Gå til innhold

Plages med legitimasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skifta et navn for en god stund siden. Jeg hadde tre, og skifta det i midten. Har funnet ut at jeg nå ikke har en eneste gyldig legitimasjon!

Man får ikke VISA med bilde mer i Skandiabanken. Her står det riktige navnet mitt. Men det er ikke gyldig som leg.

I flyttinga rota jeg bort sertifikatet. Det er meldt savnet evig nok lenge nå for å få et nytt. Det tror jeg kosta 500 kr. Men jeg kjører ikke bil. Likevel kan jeg jo få bruk for å gjøre det i en spesiell situasjon.

Så må jeg kjøpe nytt pass. Det blir vel rundt 1000 kr.

Noen leg. fra Posten er neppe aktuell.

Hva syns dere vil lønne seg på sikt å få fornya først? Sertifikatet? Skulle jo egentlig to utenlandsturer, men spesifikke hendelser dukka opp, så pass er det ikke krise med.

Vil sertifikatet kanskje være det beste å få?

Finnes det noen av dere som er kunde i Skandiabanken og som ikke har sertifikat? Hva bruker dere til leg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kunde i skandiabanken men også i en av de store bankene, har bare en konto som ligger ganske død med noen hundrelapper i innskuddi den store banken. Jeg har bankkort til denne kontoen, men uten magnetstripe, dvs det er gratis å ha. Dette bruker jeg som leg.

Men vil anbefale deg å bytte til bank2, det er en bank med enda bedre betingelser enn skandiabanken, og der kan du få bankkort med bilde, siden de har kontor i Oslo.

Skrevet

Jeg ville valgt passet, tror jeg. Det er liksom et sikkert identifikasjonsmiddel uansett. Og deretter ville jeg nok fått meg et Postens Id-kort eller annet kort, er litt stress å bære rundt på pass hele tiden da. Så sånn sett er jo sertifikatet greit, da har du et lite ID-kort som får plass i lommeboken. Okei, så førerkort er vel best, da - ombestemte meg litt!

Skrevet

Tenk hvis du plutselig havner i en situasjon hvor det kunne vært veldig greit å ha sertifikatet i lommeboka - litt kjedelig om du ikke har det da? Ettersom du faktisk har sertifikatet, hadde det vel vært greit å ha bevis på det også?

Pass er den beste identiteten, men det er den dyreste identiteten, så om du ikke skal ut å reise med det første, hadde jeg ventet litt med å skaffe det.

Postens ID-kort er absolutt billigst, så om du ikke føler behovet for sertifikatet foreløpig, hadde jeg nok valgt nettopp Postens ID-kort.

Skrevet

Mistet akkurat førerkortet mitt, tror ikke det kostet mer enn 160 å få nytt...

Skrevet

Førerkort hadde jeg valgt.

Det koster vel heller ikke så mye som 500 kr

Skrevet

Unnskyld mitt lille utbrudd nå, men:

Hyl! Jeg la nettop til et ekstra etternavn, må jeg kjøpe nytt pass da? Skal til Amsterdam i Januar... Må man melde fra til alle og enhver når man endrer navn? Trodde det ble endret automatisk eller noe, jeg :sjenert:

Skrevet
Unnskyld mitt lille utbrudd nå, men:

Hyl! Jeg la nettop til et ekstra etternavn, må jeg kjøpe nytt pass da? Skal til Amsterdam i Januar... Må man melde fra til alle og enhver når man endrer navn? Trodde det ble endret automatisk eller noe, jeg  :sjenert:

Ja, da må du ha nytt pass, for passet ditt er ikke gyldig lenger.

Og pass på å ha samme navn på pass og flybilletter. Ellers risikerer du å bli stående igjen på Gardermoen når resten reiser.

Skrevet

Så lenge du ikke skal il USA ol så kan du bare gå til politiet og få ett stempel i passet, en så lenge...

Dessuten trenger du ikke pass til Amsterdam (om du er norsk statsborger) pga shengen, men du må ha leg med bilde da

Skrevet

Pass er eneste gyldige legitimasjon når du er ute og reiser, så det er greit å ha det iorden ;)

Dersom du har et maskinlesbart pass må du ha nytt, har du av den gamle typen kan du gå til politistasjon/lensmannskontoret og få skrevet inn det nye navnet.

Skrevet
Så lenge du ikke skal il USA ol så kan du bare gå til politiet og få ett stempel i passet, en så lenge...

Dessuten trenger du ikke pass til Amsterdam (om du er norsk statsborger) pga shengen, men du må ha leg med bilde da

Pass er eneste gyldige legitimasjon når du er ute og reiser, så det er greit å ha det iorden  ;)

Dersom du har et maskinlesbart pass må du ha nytt, har du av den gamle typen kan du gå til politistasjon/lensmannskontoret og få skrevet inn det nye navnet.

:Nikke:

Reiser en del til københavn fra norge, og innenfor skandinavia godtar de somoftest førerkortet. Men en gang jeg var i butikken og skulle betale med mastercard gjorde de ikke det. Variererende praksis, og det er rimelig surt å bli sittende igjen på schiphol eller gardermoen fordi du skulle spare et par hundrelapper...

Skrevet

Kunde av Skandiabanken - og Storebrand. I Storebrand har jeg kort med bilde. Bruker aldri kontoen, men kortet er nå kjekt å ha.

Skrevet

Takk for råd. Tror jeg får et nytt førerkort først. Hun i luka på Biltilsynet sa faktisk at det kostet 500 kroner å få nytt. Håper jeg hørte feil. :forvirret:

Skrevet

Jeg fikk stempel i passet hvor de bekreftet nytt etternavn. De stusser litt når man er på reise, siden navnet på billetten og på passet ikke er likt - men da blar jeg frem stempelet og alt er ok.

Men det er nok riktig at det kun gjelder oss med gamle pass..

Jeg ville defninivt valgt førerkort. Man går da ikke rundt med passet i lommeboken - og det er veldig greit å ha gyldig id på seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...