. Hadde gått for musikk.

Skrevet

Joggedresser, t-skjorter, skjorter, sokker - behagelige klær som tåler å bli vasket ofte. Andre ting som kommer til nytte er for eksempel deodorant/aftershave, sjokolade eller noe annet godt hvis han liker det. En flaske konjakk, martini eller likør kan også være fint å ha på lur hvis han liker det.

Musikk og bilder til å ha på veggene er også gode tips, evt album med gamle bilder.

Skrevet

God ide å gi han et bilde fra han var ung. Du sier ingen ting om han ser godt. Hvis han ser greit, kan du sette sammen et fotoalbum. Der begynner du med barnebilder av han også jobber du det fremover i tid til dagen i dag. Pass på at det ikke er for mange bilder på hver side. Det kan bare forvirre. Skriv gjerne navn under bildene og hvor bildet er tatt. Det gir pleierne på avdelingen noe å snakke om som han kjenner igjen. Hvis han har vært f.eks fisker, kan det også være bilder av gamle fiskeredskaper som han kjenner igjen.

Ellers kan du høre med avdelingen han bor på om det er noe han trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...